№19, жовтень 2015

Досвід бойових дій – найцінніше у вишколі курсантів,

– вважає енергійний і невтомний генерал-лейтенант Павло ТКАЧУК, який очолює Національну академію сухопутних військ імені гетьмана Сагайдачного. Саме тут діє найкращий в Україні Міжнародний центр миротворчості та безпеки, створено найкращі умови для навчання курсантів. Навіть харчування в академії найкраще, бо його тут прагнуть наблизити до стандартів армій провідних країн світу.

– Ми впроваджуємо нові форми й методи підготовки майбутніх офіцерів з урахуванням не лише конкретних рекомендацій відповідних структур оборонного відомства, Генерального штабу ЗС України, а й власного досвіду офіцерів командної ланки, науково­педагогічних працівників, фахівців 184­го Навчального центру, зрештою, як і самих курсантів, котрих відряджають у зону АТО.

У складі штабів АТО та її секторів перебували й перебувають нині на різних посадах офіцери академії. Коли ж вони повертаються з відрядження, то складають звіти, готують методичні рекомендації, виступають перед колективами кафедр і навчальних підрозділів. Саме в такий спосіб виш отримує об’єктивну оцінку та напрацьовує необхідний бойовий досвід. Не втрачається зв'язок і з випускниками. Від них надходить чи не найоперативніша, найгарячіша інформація із зони протистояння.

За результатами цієї роботи вносяться зміни та доповнення в заняття з бойової підготовки, зокрема з вишколу малих груп, окремих загонів, протиснайперської боротьби, з навчання спеціалістів контрбатарейної підготовки, інженерних підрозділів тощо.

Наведу приклад: кафедрою вогневої підготовки впроваджена нова комплексна тактико­спеціальна вправа, у тому числі з підствольного гранатомета з відкритої та закритої вогневих позицій, з борту автомобілів.

У навчальний процес запроваджено вивчення танкової та артилерійської каруселей, стрільбу з танків на великі відстані. Змінено порядок вивчення військово­медичної підготовки. А підготовка фахівців механізованих та танкових підрозділів тепер передбачає вивчення порядку корегування вогню артилерії.

Усі надбання та досягнення матимуть продовження й розвиток, адже над ними працюють найкращі науково­педагогічні працівники, офіцери академії.

Найголовніше те, що академія відмовилася від жорсткої централізації ведення бойових дій підрозділами. Щоб було зрозуміло: раніше, наприклад, у батальйоні планувалося застосування підпорядкованих підрозділів фактично включно до механізованого відділення. А сьогодні кожному командирові надається відповідний ступінь свободи і саме він приймає рішення й відповідає за результати бою.

Саме такої самостійності й навчають майбутніх командирів взводів. Відтепер вони знають, що це їхня прерогатива – приймати рішення, від яких залежить успішне виконання бойового завдання. При цьому від «верхів» – жодного тиску, диктату щодо системи бойового порядку, оборонних рубежів, позицій. За них відповідає командир підрозділу.

Усі ці зміни відображено в планах вишколу курсантів. Чимало навчань переведено у площину творчого застосування теоретичних знань, здобутих раніше. Курсантам надається самостійність у підготовці та прийнятті рішень. Багатоваріантність під час прийняття рішень щодо ведення бойових дій дає можливість обрати один з найкращих варіантів застосування свого підрозділу.

Вирішальну роль на полі бою нині фактично відіграють дрібні підрозділи. І від того, як навчений конкретний солдат, як діє конкретний підрозділ, залежить кінцевий результат виконання бойового завдання. Тож ініціатива й відповідальність – цілком на командирові первинної ланки. Потрібно усвідомити, що вже немає суцільних фронтів. Кожний підрозділ веде мобільні бойові дії. З огляду на це, що якіснішою буде підготовка первинної ланки офіцерського складу, то більшою є імовірність перемоги.

Тому велике значення має польова складова академії – Міжнародний центр миротворчості та безпеки і 184­й Навчальний центр, що активно використовуються для вишколу майбутніх офіцерів, проведення відповідальних міжнародних навчань та тренувань курсантів. Вони працюють як перекладачі, оператори системи імітаційного моделювання, члени групи узагальнення досвіду на різноманітних посадах у прес­центрах тощо.

Звісно, ми залучаємо до вишколу курсантів тих офіцерів, які пройшли горнило збройного протистояння на Сході у складі бойових підрозділів.

Серед них і шість випускників академії, які за станом здоров’я не можуть виконувати службові обов’язки в бойових частинах. Провідні кафедри вишу поповнюються офіцерами, котрі набули досвід АТО, перемогли в конкурсі на заміщення вакантних посад і рішенням вченої ради вишу призначені на провідні кафедри навчального закладу.

Нині впровадження бойового досвіду в навчально­виховний процес має надзвичайно велике значення. Рекомендації надходять згори, конкретне бачення щодо підсилення навчального процесу викристалізовується і в офіцерів академії, науково­педагогічних працівників безпосередньо в районі бойових дій.

Як зазначив у своєму виступі з нагоди присвоєння академії статусу національної Президент України, навчальний заклад заслужено отримав ім’я одного з найславетніших військових стратегів доби Козаччини і всієї української воєнної історії. Блискучі перемоги гетьмана й кошового отамана Сагайдачного – гідний приклад для захисників України всіх часів.

Особовий склад академії вшановує пам'ять свого визначного земляка. У плані щорічних заходів передбачені відвідини курсантами батьківщини гетьмана, конкурси та змагання на його честь.

Бесіду вела Лариса МАРЧУК.