Чт, 08 жовтня 2015

Декомунізація: головне – не довести ситуацію до абсудру

Слухання у Комітеті Верховної Ради України з питань культури і духовності на тему «Закони про декомунізацію та проблема збереження мистецьких творів часів тоталітаризму» переросли в емоційні дебати між представниками законодавчої та виконавчої влади, культурних інституцій, громадськими активістами, незалежними експертами. 

Було висловлено чимало різновекторних думок стосовно збереження творів мистецтва, на які може поширитися дія Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» № 317-VIII від 9 квітня 2015 року. Учасники слухань констатували: закон прийнято, але остаточно не вироблено механізму його імплементації.

Оратори ототожнювали декомунізацію з українізацією, казали про необхідність  визначення значущості творів і вже потім запровадження певних дій щодо них, волали про недоведення ситуації до абсурду. Ділилися переконанням: реформи не зрушать, доки «все це стоятиме» (маються на увазі, зокрема, пам’ятники). 

Вислухавши зауваження та поради, Комітет з питань культури і духовності  вирішив:

1. Рекомендувати Міністерству культури України вивчити досвід країн постсоціалістичного простору щодо вирішення проблеми збереження мистецьких творів часів тоталітаризму та можливості його застосування в Україні, а також підготувати методичні рекомендації для органів самоврядування.

2. Рекомендувати Київській та Севастопольській міським радам, обласним, міським радам України сформувати експертні ради (комісії) у складі мистецтвознавців, скульпторів, художників, архітекторів, фахівців з охорони культурної спадщини, істориків з метою визначення художньої цінності об‘єктів, які підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

3. Рекомендувати експертним радам (комісіям), зазначеним у пункті 2 цих Рекомендацій, розробити на місцевому рівні дорожню карту виконання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та механізми вирішення проблеми збереження мистецьких творів часів тоталітаризму.

4. Рекомендувати Київській міській раді та міським радам обласних центрів України сприяти у створенні музеїв (парків) радянського тоталітарного режиму, розробити та затвердити за погодженням з Українським інститутом національної пам’яті їх положення. Забезпечити переміщення у вказані музеї (парки) об’єктів, які за висновками експертних рад (комісій), зазначених у пункті 2 цих Рекомендацій, мають значну художню цінність. У разі неможливості переміщення забезпечити їх збереження на місці.

5. Рекомендувати Київській міській раді, обласним радам, міським радам обласних центрів України, іншим органам місцевого самоврядування розглянути питання про закладення коштів у місцеві бюджети та залучення позабюджетних коштів для демонтажу або реконструкції об‘єктів, які підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

6. Рекомендувати Кабінетові Міністрів України внести зміни до Державного реєстру нерухомих пам'яток України щодо виключення об‘єктів, які підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

7. Рекомендувати Міністерству культури України внести зміни до Державного реєстру нерухомих пам’яток України щодо пам’яток місцевого значення  про виключення об'єктів, які підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

8. Рекомендувати органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласним, районним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, відповідним виконавчим органам місцевого самоврядування внести зміни до переліків об'єктів культурної спадщини щодо виключення об‘єктів, які підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

P. S. Детальну розповідь про комітетські слухання читайте на шпальтах наступного номеру парламентського журналу "Віче".

Автор: Ольга КРАСОВСЬКА.

Архів журналу Віче

Віче №7/2016 №7
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата