№23, грудень 2013
Виставка живопису Віктора Левченка. Центральний будинок художника НСХУ. Київ.
Розтиражований стереотип, мовляв, людина творить, аби заповнити внутрішній вакуум, найчастіше не є життєздатним. Сублімаційне підґрунтя частогусто виявляється маячнею. Насправді людина творить, коли переповнена бажанням висловитися та коли процес висловлювання відбувається всупереч чомусь.
Ідей та образів для майбутніх робіт у Віктора Левченка завжди – несила нести (його портативне помешкання з доволі скромною побутовою атрибутикою буквально заполонене картинами). А противаг – особистих втрат, крутих поворотів, нестатків, невизнаності – не бракувало ніколи.
Біографія художника могла б стати базисом драматичної повісті (чит. «Ефект умбри, або Гра світла й тіні», «Віче» № 17, 2009. – Авт.). Проте не в характері Левченка – драматизувати те, що відбувається. А його реставраторське загартування дарує нам деяке розуміння скромної натури митця, повністю зосередженого на малюванні, заглибленого у процес, відмежованого від марноти буття. Саме така вдача органічна для того, хто спілкується з шедеврами минулого, опановує старі техніки, розписує храми, викладає у студії в Будинку художників (його називають видатним педагогом учні дорослі та юні), малює свої реалістичні полотна, зокрема, портрети.
Водночас манера Левченка чужа гіперреалізму постмодерністської доби, коли художники взяли за моду копіювати дійсність аж до фотографічної подібності, забуваючи про те, що нахабне загравання з натурою в усі часи вважалося моветоном.
У Віктора Левченка є власний варіант існування в шатах сучасного мистецтва. В нього крупний виразний мазок, завдяки якому майстер не опускається до крайньої деталізації. І в той самий час примудряється вловити основне: красномовність у руках та позі, почуття у погляді (це завжди звучить банально і водночас свіжо).
Характер художника, про який ішлося вище, просочується крізь пори полотен. Він сканується із ретельної роботи над правдивістю матеріалів: мереживо є мереживом, гобелен – гобеленом, дерево – деревом. І що найістотніше – все неживе на картинах дивним чином дихає. Подекуди навіть навідує божевільне припущення: він малює свої роботи не фарбами, а тим, що є під руками й потребує увічнення на картині. Приміром, гладіолуси – гладіолусами, півонії – півоніями, виногрона – виногронами…
Будучи шанувальником сучасного мистецтва, раз у раз ловиш себе на бажанні завітати до Лувру чи Ермітажу, повернутися до початку початків, урешті, відпочити оком. Пам’ятаєте, що писав Віктор Пєлєвін у «Діалектиці Перехідного Періоду із Нізвідки у Нікуди»? «А чим є нинішнє мистецтво, як не брудною хрущобою, де сотні повивальних бабок витягують із порожнечі, що стогне у пологових муках, дедалі нові й нові форми?».
Коли набридає стогін порожнечі, втікаємо у зали, де експонують Левченка.
Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА
Архів журналу Віче
|
№11 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
ЗМІ дізнались, з ким і чим Орбан полетить до Путіна
Європарламент назвав позицію США щодо України та мирного плану "амбівалентною"
Сибіга анонсував зустріч переговорних команд Києва і Вашингтона
Латвія виділить 15 млн євро на коаліцію дронів у 2026 році
Шмигаль повідомив про новий крок до виробництва українського дрона-перехоплювача у Британії
Цікаві факти про віскі, які ви могли не знати
ЗМІ: Європу непокоїть, що США хочуть укласти "мир" до надання гарантій безпеки Україні
NYT: міністр США Дрісколл лякав європейців ракетами РФ, просуваючи "мирний план"
Міністр оборони Німеччини: війна з РФ не має закінчитися капітуляцією України
П’ять пріоритетів ЄС щодо миру, Віткофф на боці РФ, дерусифікація Естонії: новини дня