№7, квітень 2011

«Кризі має передувати розквіт...»

З прес-конференції Голови Верховної Ради України Володимира ЛИТВИНА

– Володимире Миколайовичу, чи можна, акумулювавши думки, які тут прозвучали з уст представників органів місцевої влади, сказати, що є підґрунтя для адміністративно-територіальної реформи в Україні?

– Потреба є, а підґрунтя немає. Підґрунтя буде тоді, коли буде те бачення, яке базувалося б на запитах і потребах людей. А загальне враження від Консультативно-дорадчої ради полягає в тому, що потрібно такі зустрічі проводити частіше, очевидно, обирати одну із тем і виділяти для цього час та приділяти більше уваги тому, щоб вислухати ґрунтовну позицію й бачення кожного з учасників. Поки що в нас домінують констатація, перелік і нагромадження проблем. Нам потрібні не проблеми, а шляхи їх розв’язання.

Коли ж говорять, що є криза самоврядування, то я відповідаю: кризі може передувати розквіт. А оскільки розквіту не було, то говорити про кризу немає жодних підстав. Ми говорили, як нам завершити адміністративну реформу. Сьогодні на центральному рівні є визначення щодо повноважень Президента, Кабінету Міністрів, особливо з урахуванням того, що буде прийнято два закони – про Кабінет Міністрів і про центральні органи виконавчої влади, а щодо обласного рівня і нижче, то тут багато проблем. (Прес-конференція відбувалася до того, як обидва згадані закони були ухвалені Верховною Радою. – Ред.) Є таке прагнення забезпечити домінування над органами самоврядування.

– Яка модель адміністративно-територіальної реформи Україні найбільше підходить?

– Українська. Я не прихильник того, щоб на Україну навішувати будь-яку іншу модель. Найбільше підходитиме та, коли домінуватимуть і відповідатимуть ті, хто обирається. А для цього всі повинні розуміти свою відповідальність за свій вибір. Я повернувся з Хорватії і побачив, який вони мають досвід, що відкрив їм дорогу для вступу в Європейський Союз. Вони завершили виконання 28 глав із 34. І це той досвід, який для нас є безцінним. Вони адаптували 511 законів до європейських стандартів та 270 нормативно-правових актів і створили національний комітет для вступу до ЄС, який забезпечує єдиний підхід. Отже, сьогодні, дивлячись на цю країну, нам треба один раз зробити нашу роботу. Необхідно визначити загальне бачення щодо адміністративно-територіального устрою і забезпечити природний процес втілення в життя з наближенням насамперед інституцій, які надають послуги.

– То чому б не взяти цей досвід і не створювати новий?

– Польща багато взяла в нас, і про це сьогодні говорив представник Вінницької області. Наприклад, узяли наш закон про місцеве самоврядування. Наші організації мають виконувати функції контролю за дотриманням Конституції, діяльністю правоохоронних органів, силових структур – це повинні бути невеликі інституції.

Мають бути сформовані ради з урахуванням особливостей України. Ми унітарна держава, що має автономію. Якщо ми говоримо, що громада має об’єднувати до 2 тисяч людей, то розгляньмо різні чинники. Ось Івано-Франківська й Одеська області. Вони різні. В одному районі на Одещині проживають і гагаузи, і молдавани, і болгари. Подивімось, як вони формуватимуть сільську раду і хто в ній домінуватиме. Погляньмо на релігійний чинник, якщо в одному населеному пункті греко-католики, Українська автокефальна церква й Українська православна церква Московського патріархату. Нам треба все це врахувати, щоб не було протистояння, а, навпаки, щоб була взаємодоповнюваність і був відповідний результат. Від радянських часів у нас залишився адміністративно-територіальний устрій. Ми розуміємо, що він застарів, але разом із тим необхідно забезпечити його ефективну роботу і потім думати, як його реформувати. Ось така послідовність дій.

– Яку реакцію в органах місцевого самоврядування викличе рішення забрати в них повноваження розпоряджатися землею?

– Це рівнозначно тому, щоб закрити місцеві громади. Цього не буде. Така ініціатива залишиться на рівні ініціативи. Але є Автономна Республіка Крим, і вона має свою специфіку, має свою гостроту вимог кримськотатарської громади. Вони централізували це питання. Зроблено вимушений крок, але правильний у політичному сенсі. Однак це не означає, що таке правило пошириться на адміністрації. Цього не буде ніколи.

Останні новини

Глава МЗС Польщі вважає, що ядерних погроз Кремля не варто боятись Вчора, 16 вересня

Сікорський пообіцяв, що Польща знайде гроші на чеську ініціативу із закупівлі снарядів для ЗСУ Вчора, 16 вересня

Занурення в англійську мову: чим займається 6 клас Вчора, 16 вересня

Україна запропонувала шістьом країнам Європи допомогу у подоланні наслідків повеней 15 вересня

У МЗС спростували дані Bild, що "план перемоги" Зеленського передбачає заморозку війни 15 вересня

ЗСУ отримали 18 українських гаубиць "Богдана", закуплених Данією 15 вересня

Bloomberg: США і Британія занепокоєні, що Росія розкриває Ірану ядерні таємниці 15 вересня

Сікорський просить позбавити українських чоловіків соціальних виплат у державах ЄС 15 вересня

Джейк Салліван розгромив "мирний план" Джей Ді Венса, що нав’язує умови Україні 15 вересня

Прем’єр Британії натякнув, що у питанні дозволу Україні на далекобійні удари буде розвиток 14 вересня