№21, листопад 2009

Громадськість набивається владі в партнери

Асоціація сприяння самоорганізації населення пропонує нову редакцію проекту закону України «Про органи самоорганізації населення». Документ пройшов обговорення на IV Усеукраїнській науково-практичній конференції органів самоорганізації населення, а нині надісланий для ознайомлення до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. У парламенті, до речі, ще торік зареєстровано три законопроекти, якими пропонуються зміни до чинного Закону «Про органи самоорганізації населення».

Згідно із законопроектом, домові, квартальні комітети, комітети мікрорайонів мають стати тими формами самоорганізації населення, через котрі громадяни активно залучатимуться до управлінської діяльності. Нарівні з місцевими радами ці утворення є представницькими органами самоврядування жителів і можуть впливати на велике коло питань у сфері житлово-комунального господарства, благоустрою, соціального захисту населення тощо.

За словами розробника нової редакції Закону «Про органи самоорганізації населення», доцента Національної академії державного управління при Президентові України Олексія Орловського, у чинному законі неналежно регламентований механізм створення органів самоорганізації населення, не виписана процедура обрання їх персонального складу, немає однозначності з визначенням терміну повноважень тощо.

На жаль, новий законопроект ризикує повторити долю інших законодавчих ініціатив організацій громадянського суспільства. Так, уже протягом 10 місяців без розгляду у Верховній Раді України перебуває законопроект «Про громадські організації» (№ 3371). Проект закону «Про порядок організації і проведення мирних заходів» (№ 2450) завмер у парламенті на 16 місяців, а «Про соціальні послуги» (№ 2131) – на 17. Законопроект «Про доступ до публічної інформації» (№ 2763) удостоївся розгляду лише в першому читанні, хоча зареєстрований іще рік тому.

– Народні обранці відверто виступають проти таких ініціатив, – каже експерт Українського незалежного центру політичних досліджень Максим Лациба.

За його словами, у березні 2009 року народні депутати відмовилися надати право громадянам надсилати звернення до органів державної влади у формі електронного документа, проголосувавши проти пропонованих доповнень до Закону «Про звернення громадян» (законопроект № 3064). А в червні 2009-го парламентський Комітет з питань державного будівництва і місцевого самоврядування відхилив законопроект «Про участь громадськості у формуванні та реалізації державної політики, вирішенні питань місцевого значення» (№ 3654), яким передбачено запровадження дієвіших механізмів консультацій влади з громадськістю.

Зміни законодавства мають дати громадянам змогу швидко, просто й недорого реєструвати різні види об’єднань; отримати право діяти по всій Україні, а не лише в регіоні реєстрації, а також представляти не тільки своїх членів, а й здійснювати правозахисну діяльність стосовно інших осіб і захисту довкілля. Сервісні організації слід залучати до надання соціальних послуг людям за рахунок комунального й державного бюджетів. Органи самоорганізації населення повинні бути наділені повноваженнями для контролю за якістю комунальних послуг, витратами з місцевого бюджету.

– Ефективній реалізації потенціалу громадських об’єднань в Україні заважає й відсутність належної нормативно-правової бази на локальному рівні, котру мають створювати органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади, – зазначає заступник голови Асоціації сприяння самоорганізації населення Андрій Крупник. – Проведені нами дослідження показали, що тут стан справ іще гірший, аніж у законодавстві. Причини криються не так у відсутності традицій і досвіду, як у небажанні місцевої влади розвивати механізми локальної демократії, ділитися повноваженнями.

***

Фонду Нобеля не бути в Україні

Щоб зареєструвати підприємство, потрібно лише три дні та 170 грн. Для реєстрації громадської організації знадобиться 30 днів, причому за реєстрацію міжнародної благодійної організації доведеться заплатити 200 дол. США і 170 грн. Законодавство взагалі не дозволяє створювати в Україні фонди за заповітом (наприклад, Фонд Нобеля). Оператори мобільного зв’язку зобов’язані сплачувати 28 копійок до держбюджету з кожної гривні, котру громадянин переказує під час благодійного СМС-марафону на користь, наприклад, дитячої лікарні. Інвалід мусить заплатити державі не менше 180 грн., якщо візок вартістю 2 тис. грн. йому подарував не близький родич, а знайомий чи благодійник. Переказати кошти постраждалим, скажімо, від вибухів у житлових будинках Львова чи Дніпропетровська, можна лише після того, як благодійний фонд довідається і повідомить банку індивідуальні податкові коди нещасних для стягнення з них 15-відоткового податку. Для отримання ліцензій громадськими організаціями на надання соціальних послуг громадянам Закон «Про соціальні послуги» запровадив умови, які протягом двох років чинності закону жодна організація так і не змогла виконати.

Автор: Сергій МАЦІЄВСЬКИЙ

Останні новини

Байден відмовляє Ізраїль від ударів по нафтових об’єктах Ірану 05 жовтня

"Торгова війна" ЄС і Китаю, Молдову лякають путчем, рішення ЄС про сосиски: новини дня 05 жовтня

Литва визнала Корпус вартових ісламської революції терористами і закликала ЄС брати приклад 04 жовтня

Оборонний бюджет Польщі на 2025 рік буде рекордним 04 жовтня

Фіцо мріє про "нормальні відносини з РФ" після війни в Україні 03 жовтня

Україна отримала систему Patriot від Румунії 03 жовтня

У Польщі вітають крок України в бік відновлення ексгумацій жертв Волинської трагедії 03 жовтня

Сибіга і Сікорський не мали у Варшаві офіційної зустрічі, але перетнулись на "дружню розмову" 02 жовтня

У Франції відхилили ініціативу ультралівих щодо імпічменту Макрону 02 жовтня

Суд ЄС підтвердив законність заборони на юридичні послуги для російських компаній 02 жовтня