№9, травень 2013

Ніші для самоідентифікації душіНіші для самоідентифікації душі

Зникнення духу просвітництва й високої культури не загрожує загазованому-закоркованому Києву доти, доки живі столичні музеї. Універсальні схованки від метушні та агресії, вони незмінно дарують рівновагу, створюють відвідувачеві умови для занурення в себе й сканування власної душі. А ще надають життю нової змістовності. Ілюстрацією до цієї тези є виставкова діяльність музеїв – важлива гілка їхнього різновекторного існування. Саме свіжий зріз експозицій, які відповідно до пори року буяють особливо яскраво, – предмет цікавості напередодні професійного дня музейників.

Локальною французькою революцією на сивих стінах Національного художнього музею України видається проект «Жак Шапіро. Київ – Париж». Близько 60 творів одного з помітних митців легендарного «Вулика» позичено на час виставки в приватних колекціонерів. Картини апелюють до початку ХХ століття – доби великих культурних переворотів, перелицьовування уявлень про мистецтво як таке, експериментів, котрим не було кінця-краю. Про безмежність експериментаторства волають роботи нашого колишнього співвітчизника Жака Шапіро, який, власне, перетворився на Жака з Якова у 28-річному віці, переїхавши 1925 року з Країни Рад до Парижа в пошуках іншої художницької долі. До цього переломного моменту Шапіро реалізував себе на батьківщині в багатьох творчих іпостасях, зокрема став відомим художником у театрах Мейєрхольда й Вахтангова.

Можливо, саме відомість, певна перемога в розквіті років і підштовхнула митця до вчинку. Мовляв, одну висоту подолано; десь там кипить «Вулик»; художник – не художник, якщо не випробує себе в гущі актуальних подій. У Парижі відкрився чистий аркуш для мистецьких імпровізацій Шапіро. Перед сучасною київською публікою Яків-Жак постав як невтомний дослідник себе самого. Обличчя епохи, побутові й промислові сюжети, тварини і люди, природні та неживі об’єкти майстер зображує в різних техніках і стилях. Проте єдиним, що все це зшиває, залишається ні з чим незрівнянна, притаманна лише тому часові атмосферність. Жака Шапіро показали в столиці в рамках «Французької весни» (дітища Французького інституту в Києві). Для відвідувачів експозиції весна й справді наповнилася фірмовим французьким волелюбством, забарвилася сотнями фарб.

Другий персонаж новітньої виставкової історії – Валерій Франчук із живописом, графікою та скульптурою кількох останніх років у Національному музеї Тараса Шевченка. Доробок увінчує назва «Сад любові». Про цього митця можна сміливо згадувати в контексті будь-якого іншого художника (хай навіть того самого Шапіро), адже Франчука вирізняють впізнаваний почерк, визначена стратегія поведінки в культурному світі, а його плодовитість заслуговує на окрему розмову. Лише один зал – і такий згусток емоцій! На їхнє продукування працює вся драматургія експозиції.

На початку огляду сконцентровано графіку. Чорно-білі аркуші з профілями європейських міст, українськими церквами, старечими дубами, приморськими валунами, місточком та квітами в саду Шопена декларують пріоритет архітектурності у світобудові. Живописна добірка просякнута культом дерева як найдосконалішого втілення еволюційності всього сущого. Дерева стогнуть, радіють, загортаються в туман. Загалом художнику дуже зрідка потрібні люди, аби описати розмаїття пристрастей. Його дерева, а також неймовірні квіти радіють, сумують, чимось непокояться, чогось прагнуть. Після динамічного сплеску кольорових чуттів погляд умиротворяється спогляданням дерев’яної скульптури: лаконічної (за засобами творення) й промовистої (за характером).

Іще один лідер нетривіального підходу до виставкової роботи – Музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Експозиція «50 видатних фотознімків з архіву Національного географічного товариства США» вибухнула серед столичного люду правдивим ажіотажем. Увагу магнетизують найкращі знімки для журналу National Geographic, зроблені в різні часи. Тут усе гостро, несподівано, віртуозно. Одне слово, високопрофесійно. Фаховий клас показують Пол Ніклен (білий ведмідь, знятий під водою), Девід Алан Гарві (викупаний у мильній піні натовп дискоклубу на Ібіці), Герд Людвиг (шокуюче фото з московськими школярами, що народилися з однаковим каліцтвом), Брент Стрітон (похорон справжнього Кінг-Конга), Карстен Пітер (фотонаслідок трирічного полювання на торнадо)… На світлинах – гарячкове соціальне тло та етнічна строкатість Землі, стурбованість її екологічним нездоров’ям. Усе це – знайомий світ ранимої та ніжної природи з її зубами та щелепами.

Один із авторів демонстрованих знімків Нік Ніколз якось зазначив: «Цей журнал має властивість робити щось знаменитим». Тож National Geographic перетворює окрему історію на супер’явище, а водночас фотографа – на суперзірку. Фотографи в боргу не залишаються: у свою чергу, роблять знаменитим журнал.

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня