№17, вересень 2013

«Тінь яблуні не заважає»«Тінь яблуні не заважає»

Ця проста й слушна фраза Григорія Сковороди, яку пригадала в хащах академічної зелені, видалася на той момент вельми доречною.
Зі скульптором Віталієм АНДРІАНОВИМ ми зустрілися в тіні яблуні, що вистукувала синкопи перестиглими плодами. Елегійна атмосфера скверу Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури живила розмову відчуттям блаженного спокою. А розмовляли ми про того ж таки Сковороду, про майбутній пам’ятник йому роботи Андріанова на батьківщині філософа – в Чорнухах на Полтавщині, про безліч маленьких ескізів і великий гіпсовий макет. Був і ще один інформаційний привід для нашого знайомства: нещодавнє 35-річчя скульптора, з чим його журнал «Віче» й привітав. До відома читачів: Віталій народився в місті Брянка на Луганщині, закінчив Луганське художнє училище, столичну академію, асистентом-стажером у якій є нині (майстерня народного художника України Володимира Чепелика).
Тепер викладене зведемо до спільного знаменника. Річ у тім, що 300-річний ювілей українського мислителя і поета світова громадськість відзначатиме 2022-го. Підготовка в розпалі. Її курирує група небайдужих людей, створена з ініціативи харківської інтелігенції. А пам’ятник Віталія Андріанова – один із акцентів великої перед’ювілейної програми.

– Віталію, звідки бере початок ідея пам'ятника?

– Вона народилася не в мене. Її автор – Борис Войцехівський, почесний громадянин Чорнух, культуролог (член правління Фонду культури України, член комітету «Григорій Сковорода – 300» – Авт.). Разом із представниками влади смт Чорнухи Борис Михайлович звернувся до керівництва Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури з проханням порадити студента чи аспіранта, котрий міг би висікти з граніту пам'ятник Сковороді для встановлення на батьківщині філософа. До слова, з Борисом Войцехівським я стикався, коли ще навчався на другому курсі академії: разом їздили на пленер, присвячений Шевченку, у Переяслав­Хмельницький. Там із пісковику я зробив невелику скульп­туру «Катерина». Відтоді з Борисом Михайловичем не бачився. А порекомендував мене для виконання нинішнього завдання мій викладач Володимир Андрійович Чепелик. Можливо, на це рішення вплинуло те, що не так давно я зробив для Вільнюса пам'ятник Шевченкові. Відкрили його 2011 року. Він теж із граніту й майже того самого розміру, як майбутній кам’яний Сковорода (2,5 метра).

– Чи важливо вам відчувати спорідненість із особистістю, образ якої втілюєте в своєму творі?

– Мені надзвичайно цікава постать Сковороди. Особливо занурився в його доробок, коли взявся за ескізи. У мене навіть виникло чимало ідей, пов'язаних із розробкою цієї теми в майбутньому.

– Робота досить тривала й трудомістка.

– Справді. До речі, Володимир Чепелик прихильно ставиться до художників, котрі працюють у камені, бо розуміє, яка це фізично важка праця. Для неї потрібні люди з певним характером, наполегливістю. Сподіваюся, якщо не наприкінці цього року, то до середини наступного пам'ятник буде готовий.

– Якому матеріалу віддаєте перевагу?

– Якось про це не замислювався. Можу працювати в будь­якому матеріалі. Просто доля мене чомусь постійно зводить із каменем.

– Із гранітом?

– Не лише. Маю також роботи з мармуру, пісковику. Та найбільш серйозні – з граніту.

– Які його переваги?

– Передусім це вічний матеріал. Тільки за років 200 починає руйнуватися. Серед усіх матеріалів для скульптури цей найміцніший. Єгипетським пам’яткам по 5 тисяч років, і нічого – стоять собі.

– Отже, у вас є всі шанси увіч­нити своє ім'я… А що то за такий надзвичайний різець вам подарував пан Войцехівський?

– Цей інструмент називається закольник. Він призначений для збивання великих мас каменю. А презентований мені як символ майбутньої роботи над кам’яною фігурою філософа.

– Працюватимете цим самим закольником чи поставите його за скло?

– Нехай поки що буде за склом. А як знадобиться, дістану.

– Іще повідайте мені історію брили, яка вашими стараннями перетвориться на 2,5­метрового Сковороду і яку, здається, вже доправили до Києва з кар’єру?

– Кар’єр той у селі Старі Бабани Уманського району Черкаської області. Опікувалися питанням каменю для моєї праці знову­таки адміністрація Чорнух і Борис Войцехівський. Потрібну брилу знайшли, і нині вона чекає на мене вже у столиці, на художньому комбінаті. Треба буде її первинно обробити, належно поставити. Туди вирушить і гіпсова модель, яку ви бачили, – близнюк майбутнього пам'ятника. Щоправда, її легше перевозити, ніж камінь, бо вона розбирається на частини.

– Скульптура від початку була у вашому життєвому плані?

– Мій батько – великий шанувальник цього виду образотворчості. Він – самоук, але дуже добре ліпить і рубає з каменю. І мені прищепив любов до скульптури. Я не одразу вступив і до училища, і до академії. У мене був довгий шлях… Однак це мене, можливо, й загартувало. А ті скульптурні успіхи, які в моєму житті тепер трапляються, надзвичайно ціную.

– Чи є у вас авторитети з­поміж митців, імена яких вписані в історію?

– У мене чимало улюблених художників і скульпторів. Подобаються класики. Захоплююся хорватським скульптором Іваном Мештровичем. Він теж працював переважно з каменем. Вражає кількість творів, зроблених ним упродовж життя. А йому, у свою чергу, подобався Мікеланджело. Вважав, що треба вчитися тільки в нього. Це для мене – основоположники.

– Розумію, що попереднє запитання дещо банальне. Проте тема впливів – дуже істотна для кожного з нас.

– На мене неабияк вплинула литовська скульптура. Тому і мій Шевченко вийшов саме таким, а не іншим, і Сковорода. У новому пам'ятнику хотів також наблизитися до українського бароко, до періоду, коли жив філософ.

– Якщо нині розгорнулася така солідна кампанія з підготовки ювілею, то, гадаю, за дев’ять наступних років у Чорнухах спорудять справжню «сковородинську» Мекку. І ваш пам'ятник, сподіваюся, займатиме в цьому контексті гідну позицію.

– Про те, як його органічно вписати в місцевість, подбали архітектори. А ще бачив проект повної реконструкції тамтешнього музею Сковороди харківськими фахівцями. Має бути дуже гарно.

– Нехай сприяють вам натхнення, терпіння та успіх! Останнє слово надамо Сковороді: «Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити».  

 

Розмову вела Ольга КЛЕЙМЕНОВА.
Фото Ольги ПРОКОПЧУК.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня