№1, січень 2009

Портрет на тлі аквареліПортрет на тлі акварелі

Микола ГРОХ, відомий київський художник-графік, вирізняється ренесансною освіченістю, залюбленістю в історію та минуле рідного краю. Звідси й широта його мистецьких тем: це й середньовічна київська культура, численні образи її відомих діячів, природа, а також активне освоєння багатьох аспектів сучасного життя.

Закінчивши 1960 року графічний факультет Київського державного художнього інституту, яким керував корифей української графіки Василь Касіян, Микола Никифорович займається ілюстрацією творів українських письменників, класиків світової літератури, щодалі розширюючи коло творчих уподобань. У графічне мистецтво намагається привнести власну витончену, граційну, сказати б, Грохівську манеру. Це стосується різноманітних технік: ліногравюри, офорта, пастелі й, звісно ж, акварелі — складних, трудомістких, а часом і виснажливих за технічними прийомами, до яких нині мало хто із сучасних художників звертається. Грох доводить їх у своїх творах до довершеності, до тієї міри досконалості, за якою вже — тільки натхненна мелодія, зіткана із золотих променів сонця, кольору та світла. Й треба зазначити, що художник залишається під магічною притягальністю графіки все творче життя, хоч би які несподіванки траплялися на цьому шляху.

На початку 70-х років доля звела його з маловідомим, проте дуже значимим своєю подвижницькою працею, скромним викладачем Одеського художньо-театрального училища Костянтином Стамеровим, котрий займався, здавалося б, безперспективною на той час працею: досліджував і розробляв історію костюмів народів світу. Він пережив моральні й фізичні тортури в сталінських таборах, але не припиняв роботи. Миколі Никифоровичу пощастило зустрітися з колишніми в’язнями совісті — поетами, акторами, які знали К. Стамерова в ті страшні роки. Вони називали його зіркою першої величини серед повоєнної інтелігенції…

Київський художник затявся створити ілюстрації до монументального твору одеського усамітника й допомогти йому якимось побитом випустити бодай альбом… Тож 1978-79 рр. перше, досить скромне видання побачило світ. І ось майже через тридцять років повне видання «Нарисів з історії костюмів» Костянтина Стамерова випустило видавництво «Мистецтво».

До цієї унікальної книги, що охоплює історію вбрання від Давнього Єгипту по західноєвропейські костюми та військові форми, обладунки, озброєння ХVIII століття, Микола Грох виконав 513 графічних чорно-білих і кольорових малюнків. У роботах графіка-віртуоза передано найдетальніші нюанси одягу, зачісок, взуття, найрізноманітніших аксесуарів відповідно до стилю, моди тієї епохи, з якої вони прийшли. Це вочевидь капітальна робота художника!

Тепер вагомий і водночас важкий однотомник переможно посідає почесні місця на різноманітних книжкових виставках, ярмарках.

А ми можемо шкодувати, що його наклад невеликий і коштує він дорого, хоча вже знайшов отого свого масового читача, на якого розрахований у тому числі.

Активне творче життя дарує Миколі Гроху захопливі мандри рідною країною та за її межами, численні знайомства з цікавими людьми. Усі яскраві враження виливаються у твори, що стають окрасою багатьох виставок, повсюдно привертають увагу прихильників мистецтва. Останніми роками – це здебільшого акварелі, що за визначенням є чи не найважчою технікою серед графіки. Витончений смак, чудове відчуття кольору, висока майстерність зробили Гроха одним із найуспішніших акварелістів України. Цікаво, що він винайшов і додав у це складне мистецтво своєрідну площинну багатошаровість, якої досягає малюванням у віддзеркаленому просторі. Це, так би мовити, авторські технічні прийоми.

Автор: Людмила БАРАНЕВИЧ

Архів журналу Віче

Віче №7/2016 №7
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата