№17, вересень 2015

Присутні без присутності

Виставка «(Не)видима присутність. Сучасний український натюрморт». Національний заповідник «Софія Київська». Зали пам’ятки «Хлібня».

У півсотні робіт сім дуже різних за художницькою конституцією митців створили сучасну варіацію на тему «мертвої натури» (саме такий переклад поняття «натюрморт» знає кожен із малого малку).

У тому словосполученні – «мертва натура» – апріорі криється авантюра. Адже навіть у найакадемічнішій роботі, що підпадає під ознаки жанру, відчутний діалог кожного предмету з автором, а також мовчазна полеміка автора з усіма предметами.

Як доводить виставка в старовинних софійських стінах, феноменом сучасного натюрморту, живописного й графічного, українського за місцем народження й демонстрації, є підкреслена пріоритетність у цій полеміці саме художника. Він –
головний режисер нібито статичного дійства. Укупі із зображеними «виконавцями» він засвідчує правоту К’єркегора, мовляв, «справжня німота не в мовчанні, а в розмові».

Акцентована місія митця як незримого спостерігача та водночас ляльковода чується у власне назві виставки: «(Не)видима присутність». Саме егоцентризм художника­невидимки є приводом розмірковувати про ідентифікаційну складову жанру. І такий законформізований далекими пращурами натюрморт раптом волає про впізнаваність автора, який не стримує природної творчої амбітності.

Зорієнтувавшись у полі творінь від сімки митців, розумієш, що ніколи не сплутаєш, приміром, насичено­барвистий макросвіт Ірини Єремєєвої з утаємниченою перлинною пристрасністю Ахри Аджинджала, нарочито схематизовану напівпрозору реальність Марти Базак із грайливим мінімалізмом Олексія Белюсенка, меланхолійну колористику й гру ліній Бориса Фірцака з досконалими неоренесансними гравюрами Олесі Джураєвої. Урешті, жодну з цих творчих унікальностей н е переплутаєш із унікальністю­патріархом Матвієм Вайсбергом. Хіба що озирнешся й констатуєш: є у них дещо спільне –
всепоглинальний естетизм. Естетизується геть усе: мухи, совок, виделки, насіння, заводські труби, газетні шпальти... Це ще одна з особливостей сучасного українського натюрморту — тих, які розмагнічують прописні умовності жанру.

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Архів журналу Віче

Віче №11/2016 №11
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

CNN: у США кажуть, що "майже напевно" деякі пункти "мирного плану" будуть змінені Сьогодні, 21 листопада

Глава посольства США розповіла про "конструктивні переговори" з Києвом щодо миру Сьогодні, 21 листопада

Білий дім підтвердив, що Рубіо і Віткофф працювали над "мирним планом" для України Сьогодні, 21 листопада

У ЄС покарали санкціями росіян, причетних до катування Вікторії Рощиної Вчора, 20 листопада

Каллас розповіла про план ЄС з двох пунктів щодо миру в Україні Вчора, 20 листопада

Шведська міністерка: імпорт ЄС з РФ на 124 млрд євро перевищив допомогу Україні Вчора, 20 листопада

У Польщі очікують, що з ЄС будуть консультуватися щодо мирного плану для України Вчора, 20 листопада

Польща доєднається до ініціативи PURL з закупівлі зброї в США для України Вчора, 20 листопада

В Axios назвали причини зриву зустрічі Зеленського і Віткоффа в Туреччині 19 листопада

Глава МЗС Польщі розкритикував розпалювання політиками антиукраїнських настроїв 19 листопада