№9, травень 2011

Життя – як позичений нам п’ятихвилинний сон, – записав у своїх щоденниках Бейла

Якщо на схилі життя людина не може розповісти своєї історії нащадкам, то проіснувала вона на землі бездумно й легковажно. Адже прихід кожного з нас у цей світ є знаковим – він має свою програму реалізації. Що любити, що робити? Ці запитання одразу поставив перед собою молодий Бейла (так називали його у побуті) Ерделі. Він відчував: коли про щось запитуєш у Бога, то приходять відповіді у вигляді ситуацій, зустрічей з людьми – і треба робити вибір. Варто до всього придивлятись уважно і визначатися, не втрачаючи свого шансу в житті.
Про свій досвід пережитого, вистражданого, передуманого він написав у двох автобіографічних романах і мемуарах.

Бог, Кохання, Мистецтво, Нескінченність

З початкових букв цих слів угорською мовою Ерделі склав для свого роману назву «ІМЕН». Це захоплива розповідь історії його життя в Мюнхені, куди він потрапив на студії до відомого німецького художника, щоб навчитися малювати портрети. У цьому ательє на нього звернула увагу донька художника Лілет. Вона – спадкоємниця аристократичного німецького роду – ввела його до вищих кіл Мюнхена. Вони разом відвідували виставки, концерти, театри, оперу, казино, гольф-клуб. І молодий талановитий художник легко зійшовся з цікавими багатими людьми, майстерно пишучи їхні портрети, здобув особливу прихильність і дружбу. А знайомство з редактором однієї з популярних німецьких газет у Баварії дало можливість побувати на гучному судовому процесі, де Ерделі малював тих, хто потрапив на лаву підсудних. Серед них був молодий Гітлер. Проте політика викликала в Ерделі відразу. Він надавав перевагу мистецтву й музиці. Залюбки слухав Вагнера, Шопена, Брамса, які виконувала для нього на фортепіано Лілет. А в манерах і стилі вдягатися наслідував Оскара Уайльда. Костюми, краватки, сорочки, хустинки стали для романтичної натури митця не просто одягом, а речами самовираження естетичного смаку художника. Завжди елегантний до вишуканості, із хустинкою в кишеньці або з бутоньєркою в петлиці, при краватці або метелику, в супроводі миловидної життєрадісної Лілет, Адальберт Ерделі викликав симпатії у світських шляхетних колах. Однак заробітки художника були нестабільними і не давали можливості розкошувати. Та одного разу Ерделі вдало продав портрет мюнхенського барона й одержав тисячу марок. Передусім побіг забирати з пральні 26 сорочок, які залежалися там через заборгованість. А решту коштів використав на мандрівку Італією. Після ознайомлення з її мистецтвом і культурою Ерделі пише: «І все це лише для того, щоб я побачив Твою нескінченну велич, Господи!» І далі зауважує: «Господи, як Ти гарно зробив, що кожній нації Ти дав інші прикмети, інші таланти й красу іншого характеру...»

Біда людям з малою вірою!

Адальберт Ерделі не бачив свого покликання в сімейному житті. Він мріяв про Париж. А тим часом батьки сподівалися на його одруження. Бо син уже мав ужгородську красуню-наречену Аґлаю Серені. Всі свої почуття поваги й любові до жіночої краси він передасть у знаменитому портреті Аґлаї. Художник залишає наречену і вирушає на пленер у художню колонію Ґаржілес, що у Франції. Тут він знайомиться з Женев’єв Ґожар, яка готувалася стати співачкою. І Бог послав йому Любов. Дівчина була багатою нареченою, її батьки володіли замками, будинками. І бідному художникові вона відкривала шлях до успішної кар’єри в самому Парижі. Він жив у Ґаржілесі серед розкішної природи, у колі художників, заможних поціновувачів мистецтва. Він уперше насолоджувався безтурботним життям, адже був позбавлений матеріальних клопотів і мав можливість щодня малювати. Йому вже замовляли картини. Він проводив вільний час із чарівною парижанкою і не вірив своєму щастю. Якось під час прогулянки біля закоханих зупинилось авто, на якому їхав батько Женев’єв. Дівчина зраділа і звернулася до Ерделі з проханням, щоб він попросив її руки в батька. Про це художник пише у щоденнику:

«Ця дівчина мене серйозно кохає й хоче своє життя пов’язати зі мною, простим підкарпатським хлопцем. Я задумався, дуже задумався.

– Женев’єв, за загальним уявленням, чоловік повинен заробляти, а не розраховувати на майно своєї дружини.


– Бейла, поглянь на цю справу інакше. Я тобі запропоную позику терміном на один рік. Про кошти на проживання не йдеться. Ти знаєш, що в нас це не є проблемою. Позику ти повернеш через п’ять років, якщо захочеш. Якщо не захочеш, теж не біда, маємо з чого жити».

Тоді в Ґаржілесі Бог йому давав право вибору. Прощалися вони у старій церкві, де їхні поцілунки бачили з ікон Христос і Марія. Ерделі писав про втрачене кохання:

«Я від’їхав, несучи в душі страшенний біль. Мені хотілося бути з Женев’єв. Разом із нею жити. Залишитися назавжди в Парижі. І все-таки я виявився людиною з малою вірою. Я боявся, боявся невідомого майбутнього. Я не мав сміливості зробити ривок до тої мистецької кар’єри, якої всі чекали від мене. Біда людям із малою вірою!»

Те, що я отримав на землі в позику від Господа,
не зможу залишити людству

Він продовжував жити у своєму романтичному світі, керуючись своїми встановленими цінностями навіть тоді, коли настали незрозумілі для нього радянські часи. Його душу методично терзали якимись претензіями. Врешті, йому порадили відмовитися від імені Ерделі, а взяти прізвище свого батька-українця Гриць. Адже колись на догоду угорському урядові його батько-вчитель змінив своє українське прізвище на Ерделі (з угорської – «лісова країна»). На що художник відповів: «Ерделі вже є. А Гриця я вже створити не встигну». Він переживав тяжкі нестатки. Навіть ті люди, що брали у нього картини, маючи на меті їх купити, не повертали коштів. Знайомі, щоб якось підтримати художника, запрошували його на обід. Ерделі був великим життєлюбом і не збирався вмирати, хоча хвороба вже підступила до нього.

Йому було лише 64 роки, коли він покинув цей світ. Митець залишив свої картини, за якими сьогодні полюють колекціонери, оцінюючи кожну щонайменше у 100 тисяч доларів. Він став таким модним, що на будинок, де проживав, у 2004 році здійснили напад злодії, викравши живописні полотна, яких і досі не знайшли.

Ніби передчуваючи саме таке завершення свого творчого шляху, Ерделі ще в 30-х роках минулого століття написав: «Не моя вина, якщо все те, що я отримав на землі в позику від Господа, не зможу залишити людству».

...За дивним збігом обставин Адальберт провів дитячі роки під стінами Мукачівського замку, кращі дні свого життя пережив у Франції біля замку в Ґаржілесі, а у зрілому віці поселився в Ужгородському замку. Власного помешкання він так і не збудував, але постійно дбав про свій внутрішній духовний світ, і Бог змилосердився над митцем: друг-архітектор презентував Адальбертові Ерделі будинок, де він прожив з 1937 по 1955 роки. На жаль, донині закарпатці не потурбувалися зробити тут меморіальний музей відомого художника, полотна якого виставляли у найпрестижніших мистецьких залах Європи.

Автор: Лариса МАРЧУК

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня