№3, лютий 2008

Вплив диспропорції військових витрат членів НАТО на майбутнє альянсу

Поняття «військово-економічне співробітництво» в теорії військово-економічної стратегії особливо поширилося у зв’язку з розвитком стратегічних відносин усередині Північноатлантичного альянсу після прийняття до його складу нових членів. Нині військово-економічне співробітництво між країнами набуває різних форм і здійснюється різноманітними способами.

На форми й способи міждержавного військово-економічного співробітництва значною мірою впливають:

1) періоди співробітництва (мирний і воєнний час);

2) економічні, військово-економічні, військові й політичні можливості держав;

3) геополітичне й географічне розташування країн [5].

Тому військово-економічне міждержавне співробітництво успішніше розвивається, коли налагоджено політичне, економічне і військове співробітництво. За таких умов згадані напрями міждержавного співробітництва посилюють один одного, а комплекс взаємопов’язаних заходів підвищує загалом ефективність міждержавного співробітництва. Історичний досвід свідчить, що міждержавне військово-економічне співробітництво успішно розвивається, коли для цього, крім наведених можливостей і гостроти потреби в їх використанні, є добре підготовлене військово-політичне коаліційне підґрунтя. Його формування значною мірою залежить від міжнародного становища тієї чи іншої держави або коаліції держав, необхідної дипломатичної підготовки, стану традиційних та наявних економічних, політичних і військових відносин [2].

Держави НАТО вже давно мають досвід у спільному розв’язанні згаданих проблем. Особливо щодо розробок, виробництва та модернізації авіаційної, ракетної й бронетанкової техніки, військово-морських суден. Проте на початку 1990-х років після закінчення «холодної війни» саме під час такого співробітництва й почав виникати свого роду розрив у технологічному потенціалі між США та їхніми західноєвропейськими союзниками, котрі отримали відповідні вигоди від «мирного дивіденду» як можливість скорочення витрат на оборону на 25% у реальному обрахунку [4]. Згідно зі статистичними даними, військові витрати європейських країн скоротилися, порівняно з 1992 роком, на 22%, і вже в 1999-му США витратили на оборону 283 млрд. дол., а країни Європи – лише 174 [3].

Тому саме розбіжності та диспропорція у фінансуванні НАТО стали ще одним важливим напрямом його реформування наприкінці 1990-х років. Роль каталізатора в цьому процесі відіграв конфлікт у Косово, адже більшою мірою саме косовський досвід організації висвітлив існування серед її членів свого роду «постачальників безпеки» та її «користувачів». «Постачальники безпеки» – ними є Сполучені Штати, Велика Британія й Франція – витрачають на оборону набагато більше за два відсотки валового внутрішнього продукту, вони здатні до ефективної проекції сили й мають великі зовнішні військово-політичні зобов’язання. «Користувачі безпеки» (за винятком Туреччини й Греції) витрачають на оборону менш як два відсотки ВВП і не здатні до ефективних дій за межами національної території. Німеччина – особливий випадок. З одного боку, ідеологія НАТО, згідно з якою оборона Німеччини має забезпечуватися не її власними силами, а силами Альянсу, суперечить «постачанню» безпеки з боку Німеччини. З другого – НАТО зацікавлена у сплаті цією країною більшої частки спільної оборони [2].

Ініціатива оборонних можливостей (ІОМ), ініційована на Вашингтонському саміті НАТО (квітень, 1999 рік), передбачала перетворення «користувачів безпеки» на її «постачальників» [2]. Очікувалася значна військова перебудова, збільшення оборонних витрат і рівномірніший їх розподіл між союзниками. Крім того, було вирішено, що ці кошти мають бути спрямовані на вдосконалення військово-технічної бази країн– членів НАТО, щоб уникнути надалі ще більшого технологічного розриву і підвищити здатність Північноатлантичного союзу до ефективних дій в майбутньому з урахуванням усього курсу завдань НАТО в умовах безпеки того часу та в недалекому майбутньому. Головним пріоритетом стало підвищення оперативної сумісності сил союзників по НАТО. Як заявив генеральний секретар НАТО на той час лорд Робертсон: «Ініціатива оборонних можливостей спрямована не тільки на збереження оперативної сумісності сил та засобів усіх союзників по НАТО, а й на вдосконалення та оновлення їхнього потенціалу для протистояння новим викликам у галузі безпеки» [4]. Згідно з ІОМ передбачалося створення можливостей для відбиття Північноатлантичним союзом викликів безпеки в ХХІ сторіччі за рахунок підвищення військового потенціалу в п’яти пріоритетних галузях: розгортання та мобільність, підтримка і тилове забезпечення, ефективність у бою, виживання сил та засобів, а також управління й контроль над операційними системами. За задумом керівництва НАТО, яке враховувало загострення конфліктів на території Європи та загрозу розповсюдження зброї масового знищення у світі, під час виконання цієї програми організація мала стати готовою до розгортання своїх сил за межами територій країн Північноатлантичного альянсу, тобто з регіонального союзу перетворитися на глобальний, з органу «колективної оборони» – на орган «колективної безпеки» [4].

Звісно, водночас із переосмисленням потреб Альянсу мало відбутися й певне реформування у військових бюджетах країн організації. Але, незважаючи на встановлені стратегічні завдання, розрив у фінансуванні військових потреб між Європою та США збільшувався і в 2000 році став уже досить яскраво вираженим, адже виник певний дефіцит бюджету Альянсу. Виступаючи в лютому 2000 року на конференції з політики безпеки в Мюнхені, міністр оборони США Вільям Коен заявив: «Ми просто не можемо продовжувати миритися зі становищем, коли один член НАТО проводить фактично дві третини всіх повітряних операцій вогневої підтримки та половину всіх бойових вильотів авіації; коли тільки жменька країн має високоточні боєприпаси, котрі можуть бути використані за будь-яких погодних умов; і коли деякі військові льотчики були вимушені в бойових умовах використовувати відкриті канали зв’язку, коли перебували у ворожому оточенні» [1, с. 19]. І справді, хоч за останні декілька років чисельність особового складу військових сил європейських країн перевищила чисельність американських майже на 1 млн. осіб, проте розрив у витратах ВПК збільшився зі 130 до 160 млрд. дол. [6]. Згідно зі статистичними даними, до 2007 року США планували довести військові витрати до майже 450 млрд. дол. щорічно, а витрати на науково-дослідні і дослідно-конструкторські роботи – до 58 млрд. дол. [6] (що вони й здійснили нині). У більшості європейських країн відповідного зростання військових витрат не очікувалося: навпаки, їхнє відставання у витратах на ВПК збільшилося у 10 разів. На 1999 рік США витрачали на закупівлю озброєнь 47 млрд. дол. щорічно, а європейські партнери – 28 млрд. Їхні витрати на військові дослідження та розвиток становили одну чверть рівня США [3].

За статистичними показниками, країни–члени НАТО європейського регіону не надто прагнули витрачатися на військові потреби. Змінити їхнє ставлення до цього питання змусили лише події 11 вересня 2001 року в США, після яких країни–члени НАТО були вимушені переглянути свій курс та цілеспрямованіше підходити до зміцнення військового потенціалу Альянсу. У зв’язку з цим на черговому саміті НАТО в Празі в листопаді 2002 року було прийнято нову ініціативу з розвитку та вдосконалення військового потенціалу НАТО – так зване Празьке зобов’язання з потенціалу (ПРЗП), що визнавалося необхідним для ведення сучасних воєнних дій за обставин існування великої загрози з боку міжнародного тероризму [4].

Основну увагу в новій ініціативі було приділено невеликій кількості сил та засобів, що мають найважливіше значення для виконання усіх завдань Північноатлантичного альянсу, а також підвищення потенціалу для боротьби проти тероризму. Першочерговим завданням стала розробка засобів, що можуть збільшити можливості Альянсу в таких сферах діяльності:

1) засоби мобільності та швидкого виконання – для швидкого перекидання сил та їх розгортання у віддалених кризових районах за межами зони відповідальності блоку;

2) засоби технічного та тилового забезпечення – для утримання й забезпечення військ на великій відстані від місць їх постійної дислокації та забезпечення їх ротації і свіжого поповнення під час проведення довгострокових операцій;

3) ефективні засоби для завдання поразки противникові;

4) засоби захисту та витривалості військ, можливість удосконалення систем розвідки та спостереження, ППО, а також систем протидії загрозі, що надходить від зброї масового знищення;

5) спільні засоби зв’язку в об’єднаних системах командування, управління та інформації, що забезпечують ефективний зв’язок у всіх ланках військових формувань різних країн, які взаємодіють;

6) засоби захисту від хімічної, радіологічної, біологічної та ядерної зброї [4].

Звичайно, ПРЗП дало певний поштовх до реформування військових бюджетів країн–членів НАТО, але не такою мірою, як хотілося б США. Непридатність та застарілість їхнього військового устаткування виявилася вже під час ведення бойових дій в Афганістані (наприклад, під час перекидання спецпідрозділів до Афганістану, німці, застрягши в Туреччині, були змушені орендувати літаки в України) [1, с. 19]. Крім того, після початку війни в Іраку, диспропорція у військових витратах країн– членів Альянсу виявилась очевидною: більшість країн навіть не побажали втручатися в проведення цієї операції. Тому в червні 2003 року європейським країнам було представлено доповідь Хав’єра Солани «Безпечна Європа у світі, що покращується», де, окрім зазначення особливої ролі трансатлантичного партнерства, було наголошено на необхідності збільшення ресурсів, які виділяють європейські країни на військові потреби. За словами Солани, це дало б змогу наблизити позиції європейських країн із питань безпеки до американських [6].

Проте з новою силою ця проблема постала після чергового розширення Альянсу в 2004 році. Його нові держави-члени виявилися просто неготовими до подібних витрат, через що докори з боку США почастішали й тиск дедалі посилювався, викликаючи тим самим певні суперечності всередині самого блоку. Але, розглядаючи цей аспект, слід брати до уваги, по-перше, інші проблеми, які стоять перед цими країнами (упорядкування економічної, соціальної, правової сфер та ін.), і, по-друге, – те, що Сполучені Штати нарощували свій військовий потенціал протягом десятиліть, а нові члени Альянсу, звісно, не досягнуть таких результатів миттєво, на це потрібен час. Однак через наявні суперечності аналітики виокремлюють три сценарії подальшого розвитку НАТО:

1) посилення впливу США в світі і на європейському континенті як єдиної країни, здатної проводити військові акції у різних регіонах земної кулі;

2) подальше посилення диспропорції між США та іншими членами блоку, що призведе до його остаточного краху;

3) збільшення оборонного бюджету країн Альянсу, порівняно зі США, його подальше реформування та поліпшення умов співпраці країн-членів, що сприятиме ліквідації відставання та диспропорції у сфері ВПК і встановленню рівноваги у відносинах між ними.

Теоретично можливим є розвиток та здійснення усіх трьох сценаріїв. І хоча ліквідація відставання це лише 10–15 майбутніх років, нині між США та країнами Європи є налагоджена мережа економічних зв’язків, єдина система базових соціальних цінностей і, можливо, певною мірою й часткова, взаємозалежність у сфері безпеки. Тому скорочення розриву у військових витратах між членами НАТО і США не лише можливе в перспективі, а й конче необхідне, адже всі наявні нині загрози й суперечності в світі Альянс спроможний усунути лише разом, спільними зусиллями США та європейських країн [6].

----------------------------------------------
Джерела:

1. Иванов П. Л. Трансформация НАТО: век нынешний и век минувший. – Мировая экономика и международные отношения. – 2003. – № 1.

2. http://www.db.niss.gov.ua/ docs/polmil/168.htm

3. http://www.imperativ.net/ imp2/7.html

4. http://www.nasledie.ru/oboz/ 12_03/12_05.HTM

5. http://www.niurr.gov.ua/ukr/ publishing/panorama%203~4_99/ 13.htm

6. http://www.psifoundation.ru/ projects/forecast/russia2004/ch2/ind2.htm#22

Автор: Юлія Цирфа

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Сьогодні, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Сьогодні, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Сьогодні, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Сьогодні, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Сьогодні, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Сьогодні, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" Вчора, 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям Вчора, 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО Вчора, 22 квітня

Громадяни Словаччини зібрали вже понад 3 млн євро на снаряди для України Вчора, 22 квітня