№9, травень 2009
Мій улюблений телеканал – «М1». Багато червоного та білого, багато силікону та шпильок, багато хутра та стразів, багато Bentley та Hummer – багато ґламуру. Багато музики в три акорди, багато кліпів про третього зайвого – багато кліше. І це – добре.
Є й речі, яких забагато: Андрія Кіше, Ірини Білик та Кузьми. Я їх терпіти не можу! Коли Білик починає стогнати «Подарю тебе…», мені здається, що світ остаточно спаскудився і гнилий несмак пробирається в останню шпарину, в якій заховались ілюзії й оптимізм. І тоді я перемикаю на інший канал і дивлюсь рекламу: «Найромантичніший поцілунок у моєму житті…», потім у кадрі з’являється торт, потім – дівчина, котра протирає люстро. Що рекламують – не пам’ятаю. Але після реклами хочеться скуштувати кави
й шматочок торта. Хочеться ще дечого, але про це іншим разом. Після реклами
повертаюся на «М1». І слухаю байки Кароліни Ашіон про голлівудські oops: прикольно.
«М1» не «грузить». Це наша фабрика мрій. Оскільки в реальному світі мріяти дуже шкідливо для психіки (адже явною є закономірність: кількість розчарувань прямо пропорційна кількості мрій), існування такого емоційного сурогату – справа корисна. «М1» – це снодійне на двадцять чотири години: колискова та сновидіння – два в одному. Якби канал збанкрутів, чи в мізках продюсерів поселився слизький хробачок, що нашіптував їм: не марнуй життя на дурниці, посерйознішай, ти ще встигнеш зняти українські «Звіяні вітром» й отримати «Оскара», – світ остаточно б потьмянів. Світ став би реалістичним. А реалізм іще ніколи й нікого до добра не доводив.
Шок – це миттєва втрата ілюзій і правдивий погляд на світ. А це не кожен годен пережити. Шок – це коли скидаєш рожеві окуляри й помічаєш, що в світі немає нічого рожевого, окрім попки немовляти. Але коли скидаєш окуляри, перед носом, як на зло, опиняється не вона, а та дупа, в яку ти потрапив: це – шок. Логічний висновок: не скидай рожевих окулярів. Іще в дитинстві їх тобі нап’яли на носа і це недарма. Це називається «культура» та «соціалізація». Це називається «життєві перспективи». Цінуй їх. Звісно, всі ці перспективи – фікція. Це легальна форма наркоманії. Це спроба скрутитися в баранячий ріг, аби побачити власні вуха, що без допомоги перукарської бритви зробити дуже важко. Але що масивніші окуляри ти носиш, то вуха більше відкопилюються. Відтак у тебе з’являється бодай примарний шанс їх угледіти, коли ремиґатимеш чіпси. Носи окуляри й дивися «М1». Це тренування мрій: Bentley та Hummer, baby та стрази. Це допінг. Я так і роблю.
Останнім часом на телеканалі крутиться кліп Потапа та Насті Каменських «На раЁне». Класна штука. Щоправда, вже у вухах зав’язла. Та це згодом минеться. Коли я в маршрутці вперше почув отой енергійний вступ жіночим фальцетом – «Пырышки-пупырышки!..», «ахнув» од захвату: геніально! Повний ідіотизм! Щось дебільніше й водночас чудовіше – годі й вигадати. Сумнівів не було, це – Потап і Настя. Лише ця не обтяжена комплексами солодка парочка могла втяти таку вульгарщину та ще й так, аби це подобалося.
Читач, котрий перед цим подужав серйозну статтю, а потім довго думав, кинувши оком на цей вступ, покрутить носом: як ця попса, цей шик для вбогих може подобатися? Не треба чистоплюйства. І не треба манірності. «Моралін» – перший ворог естетичної безпосередності. Так, мені подобається. І я маю сміливість у цьому зізнатися. До того ж у мене є алібі: вельми поважна Ханна Арендт в есеї «Криза культури» завважила: треба щиро сказати, що мистецтво, котре розважає маси, може розважати й інтелектуалів [Арендт Х. Між минулим і майбутнім. – К., 2002]. Звісно, з цього вона не робить висновку, що, окрім масового, жодне інше мистецтво не потрібне. Але це інша тема. Нині ж маємо «Пырышки-пупырышки».
Промовистий вступ у тему задають два пацанчики в спортивних костюмах. Вони спльовують соняшникове лушпиння й нарікають на долю: «И шо за галимый район: час стоим и ни одного лоха?». Мій дідусь колись радив: онучку, ніколи не вживай слово «пацан», бо на ідиш це означає «пеніс». Порада слушна. Але наразі, гадаю, це слово найдостеменніше характеризує згаданих героїв нашого часу. Мені скажуть: ніякі вони не герої, а лузери, що лузають насіння. Воно, справді, так. Але хто ж тоді герої? Невже ті, котрі мчать на Bentley чи Hummer? Герой – це той, хто надихає й кого наслідують. Спробуй наслідувати «мажорів», яких народили ті, хто треба, й там, де треба? Не вийде. Собі дорожче. Тож герої – саме такі пацанчики в кепочках, придбаних на Троєщині.
Десь півроку тому мій друг переймався: пропонують іти навчатись у єшиву, але коли я з’явлюся на Лісовому масиві з пейсами та в ярмулці, то бритоголові дуже зрадіють і мене покалічать. Саша, втішав я його, жодні бритоголові тебе не займатимуть, тебе покалічать двоє пацанчиків у кепочках. Друг погодився, та в єшиву не пішов. Натомість постригся налисо й придбав кепочку: як-не-як, а жити йому на Лісовому. Треба ж якось адаптуватися.
Наслідуючи тих, що їздять на Bentley, неминуче перетворишся на клоуна. Бо твоє справжнє єство радикально суперечитиме вдаваному. Не треба наслідувати. Це смішно. Будь природним. Придбай кепочку й насіння. Стань із дружбаном десь у закутку й гукай лохам: «Ану иди сюда, пассажир! Ану попрыгай! Есть мелочишка?!». Це – по-нашому. Це – по-справжньому.
Пацанчики не лише вводять глядачів у атмосферу кліпу, а й розкривають його достеменний етичний пафос:
– Ты слышал новую песню Потапа и Насти?
– Да, молодцы. Песня про нас, про район.
Потап не лише шоумен. Він – глас епохи. Про щось таке повідомляє його блог. Потап каже: у цій пісні ми намагалися показати життя таким, яким воно є. На екранах, мовляв, забагато штучного, забагато шику, який не доступний людям. А в районах живуть по-іншому. І це реальне життя варте того, аби про нього писати пісні.
І тому в кадрі з’являються плюшевий килимок з оленями; дві німфетки, що стрибають через гумку; дядько в сімейних трусах, котрий поливає зі шланга червону вазівську шістку та грудастих дівиць; бомж із сіткою порожніх пляшок; колоритна алкоголічка (як вона смачно спльовує! – один із небагатьох натурних кадрів); занадто веселі випускниці в тюлевих сукнях із пляшкою артемівської шипучки.
І тому Потап співає про «не звонят, а звонят», про «party на хате», про «заяву некстати» і «мысль об адвокате».
Це – життя, як воно є. Солом’янський район, де все це знімалося, може пишатися: його увічнено в мистецтві.
Коли читав слова Потапа про те, що звичайне життя варте мистецького відображення, згадував футуризм Володимира Маяковського. Той в «Облаке в штанах» теж ремствував: ви, поети, трулялякаєте про солов’їв і квіточки, а безголосе місто корчиться від болю. І я, вигукував Маяковський, обпльований месія, – його язик!
Потап – це Маяковський сьогодення?
Сумніваюся. Радше – Сєвєрянін. Бо що в кадрі? Ностальжі. Спогади про плюшеві килимки, які затуляли пожухлі шпалери на стінах одної шостої планети, та шістка з гербом СРСР – колишня гордість її власника. Сєвєрянін також роз’ятрює тугу: за принцесою в замку, за цнотливим пажем, за мовчазним шофером, котрий кермує лакованим кабріолетом, за тихим шелестом Балтійського прибою, що лягає в унісон зі спогадом про платонічне кохання. Сєвєрянін писав про життя, якого ніколи не було. Писав про солодку ілюзію, яка насущніша для життя, аніж хліб щоденний. Потап – теж співає про життя, якого ніколи не було, й про ілюзії, які враз розвіялися. Але туга залишилася. Одна шоста планети тужить і не знає за чим. І за червоною шісткою, і за білим Bentley – водночас. Людям потрібна ілюзія. Людям потрібна мрія. Але її немає. Їм потрібна, як кажуть психологи, «зона найближчого розвитку», тобто досяжні цілі, що змушують вранці, долаючи похмілля, вставати з продавленої канапи і пхатися на роботу. Потрібна мета, приміром, нове авто, як у сусіда, більша квартира, як у знайомого, відпочинок на морі, як у друзів торік. І задля цієї мети вони ладні влазити в кредитну яму, знаючи, що виберуться з неї лише в дощатому ящику. Це називається – жити, як усі. Це називається – жити по-людськи: суголосно з часом і совістю.
Але чи щирі Потап і Настя, вихваляючи життя на районі?
У кадрі Потап убраний у синтетичні спортивні штани. Він співає: «У нас на районе!» – це приспів. Вихиляючись, він повторює цю фразу декілька разів. Камера плавно насувається. Крупний план: Потап повертається спиною, стає раком і тицяє дупою в об’єктив: «У нас на районе!» – це приспів.
Сміттєзвалище. Посеред нього поміст. Настя, вбрана у вечірню сукню та корону з пір’їнками, пристрасно здіймає руки: «У нас на районе!». На іншому подіумі, встановленому посеред смітника, професійна стриптизерка звивається довкола жердини: «У нас на районе!» – лунко і чисто бринить високий голос Насті.
Зйомки на звалищі – це була суцільна каторга, повідомляє Настин блог: «Я заледве добралася до ванни, але ядучий запах ще довго мене переслідував».
Оце вам і весь пієтет стосовно життя на районі з усіма його ностальжі: дупа – ваш район.
Чому ж Потап так і не скаже: все, що за межами Печерська, – смітник!? Адже вважає він саме так. Можливо, він і заперечуватиме, що зневажливо ставиться до простолюду. Можливо, й не підозрює про свої щирі почування. Але мистецтво не бреше. Він уже давно не чувак із Борисполя, котрий після роботи ходить у спортзал, а потім п’є пиво з друзями. В одному з телеінтерв’ю Потап ухопився п’ятірнею за матню і сказав: я отак узяв шоу-бізнес! Правду сказав. Він – найкращий. «Я – супер», – співав він колись у своєму найпершому, тоді ще україномовному, кліпі. Ці слова він може повторити й нині: він – супер.
Він заграє з «піплом». Кидає йому все, що той «хаває»: зелені бакси віялом, смугасті тільняшки на ситих чоловічих животах, голі перси з блискучими зірочками на твердих пипках, розтягнені акордеонові міхи та балалайки, горілчані пляшки й танці а-ля кадриль, розхристані армійські кітелі та галіфе, жовті ломбарджіні й «обручальное кольцо». І все це пачками, величезними порціями, розрахованими на полтавські апетити. «Гуляй, страна!» «Не судите, люди. Мы – такие же, как вы», – запевняє солодким голоском Настя. Лукавить. Але їй вірять. І «страна» гуляє.
«Загубили! Русскую культуру цыганщиной загубили!» – лементував диригент Шніперсон, персонаж чудової комедії «Шырли-мырли». Але Потап і Настя – це не комедія. Це – шоу-бізнес, який вони міцно тримають у жмені. Цей шоу-бізнес очі вирячив, а «страна» гадає, що від задоволення. Доки «страна» «хаватиме», доти Потап і Настя триматимуть руку на пульсі шоу-бізнесу. Вони впіймали тему.
Мистецтво не мусить сіяти ані доброго, ані вічного, ані мудрого. Мистецтво взагалі нічого не мусить. Мистецтво – це гра. І Потап із Настею про це знають. Але чи знають про це пацанчики, котрі з’ясовують, чи є в слові «сышишь» звук «л». Ні, не знають, бо «слышишь» – справді «тупо», а вони – герої нашого часу: їх наслідують. А Потап і Настя – їхні рожеві окуляри.
І яка звідси мораль? – спитає серйозний читач.
Жодної.
Автор: Всеволод РОЗГОН
Архів журналу Віче
|
№12 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
В Болгарії на тлі масових протестів подав у відставку уряд
WSJ: пропозиція США повернути РФ у світову економіку викликає суперечки з Європою
Трамп каже, що його розмова з євролідерами щодо України проходила в "жорстких тонах"
Палата представників схвалила оборонний бюджет США із допомогою для України
Єврокомісарка Кос "не хвилюється" через блокування Угорщиною руху України до ЄС
Зеленський розповів про переговори зі США щодо відбудови України
Axios: Україна передала США відповідь на "мирний план"
Зеленський: цей тиждень може дати новини для закінчення кровопролиття
Посли ЄС узгодили повну відмову від газу РФ до кінця 2027 року
Зеленський прокоментував чутки про тиск США щодо відступу з Донеччини задля "мирної угоди"