№3, лютий 2006

Це – оригінал!

Цяточки блакитної емалі засвідчують...
Знаменита пектораль – у третій залі Музею
історичних коштовностей України. Унікальна знахідка Бориса Мозолевського ніби застигла в леті крізь століття. Вона прикріплена на стенді, вистеленому темно-синім сукном чернігівської фабрики, з допомогою стрижнів, яких не видно з жодного боку.

– Придивіться уважніше, – припрошує директор музею Людмила Строкова. – На деяких золотих квітках цієї дивовижної прикраси – цяточки блакитної емалі. Вони й засвідчують, що ми бачимо не копію, а оригінал.

Саме так, оригінал. Свого часу було виготовлено три гальванокопії: для Бориса Мозолевського, Інституту археології та музею. Уже другий рік після його капітального ремонту, за наполяганням Людмили Володимирівни, виставляється лише першотвір. "Ми маємо право дивитися не на якийсь "клон", а на справжню прикрасу", – наголошує вона. Так вважає й музейна наглядачка третьої зали Галина Чорномаз, якій поталанило день у день милуватися пектораллю.

Нікого вже не дивує, що біля неї – найбільше відвідувачів. А загалом екскурсантів не так і багато: за минулий рік музей відвідала 81 тисяча шанувальників давнини. Це менше, ніж їх бувало за такий само період у двадцятому столітті, однак, попри високі ціни (12 гривень), і нині зацікавлення музеєм неабияке.

Він розташований у Ковнірівському корпусі – одній із найяскравіших пам'яток українського бароко, яка прикрашає східну частину головної площі Києво-Печерської лаври (за вхід до неї доводиться платити окремо 10 гривень). Cвоєрідна скарбниця коштовностей має 55 тисяч (серед них – 40 тисяч скіфських) одиниць зберігання. У дев'яти залах музею виставлено понад 14 тисяч. Чи не замало? Навпаки, за світовими мірками, це дуже й дуже багато: зазвичай прийнято експонувати всього-на-всього 3–5 відсотків того, що зберігається в запасниках.

Пролог експозиції не на першому, як заведено, а на другому поверсі. Саме там, за чотирма видами захисту, розпочинається музей-сейф або ж царство золота й срібла в кордонах надійно підтримуваної сталої температури (21–22 градуси тепла). Блиск неповторних коштовностей не засліплює душу, а сповнює її величавим сяйвом вічності.

Уявіть дві постаті в різних кутках теракотової зали: ліворуч – скіф, праворуч – скіф'янка. Не треба склеплювати повік, щоб уявити їх разом. Навпаки, що ширше розплющуєш очі, то ясніше бачиш, як воїн та степова красуня, мов примари, протинають музейний простір і стають поруч. І стоятимуть саме так стільки, скільки їх захочете бачити пліч-о-пліч. Це не дивина, а таємниця. Одна з багатьох, які може розгадати кожний, хто відвідає скарбницю світового рівня й значення. А нині Музей історичних коштовностей України, в центрі котрого – не копія, а оригінал знаменитої пекторалі, готує ще одну естетичну несподіванку – першу нічну екскурсію, яку буде проведено 20 травня.

Автор: Микола БОРИСЕНКО

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня