№23, грудень 2013

Автопортрет з уявиАвтопортрет з уяви

Кольори в’їлися в душу. Кожна моя картина – то є автопортрет. Від малювання відійти не можу, як вилізти зі шкіри. Далеченько між ярами був хутір Мельникове-Кулебине. Це Гадяцька земля Полтавської області. У селянській родині у грудні 1938 року народила мене третьою дитиною мама Ольга Кулеба. Земля замерзла, хутір дрімав. Сидячи за прялкою, баба Уляна чекала мого народження. Їй судилось оживити мене, бо заплуталася пуповиною: «Ох і плундати по світу онучці моїй! Хай Вірою буде!».

Так і сталося. Найперша моя подорож відбулася в село Римарівку, коли хутір перетягували ближче до колгоспу. Залишили в садку могилки із хрестами померлих Кулебів. Мій дід Микола, баба Мафа та багато дітей не пережили голод 1932–1933 років. Залишилось дев’ятеро: дядьки Грицько, Трохим, Степан, Федір, Сергій, мій батько Іван та три тітки – Катерина, Пріська й Марія. А мали ж на хуторі свою землю, хати, багато дітей, саморобні бубони, скрипки, вербові сопілочки, груші, вишні, духмяні вечори та веселу вдачу. Жили щасливо… Так ні – лихоліття революцій, голодомори, колгоспи, вій­ни змели з хуторів усіх. Мовчазний крик матері, виття собак, рев худоби, злість чоловіків, переляк дітей – усе це подумки повертає до пережитого. Малюю все, що в’їлося мені в душу з землі, з зернини, з голубого дихання дитини.

Ось іще автопортрет з уяви. Він також став одним із визначальних у тематиці творчості. Війна, 1941 рік. Мені третій рік. На Здвиження, у вересні, чужоземці­фашисти ревом мотоциклів увірвалися в село. Батьки ще не встиг­ли доліпити хату, перевезену з хутора, ще не висохли рубці болючі, а тут уже страшним полум’ям зайнялися стріхаті хати. Матері щодуху волають: «Ховайтеся, діти, в ями!» А там холодно й волого. І все видно, бо язики полум’я досягають аж сюди. Скільки тієї пам’яті! Не переписати, не перемалювати.

1945 рік. Батько повернувся аж з­під Будапешта з осколками в очах та раною в душі. Малюю. Школа. Занедбаний панський будинок між болотяними стежками, вгрузлі в землю осиротілі хати. Де ж люди? Он дядько, Мельник Іван, стрибає на дерев’яній, Василь Гайдабура теліпає порожнім рукавом. Та скільки їх, понівечених війною!

І там, і там…

Земля ж проситься: оріть, сійте! Пішли босоніж матері, діти. А їсти? Нема. Голод 1946—1947 рр. Матері благають: «Діти, шукайте в мерзлій весняній землі якийсь корінець буряка чи гнилої картоплини». А там і сонце несміливе пригріє. Листочки вилізуть із кінського щавлю, тоді липа й акація зацвітуть, шукайте – тільки виживіть! Ідіть у школу. Там сиротам по картоп­лині дадуть, а матерям у колгоспі колотушки в горнятко насиплють.

Вижили. Учились, а я ж і малювала. Що під руку впаде. А як? Хто покаже те малювання? Мама. Бо ж ні школи, ні книжок одразу по війні. Мамі сама земля підказує. І нас чотирьох холодними зимовими вечорами вчили на печі малювати, читати, жити. Так, була чудова художня школа в Харкові, куди батько привіз мене на возі. Добрі люди підказали, що треба дівчинку вчити. Згодом художній інститут у Києві, як другий рідний дім. Мудрі професори, геніальні творці підтвердили невсипущою працею, що я не відбулася б як художниця без того болючого й радісного шляху, що став моєю азбукою та життєвою академією.

Малюю. І те малювання – чи то з голови, чи то з дихання – не знаю. Інколи, як у спеку хочеться джерельної води, так і я спрагло хапаюся за пензель, за фарби. Портрети з уяви стукають у серце, їм уже час у життя. Не відчуваю часу, світу й себе в ньому. Творчість втягує, і я розчиняюся в ній. Щасливі миттєвості. Як доторк маминих рук, як пестощі маленької дитини.

Мої картини по цілому світу. В музеях, у хатах – у звичайних дерев’яних чи надто вишуканих золотих рамках висять на білих стінах. Вони – мої діти. Дивлюся, й не віриться, що мною мальовані. А вітер спогадів навертає туди, де цегляний причіпок, де мати і батько сидять у зажурі – там моє дитинство. Де безмовно проходять застиглими тінями мої діди й бабусі, дядьки й дядини, брати й сестри – ціле село воскреслих у пам’яті. Автопортрет з уяви. Поки вірю й надіюся, вони житимуть і на полотні. Адже знову весна настане. Зимо, відходь! Хочу весняного простору, щоб радісним кольором намалювати піднесені звуки життя. Воно неосяжне. Таким його Бог створив. І дав мені щастя жити й творити на цьому світі. Звуки фарб кольором дістати.

Хоч би де я жила, де малювала б, іншою ніколи не стану. Захоплююсь усім прекрасним, воно є велике і неосяжне. Малюю…

Віра БАРИНОВА­КУЛЕБА.
Лютий 2011 року.
(З кн. «Малярство»).

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня