№17, вересень 2015
Виставка «(Не)видима присутність. Сучасний український натюрморт». Національний заповідник «Софія Київська». Зали пам’ятки «Хлібня».
У півсотні робіт сім дуже різних за художницькою конституцією митців створили сучасну варіацію на тему «мертвої натури» (саме такий переклад поняття «натюрморт» знає кожен із малого малку).
У тому словосполученні – «мертва натура» – апріорі криється авантюра. Адже навіть у найакадемічнішій роботі, що підпадає під ознаки жанру, відчутний діалог кожного предмету з автором, а також мовчазна полеміка автора з усіма предметами.
Як доводить виставка в старовинних софійських стінах, феноменом сучасного натюрморту, живописного й графічного, українського за місцем народження й демонстрації, є підкреслена пріоритетність у цій полеміці саме художника. Він –
головний режисер нібито статичного дійства. Укупі із зображеними «виконавцями» він засвідчує правоту К’єркегора, мовляв, «справжня німота не в мовчанні, а в розмові».
Акцентована місія митця як незримого спостерігача та водночас ляльковода чується у власне назві виставки: «(Не)видима присутність». Саме егоцентризм художниканевидимки є приводом розмірковувати про ідентифікаційну складову жанру. І такий законформізований далекими пращурами натюрморт раптом волає про впізнаваність автора, який не стримує природної творчої амбітності.
Зорієнтувавшись у полі творінь від сімки митців, розумієш, що ніколи не сплутаєш, приміром, насиченобарвистий макросвіт Ірини Єремєєвої з утаємниченою перлинною пристрасністю Ахри Аджинджала, нарочито схематизовану напівпрозору реальність Марти Базак із грайливим мінімалізмом Олексія Белюсенка, меланхолійну колористику й гру ліній Бориса Фірцака з досконалими неоренесансними гравюрами Олесі Джураєвої. Урешті, жодну з цих творчих унікальностей н е переплутаєш із унікальністюпатріархом Матвієм Вайсбергом. Хіба що озирнешся й констатуєш: є у них дещо спільне –
всепоглинальний естетизм. Естетизується геть усе: мухи, совок, виделки, насіння, заводські труби, газетні шпальти... Це ще одна з особливостей сучасного українського натюрморту — тих, які розмагнічують прописні умовності жанру.
Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА
Архів журналу Віче
|
№12 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Палата представників схвалила оборонний бюджет США із допомогою для України
Єврокомісарка Кос "не хвилюється" через блокування Угорщиною руху України до ЄС
Зеленський розповів про переговори зі США щодо відбудови України
Axios: Україна передала США відповідь на "мирний план"
Зеленський: цей тиждень може дати новини для закінчення кровопролиття
Посли ЄС узгодили повну відмову від газу РФ до кінця 2027 року
Зеленський прокоментував чутки про тиск США щодо відступу з Донеччини задля "мирної угоди"
У ЄС нагадали, що заморожені активи РФ мають піти на репарації народу України
Єврокомісія хоче пришвидшити створення "трибуналу для Путіна" за злочин агресії
Євросоюз доєднається до створення Комісії з розгляду претензій України до Росії