№21, листопад 2009

Белз повертає давню славуБелз повертає давню славу

Є на Львівщині місто Белз із населенням 2 тисячі 400 осіб, у якому зупинився час. І це не перебільшення: фантом 1000-літнього минулого огорнув його, наче капсула. Так було колись. Так є зараз. Але знайшовся чоловік, котрий зумів упрягти це минуле до великого сучасного потужного потяга, що вже вивіз Белз на перспективні європейські простори. Нині міський голова Іван Калиш разом із групою вчених – істориків, археологів, реставраторів, архітекторів – на невеличкому клаптику землі творить неперевершений центр паломництва й туризму світового значення.

Богородиця врятувала місто від татар, щоб месія прийшов

Славна історія древнього княжого града Белза особливо непокоїла тих, хто в радянські часи поставив йому діагноз безперспективного, депресивного міста. Довкола болота, три кілометри від кордону з Польщею, 70 – від Львова. А в самому місті повно дивовижних, із таємничою історією споруд – синагог і костелів, каплиць і монастирів, церков і цвинтарів із кам’яними хрестами, з мацевами. Збереглося  й  урочище «Замочок», куди здавна приїздили прочани по зцілення, бо звідси  походить найбільша святиня християнського світу –  чудотворна ікона Матері Божої Белзької, яка врятувала місто від набігу татар, нині відома як Матір Божа Ченстоховська – покровителька Польщі.

 Коли ж у 1953 році з Белза остаточно виселили все корінне населення, нова влада почала будувати світле майбутнє. У християнських храмах і монастирях зробили склади різного профілю. А ось розкішні за архітектурою святині хасидів – синагогу й бет-гамідраш (навчальний заклад із бібліотекою) розібрали по цеглині. Натомість звели стадіон і нову школу. Керувалися при цьому таким висновком: євреїв у Белзі немає, бо їх знищили під час Першої і  Другої світових воєн, отож і пам’ятки їхні не потрібні.

– За вказівкою радянських ідеологів знесли унікальну пам’ятку світового значення –  белзьку синагогу, що була архітектурною домінантою міста, бо саме до неї за повір’ям мав зійти з неба сам месія. Упродовж двох століть сюди з усього світу  їхали прочани. Адже Белз із кінця ХVІІІ століття був центром хасидизму. Звідси походить династія рабинів Роках, з яких п’ятий Роках нині мешкає в Єрусалимі, – розповідає історик архітектури Оксана Бойко.

На місцевому цвинтарі познімали хрести з могил січових стрільців, учасників створення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР). Натомість поставили типові пам’ятники Леніну та Марксу, збудували ПТУ й кінотеатр. Близькість Белза до кордону з Польщею перешкоджала його розбудові: був заборонений розвиток промисловості, не велося жодне будівництво. Місто довго животіло без елементарних благ цивілізації.

Як недоліки стали його перевагами

 

2001 року постановою Кабінету Міністрів України створено Державний історико-культурний заповідник у місті Белз. Його територія становить 38 гектарів і складається з чотирьох заповідних зон: 1. Урочища «Замочок» – колишнього княжого міста з передмістям. 2. Середмістя, де розташована низка пам’яток архітектури ХVII сторіччя: ансамбль церкви св. Миколая з монастирськими будівлями (колишній монастир сестер-домініканок), Ратуша з руїнами колишнього парафіяльного костелу (монастир домініканців), вежа-каплиця 1606 року, а також Ринкова площа ХVII сторіччя, важлива історична забудова. 3. Християнського цвинтаря з церквою св. Параскеви ХVII сторіччя. 4. Єврейського цвинтаря ХVII–ХХ сторіч і залишків оборонного валу ХVII сторіччя.

Уже четверту каденцію в Белзі обирають головою Івана Калиша. Бо саме  він змоделював його відновлення, згадавши мудрі слова героя відомої кінострічки «Кавказька полонянка»: «Той, хто нам заважає, той нам і допоможе».

– Бо, якщо місто не розбудовувалося, то воно не спотворене цивілізацією й зберегло давню структуру. Це вже плюс – зауважує Іван Калиш. – «Завдяки» застійним процесам дійшли до наших днів у первозданному вигляді чимало сакральних споруд, яким по 200–300 років. Є ще один позитив. Те, що в Белзі віками проживали й українці, й євреї, й поляки, лише збагачує його багатонаціональну культуру. Навіть руїни пам’яток, які ніхто ніколи не вважав окрасою міста, стали особливо цінними, коли виникла ідея створити історико-культурний заповідник.

Відтак з’явилася громадська організація «Белзька земля», що об’єднала активістів, а також львівських науковців й істориків, які розробили проектно-кошторисну документацію, будівельне обґрунтування створення заповідника з охорони історико-культурної спадщини.

Сьогодні міська рада й адміністрація заповідника – у вже відреставрованому будинку Ратуші. У невеликому фойє на стіні привертає увагу майстерно виконане художнє панно з портретами давніх правителів Белзької землі – князів і воєвод. На першому поверсі – кабінети працівників заповідника й невеликий краєзнавчий музей, на другому – міська рада. Далі  сходи ведуть до залу, в якому під час реставраційних робіт відкрили й відновили надзвичайної краси барокові малювання ХVII сторіччя. На одному зображено сцену: отець-домініканець торгується з юдеєм-лихварем. Лихвар тримає терези з неврівноваженими шальками й емоційно переконує отця, вочевидь, у своїй непомильності. А монах пальцем лівої руки вказує на розп’яття, ніби кажучи: «Побійся Бога!», а правою рукою нотує угоду.

– 2003 року ми розробили генеральний план розвитку заповідника та комплексну програму збереження історико-культурної спадщини, – розповідає Іван Калиш. – Відтак у місті постійно працюють археологи, які роблять дедалі нові відкриття. Ще донедавна ми не знали призначення  вежі 1606 року, а нині біля неї вчені виявили давні поховання. Тепер зрозуміло, що то – каплиця. Нині це невелике приміщення надали для виставки картин художників, які нещодавно брали участь у міжнародному пленері «Белзька земля».

Що два роки на базі заповідника вчені проводять наукові конференції, присвячені дослідженням і відкриттям на белзькій землі. Матеріали кожної конференції публікує спеціальний вісник. Уже вийшли друком три журнали, яким можуть позаздрити навіть столичні наукові заклади. Реставратори й будівельники, що працюють на історичних об’єктах, відчули брак кваліфікованих кадрів. Тому в місцевому ПТУ почали опановувати нові робітничі професії – різьбаря по каменю та дереву, а також зварника.

Не інакше, як святий Іван голові міста допомагає

 

Белз засновано на рубежі Х–ХІ сторіч. Уперше він згадується в «Повісті временних літ», коли змальовуються події 1030 року. Місто закладене в заплаві річок Солокія та Річиця. Звідси походить слово «белз» («бевз»), що означає багнисту, вогку місцину. З 1170 до 1462 року Белз – столиця Белзького князівства. У 1377 році місту надано Магдебурзьке право, яке передбачало звільнення купців від сплати багатьох різновидів мита й наявність тут складу солі. З 1462 до 1772 року Белз – столиця Белзького воєводства. Після занепаду воєводства місто приєднують до Габсбурзької монархії. Із розпадом Австрії з початку листопада 1918 року до кінця січня 1919 року є повітовим центром ЗУНР. Після Першої світової війни влада Речі Посполитої намагалася відродити місто. У вересні 1939 року Белз захопили німці. Це був час голокосту для місцевих євреїв. У 1944 році місто ввійшло до складу Польської Республіки. У 1946 році всіх його мешканців української національності виселили. Залишилося 800 осіб польського населення. Згідно з договором між СРСР і ПНР у 1951 році Белз увійшов до складу Радянської України в обмін на Устрицький район, територія якого раніше належала Польщі, й став райцентром Забузького району Львівської області. З 1963 року входить до складу Сокальського району Львівської області.

Містичні історії, якими оповитий Белз, святі, на честь котрих збудовано храми, де нині моляться люди, – усе це живить ауру давнього міста. У цьому переконані всі. Адже за дивним збігом обставин саме в день Івана Предтечі, тобто 19 січня 2005 року, Верховна Рада прийняла постанову про відзначення 1000-ліття Белза, а розпорядження Кабінету Міністрів про заходи до святкування цього ювілею затверджено в день святого Івана – 7 липня 2005 року.

– Ці документи були для мене найціннішим подарунком на іменини, – пригадує Іван Калиш. – Вищі сили сприяють відродженню Белза, бо він був незаслужено забутий, а його мешканці зазнали багато бід. Навіть те, що вчора не можна було врятувати, нині ми реставруємо. Наші будівничі роблять неможливе: з руїн підняли дерев’яну церкву Параскеви, а тепер, провівши ретельне обстеження, стабілізували процес руйнації фундаменту будівлі Комплексу домініканців. На це витрачено мільйон гривень. А будівля ввійшла до переліку туристичних об’єктів, які готують до «Євро-2012». Після реставрації відкриємо тут музей археології, бо вже маємо колекцію історичних знахідок, що їх зробили вчені під час розкопок у Белзі.

До Белза дедалі частіше приїздять туристи. У вихідні урочище «Замочок» заповнюють прочани. Адже там у відреставрованій каплиці нині є копія ікони Матері Божої Белзько-Ченстоховської, яку нещодавно подарувала польська громада. Та не тільки у християнському світі знають про Белз. Уже двічі сюди приїздила громада хасидів. Вони збудували молитовний дім із готелем, опорядкували територію єврейського цвинтаря.

– Щоб належно приймати туристів, – переконаний міський голова, – провели понад 22 кілометри основного  газопроводу від Великих Мостів до Белза, тепер пускаємо вітки містом і навколишніми селами. Прокладаємо каналізацію, будуємо очисні споруди. Уже на 75 відсотків  об’єкти готові, але нинішнього року припинилося фінансування.

До «Євро-2012» приватні підприємці планують відкрити два готелі на 80 і 120 місць. Маємо цифрову телестанцію, швидкісний Інтернет. Надали 60 земельних ділянок під індивідуальне будівництво, є ще 100 заяв від молодих сімей. Люди  вперше відчули перспективу розвитку міста як туристичного центру. Белз уже є одним із пунктів відомого туристичного маршруту «Золота підкова». Ми захистили у трьох міністерствах концепцію створення митного переходу Белз–Будинів, який збудують до «Євро-2012», бо  довжина об’їзної дороги лише 2 кілометри.

Завдяки близькості Белза до кордону з Польщею з’явився новий  туристичний маршрут Белз–Белжець протяжністю 240 кілометрів. Цей україно-польський проект фінансує Міністерство закордонних справ Польщі, а його учасниками є заповідник і міська рада Белза.

Державний історико-культурний заповідник перейшов у підпорядкування Міністерства регіонального розвитку та будівництва України. До його складу ввійшли  історичні об’єкти навколишніх сіл. У Сокальському районі є 25 пам’яток культури, які потребують збереження й теж увійдуть до складу заповідника.

– Міська рада планує розробити проект розвитку Белза як територіальної громади з приєднанням навколишніх сіл, – поділився своїми задумами Іван Калиш. – Звісно, доведеться пройти через місцевий референдум. Але такі програми розвитку територіальних громад –  стратегія майбутнього розвитку.

Львів – Белз.

Автор: Лариса Марчук

Останні новини

Норвегія збільшить рамки підтримки України до 135 млрд крон до 2030 року Сьогодні, 20 вересня

ЗМІ дізнались склад майбутнього уряду Франції: буде новий глава МЗС Сьогодні, 20 вересня

Стефанішина: в ЄС вже говорять з нами про прискорені процедури вступу України Вчора, 19 вересня

Німеччина цьогоріч планує додатково виділити 400 млн євро на військову допомогу Україні Вчора, 19 вересня

Стефанішина побилася об заклад із журналістом щодо дати вступу України в ЄС Вчора, 19 вересня

Посол ЄС поділилась прогнозами про темп відкриття переговорних розділів для України Вчора, 19 вересня

Президентка Єврокомісії у п’ятницю приїде до Києва Вчора, 19 вересня

Посол ЄС: Україна дійсно може вступити у Євросоюз до 2030 року Вчора, 19 вересня

Президент Румунії попросив створити центр навчання українських морських піхотинців Вчора, 19 вересня

Трамп заявив, що може зустрітися з Зеленським наступного тижня Вчора, 19 вересня