№1, січень 2016
Відкритий громадськополітичний форум «25 років місцевому самоврядуванню в Україні: Час для децентралізації» зібрав у Києві головних архітекторів реформи: народних депутатів, представників місцевого самоврядування, членів Конституційної комісії, фахівців Мінрегіону, вітчизняних і зарубіжних експертів.
Захід, організований Реанімаційним пакетом реформ спільно із DESPRO, UNDP та Інститутом громадянського суспільства, приурочили до ювілейної дати: чверть століття тому, 7 грудня 1990 року, Верховна Рада ухвалила Закон «Про місцеві ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування».
Називаючи той документ доволі прогресивним, учасники форуму констатували, що з часом через зміни до нього повноваження місцевих рад дедалі більше урізалися й поновилася централізація системи влади. Тому нині в широкий обіг увійшов термін «децентралізація», який відображає саму суть реформи.
«Після Революції гідності є політична воля, є розуміння, яким шляхом ми йдемо, і є пошук цих шляхів, – сказала народний депутат України, член Комітету Верховної Ради з питань державної політики та місцевого самоврядування Олена Бойко. – Неможливо розбудувати демократичну державу без ефективного самоврядування. І нині понад 70 відсотків громадян підтримують і готові підтримувати надалі децентралізацію».
Однак попри підтримку реформи децентралізації на всіх рівнях її впровадження йде складно, натикаючись на спротив. Його природу пояснив перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житловокомунального господарства В’ячеслав Негода: «Не всім сподобалося те, що було зроблено, адже будьяка реформа – це боротьба світоглядів. Вона триватиме й надалі, як на центральному, так і на місцевому рівнях».
Перші досягнення бюджетної децентралізації, на думку директора Інституту громадянського суспільства Анатолія Ткачука, можуть бути знівельовані ухваленням нового Податкового кодексу. А директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак вказав на неузгодженість різних документів: «У Концепції реформи місцевого самоврядування закладено розведення повноважень по рівнях адміністративнотериторіального устрою у сфері охорони здоров’я та освіти за одним способом, а в проекті Бюджетного кодексу – зовсім за іншим».
Промовці особливо наголошували на необхідності конституційних змін. «Якщо Верховна Рада не проголосує у другому читанні за законопроект про зміни до Конституції в частині децентралізації, реформа все одно триватиме, але буде хаотичною», –
попередив голова правління Центру політикоправових реформ Ігор Коліушко. Народний депутат України, член Конституційної комісії Вікторія Пташник вважає, що закон про зміни до Конституції в частині децентралізації може набрати в другому читанні 300 голосів, якщо буде проведена додаткова робота. Водночас потрібно, за її словами, «подати пакет законопроектів, спрямований якраз на виконання цих змін».
У такому разі зміни не тільки стануть «ключем до комплексної реформи децентралізації», як зазначено в темі дискусійної панелі, а й засвідчать незворотність цього процесу.
Автор: Олександр ТРОХИМЕНКО
Архів журналу Віче
|
№11 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Шведська міністерка: імпорт ЄС з РФ на 124 млрд євро перевищив допомогу Україні
У Польщі очікують, що з ЄС будуть консультуватися щодо мирного плану для України
Польща доєднається до ініціативи PURL з закупівлі зброї в США для України
В Axios назвали причини зриву зустрічі Зеленського і Віткоффа в Туреччині
Глава МЗС Польщі розкритикував розпалювання політиками антиукраїнських настроїв
Ердоган закликав відновити переговори у Стамбулі та розширити їхній зміст
Декларація про відходи: як одна форма захищає бізнес від штрафів і відкриває двері для інвестицій
Іспанія виділить ще 615 млн євро на військову допомогу Україні
Зеленський планує в Туреччині обговорити з Ердоганом "справедливий мир"
Туск: виконавцями підриву залізниці вважають двох українців, що співпрацюють з РФ