№18, вересень 2009

Міркування про освіту біля європейського порога

Повернувшись після тривалого вигнання в перебудовчий СРСР, Алєксандр Солженіцин виступив із циклом лекцій по телебаченню. І першу з них він присвятив освіті. Чому освіті? — поставив сам собі промовець запитання. — Чому не міжнародній безпеці чи подоланню важкої сталінської спадщини? (Адже міркувань саме на ці теми чекали телеглядачі.) Річ у тім, – провадив письменник-дисидент, – що вишколена освітою свідомість є коренем і добра, і зла в суспільних відносинах. Тож і перетворення суспільних відносин, принциповий перегляд історичної пам’яті, трансформацію політичної й економічної систем варто розпочинати з освіти.

Відтоді минуло чимало років. Зник СРСР. Змінилися переконання й самого пана Солженіцина. У своїх останніх працях він виголошує тези, котрі щонайменше дивують. Солженіцин не став пророком у своїй вітчизні. Але ті його слова про визначальне значення освіти годі й заперечувати.

За цими словами велика спадщина просвітницької культури. Непохитна впевненість: раціональність позбавляє людину примар свідомості. Згадаймо офорт Франсіско Гойї «Сон розуму породжує чудовиськ»: людина спить, а над її головою витають сови, схожі на облуплених псів, та чорні кажани-кровососи.

Однак цікаву річ відзначив уже Алєксандр Пушкін: просвіта здатна породжувати тиранію. Він записав ці слова, міркуючи над феноменом дивного, «донкіхотського», «романтичного» царювання Павла ІІ. Та хіба тільки російська історія пропонує ілюстрації такого химерного поєднання просвітництва й тиранії? Чого лише варта Велика французька революція та її символ — гільйотина — витворена раціональною епохою машина для відрубування голів. Чудернацька річ — освіта. Усі реформатори уповають на неї. Сподіваються повернення золотої доби. Створення раю на землі. А в підсумкові якось так виходить, що жахіття будь-якої історичної епохи, просвітленої та міфічно-релігійної, сповненої патетики перед освітнім раціоналізмом і скепсису до знання, цілком рівновеликі. Мабуть, якщо людство й здолає соціальне зло, то, напевно, аж ніяк не завдяки освіті.

У цьому вересневому номері наукової бібліотеки «Віче» продовжує публікувати матеріали «круглого столу» «Євроінтеграція України: реалії, необхідність, перспективи», що відбувся 14 травня в Інституті європейських досліджень НАН України. Автори аналізують модерні та постмодерні чинники євроінтеграції, енергетичний складник відносин Європа—Україна—Росія, російське «примушування» України до ЄЕП тощо. Учені та політики сумлінно шукають способів запровадження в Україні європейських правових і соціальних стандартів. У Європі, либонь, не залишилося жодної хартії, яку не підписали б наші дипломати. Зокрема, Україна приєдналася й до Болонського процесу: намагаємося освітнім важелем здолати відособленість од європейського освітнього простору. Справа поважна й варта подиву.

Автор: Валентин БУШАНСЬКИЙ

Архів журналу Віче

Віче №7/2016 №7
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Зеленський: участь США в зустрічі "коаліції рішучих" – це сигнал від Трампа Сьогодні, 11 липня

Зеленський: є ідея, щоб послом у США був Умєров – і це вплине на уряд Сьогодні, 11 липня

Зеленський про нові санкції США та ЄС проти Росії: думаю, ми дуже близькі Сьогодні, 11 липня

Мерц: Німеччина готова придбати у США Patriot для України Вчора, 10 липня

"Це тероризм": Зеленський розповів про атаку РФ на Київ і закликав посилити ППО Вчора, 10 липня

Глава Єврокомісії оголосила про створення фонду відновлення України Вчора, 10 липня

Мерц закликав Україну не звертати зі шляху реформ, йдучи до ЄС Вчора, 10 липня

Дональд Туск: відновлення України неможливе без її перемоги у війні Вчора, 10 липня

Президентка Єврокомісії на URC оголосила про 4 млрд євро допомоги бюджету України Вчора, 10 липня

Україна отримала 1 млрд євро від ЄС за рахунок доходів з росактивів Вчора, 10 липня