№16, серпень 2008

Голова Комітету Верховної Ради з питань бюджету Микола ДЕРКАЧ: «Видатки – за рахунок збільшення доходів державного бюджету»

Шановний Арсенію Петровичу, шановні народні депутати, члени уряду! Насамперед висловлюю глибокий жаль із того, що стихія забрала людські життя, позбавила засобів існування десятки тисяч людей. Чергове випробування випало нашим людям, нашій державі, нашим політикам. Цього разу лихо підкинула природа і, як завжди це буває, воно висвітлило низку гострих проблем, економічних, екологічних, соціальних. Тож перед владою й суспільством постала потреба об’єднатися в боротьбі проти нього і проти того, що нас може чекати завтра. Сьогодні вже не залишилося байдужих до долі потерпілих людей і знівечених територій. Тому Верховна Рада й Президент, і уряд, і влада на місцях концентрують зусилля на подоланні наслідків стихії.

Комітет з питань бюджету розглянув подані законопроекти про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» за номерами 3019, 3019-1 і 3019-2. Усі законопроекти об’єднані єдиною метою: забезпечення фінансовими ресурсами невідкладних заходів із ліквідації наслідків стихійного лиха та стабілізації ситуації в областях, що постраждали від підтоплень та руйнувань. Кожен із них пропонує власний підхід до вирішення питання. У законопроекті уряду номер 3019 головний акцент зроблено на збільшенні видатків резервного фонду майже на півтора мільярда гривень та видатків «Укравтодору» за спеціальним фондом на 755 мільярдів гривень, а також на збільшенні суми надання  державних гарантій за зобов’язаннями «Укравтодору» на 23,5 мільярда гривень.

Видатки передбачено здійснити за рахунок збільшення доходів державного бюджету на 2,3 мільярда гривень, в яких по загальному фонду 1,6 мільярда гривень за рахунок ПДВ із увезених на територію України товарів  504 мільйони гривень акцизного збору і вироблені в Україні товари на 980 мільйонів гривень.

Із загального збільшення доходів державного бюджету 1,1 мільярда гривень запропоновано за рахунок підвищення ставок акцизного збору з вироблених в Україні товарів та плати за користування надрами.

На жаль, знову продовжується  практика внесення змін до податкового законодавства разом із змінами до закону про державний бюджет. Це не відповідає статті 7 Закону «Про систему оподаткування» та статті 55 Тимчасового регламенту Верховної Ради, де забороняється змінювати податкові норми Законом «Про Державний бюджет України...» або змінами до нього. Не взято до уваги і рішення Конституційного Суду з цього питання.

У законопроекті Президента номер 3019-1 основним є встановлення окремої субвенції з державного бюджету бюджетам Вінницької, Івано-Франківської, Закарпатської,  Львівської, Тернопільської та Чернівецької областей в сумі 3,1 мільярда гривень, а також збільшення видатків «Укравтодору» з конкретним їх розподілом за зазначеними областями.

Додаткові видатки державного бюджету  передбачено здійснити за рахунок збільшення доходу державного бюджету на 4,1 мільярда гривень унаслідок надпланових  надходжень ПДВ і акцизного збору із увезених на територію України товарів, тобто  без внесення змін до податкового законодавства, що є реальним джерелом для здійснення видатків.

Законопроект народного депутата Пеклушенка Олександра Миколайовича (номер 3019-2) передбачає внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України  на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», аналогічних змінам у проекті Президента за номером 3019-1.

На відміну від президентського, у цьому законопроекті пропонується збільшити видатки Резервного фонду і  відповідні доходи державного бюджету ще на 300 мільйонів гривень.

Поряд з цим у законопроекті є слушна пропозиція про створення спеціальної комісії Верховної Ради з контролю за ліквідацією наслідків стихії та витрачанням відповідних бюджетних коштів. За оцінкою Комітету з питань бюджету, усі законопроекти містять ризики щодо ефективного їх виконання, оскільки кожен із них не підтверджений належними розрахунками, адже зрозуміло, що оцінити сьогодні збитки загалом практично неможливо.

Крім того, урядовий законопроект буде дієвим лише за умови прийняття податкового законодавства, що не знайшло одностайної підтримки у членів комітету. Альтернативні законопроекти, в свою чергу, містять окремі не узгоджені з бюджетним законодавством помилки з точки зору нормотворчої техніки, що не дасть змоги належно застосувати запропоновані норми до виконання у разі їх прийняття.

Проаналізувавши зазначені законопроекти та відповідно до статті 105 Тимчасового регламенту Верховної Ради, Комітет з питань бюджету прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект закону про внесення змін  до «Закону України про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» за номером 3019 за основу.

Дякую за увагу.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Конгрес США хоче дозволити конфіскацію активів РФ та змусити Байдена розширити санкції – посол Вчора, 18 квітня

Партія проукраїнського прем’єра виграла вибори у Хорватії, дещо втративши позиції Вчора, 18 квітня

Глава Міноборони Німеччини: Україна все ще може перемогти у війні проти РФ Вчора, 18 квітня

Саміт ЄС підтримав термінову доставку засобів ППО в Україну Вчора, 18 квітня

Новий проєкт допомоги США, Берлін шукає ППО Україні, війська РФ йдуть з Карабаху: новини дня Вчора, 18 квітня

Байден підтримав пропозицію Джонсона щодо фінансування України Вчора, 18 квітня

Зеленський – лідерам ЄС: Наше небо і небо сусідів заслуговує на однакову безпеку Вчора, 18 квітня

Столтенберг закликає членів НАТО давати зброю Україні замість витрачати 2% ВВП на оборону 17 квітня

Столтенберг анонсував засідання Ради Україна-НАТО 19 квітня 17 квітня

Столтенберг підтверджує: у НАТО достатньо систем ППО, аби передати частину Україні 17 квітня