№1, січень 2006

"Хто вміє дарувати, той уміє жити"

Так стверджує французьке прислів'я, підкреслюючи особливе значення культури обміну подарунками у спілкуванні людей. Подарунок – це завжди символ поваги, своєрідна форма виявлення почуттів, внутрішньої культури й доброго ставлення до людини. Подарунки

Важливий елемент процесу дарування – звичайно ж, наявність відповідного приводу. Подарунки роблять, вітаючи рідних і знайомих із днем народження, одруженням, народженням дитини, отриманням нагороди, вченого ступеню. Подарунки вручають з нагоди круглих дат у трудовій діяльності, у разі підвищення на роботі, виходу на пенсію тощо. А також на знак подяки, наприклад, за виконання термінової роботи, на знак вибачення за непорозуміння. Дуже давній звичай – дарувати подарунки на Новий рік і Різдво. На ці свята не прийнято вручати дорогий презент, наприклад, ювелірні вироби. На роботі можна обмежитися вітальною листівкою або невеличкими новорічними сувенірами.

Делікатне питання, яке виникає під час вибору подарунка в діловій сфері, – це його ціна. Порівняно недорогий – знак доброго ставлення однієї людини до іншої, відповідна ціна котрого не дозволяє його використовувати як хабар. У багатьох країнах закон забороняє посадовим особам приймати подарунки, вартість яких перевищує визначену порівняно невелику суму. За західними стандартами, діловий подарунок має коштувати від 10 до 50 доларів.

У протокольну практику більшості країн запроваджено жорсткі обмеження на вартість подарунків, які вручають або отримують вищі посадові особи. У Великій Британії ця сума становить 140 фунтів стерлінгів, у США – 250 доларів, у Франції – 200–300 доларів, у Росії – 150 доларів тощо. Дорогі подарунки здають у розпорядження відповідних відомств. Колишні глави держав в таких країнах, як Росія та США, після завершення президентського терміну можуть залишити собі ці подарунки, сплативши державній казні їхню повну вартість.

Колегам по роботі заведено дарувати "нейтральні" подарунки: книжки, альбоми, авторучки, записники. Завжди доречні письмове приладдя, вироби зі скла, кришталю, порцеляни, шкіри (портмоне), металу, а також шкатулки, чеканки, вази, брошки тощо, аксесуари для паління, спиртні напої, солодощі. З цінніших подарунків – твори мистецтва (картини, мініатюри, раритетні видання книжок), вироби майстрів народних промислів. Бажано, щоб подарунки відповідали роду занять, хобі, смаку тієї людини, кому вони призначаються. Лише друзям і близьким родичам дарують особисті речі: білизну, сумки, косметику. Багато хто полюбляє дарувати парфуми й туалетну воду. Та це доречно лише, коли ви точно знаєте, яким ароматам віддає перевагу ваш(а) візаві.

Правила етикету радять поважати забобони. Приміром, не можна дарувати носові хусточки (бо це – до сліз). У портмоне чи гаманець слід обов'язково покласти монетку, інакше подарунок принесе безгрошів'я. Не дарують дзеркала й ножі – це погана прикмета. У багатьох країнах і на Заході, і на Сході не прийнято дарувати годинники.

Ритуал дарування не менш важливий, ніж подарунок. Усі подарунки, крім квітів, вручають в упаковці. Це стосується й міцних напоїв, які оформляють у фірмову упаковку. Якщо є можливість, даруйте особисто. Якщо ні, передавайте їх із візитівкою й відповідним написом, що робиться лише від третьої особи: "Вітає з Новим роком", "Вітає зі святом" тощо. Слід уникати повторення подарунків, окрім напоїв і солодощів. Посвячення на подарунках роблять на непомітному місці. Наприклад, на зворотному боці картини.

Приймаючи подарунок, треба завжди дякувати. Це робиться зазвичай двічі: спочатку під час церемонії вручення, а потім після розгортання подарунка. Той, хто дарує, приймає подяку, не вступаючи в обговорення якостей подарованої речі. Подарунки, за винятком квітів, не вносять до того приміщення, де перебувають гості. Якщо ви не можете взяти подарунок з мотивів двозначності його змісту або неприпустимої ціни, одразу поверніть із короткою запискою такого змісту: "Вважаю неможливим для себе прийняти ваш подарунок і тому повертаю його вам".

Є певні правила дарування квітів, які виявляють особливі почуття подяки й щирого ставлення. Наприклад, в Україні заведено дарувати непарну кількість квітів. Жінки не дарують квіти чоловікам, за винятком рідних. У діловій сфері співробітниця може вручити квіти начальнику, наприклад, вітаючи його з ювілеєм або з новою посадою. Чоловік ніколи не дарує квітів чоловікові, якщо вони не батько та син або підлеглий і керівник.

Букет, призначений для ділової жінки, не повинен бути занадто великий. Наприклад, стриманий і водночас вишуканий вигляд має букет із кількох дорогих квітів – орхідей або лілій, що вважаються королівською квіткою, особливо у Франції. З нагоди ювілеїв, презентацій і схожих урочистих подій дарують великі букети.

У деяких країнах певні квіти мають особливе значення. Наприклад, хризантеми в Угорщині, Італії, Франції символізують скорботу, натомість у Китаї – процвітання й довголіття. У країнах Латинської Америки червоний – це колір крові й смерті, у Німеччині, навпаки, яскраво-червоні троянди символізують кохання, їх вручають лише коханій жінці. Гвоздика у Бельгії – квітка бідняків, а в Німеччині – прояв дружби й стійкості.

Особливу роль відіграє кольорова гама букета. Рожевий колір утілює чуттєвість, червоний – палку пристрасть. Отже, в офіційних випадках краще не дарувати букетів, складених із квітів цих кольорів. Ідеальна кольорова гама – це білий, блакитний, синій і жовтий кольори. Білий символізує чистоту, мудрість, мир. Блакитний і синій – глибину, постійність і відданість. Жовтий асоціюється з життям, світлом, радістю. Окрім вибору квітів і їх кольорового співвідношення, істотне значення має упаковка букета. Стриманий букет повинен мати й відповідну упаковку, яка підкреслить його стильність. Додому прийнято надсилати свіжозрізані квіти, на роботу – композиційні. На відміну від квітів в упаковці, які вручають під час зустрічей і проводів на вокзалі, в аеропорту, на відкритому повітрі, в усіх інших випадках їх дарують у розгорнутому вигляді. В упаковці квіти передають із посильним. У цьому разі до букета додається візитівка. Упаковку не знімають, якщо вона – елемент оформлення.

Якщо до приміщення входить подружжя, то букет має бути в руках чоловіка. Гість дарує квіти господині після того, як його супутниця привітається з господарями. Якщо святкують день народження чоловіка, квіти підносять його дружині. Букет вручають завжди у вертикальному положенні з невеликим нахилом убік. Правою рукою тримають за стебла, а лівою притримують квіти ближче до голівок.

Автор: Тетяна ШИНКАРЕНКО

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня