№10, травень 2006

Де гарантії, що хмельницький законно-понятійний досвід не застосують ще раз, а може, і не раз?

У день голосування 26 березня у Хмельницькому провели "зразково-показовий" зрив виборів. Виборцям не видали бюлетені зі списками партій і блоків, що балотувалися до обласної та міської рад, а також бюлетені для обрання міського голови. Майже 200 тисяч виборців не змогли реалізувати своє право обирати.

Цікаво, що ще в день виборів на центральних телеканалах прозвучала інформація, що до Хмельницького направлено представницьку комісію з дуже високих органів, щоб розібратись і встановити порядок. Проте міфічних її членів на місці так і не вдалось ані побачити, ані почути.

Хто запустив механізм?

І, здається, все було реалізовано чітко, ніби за інструкцією, за партитурою. Правду кажуть, у кожному законі є лазівка...

За кілька днів до виборів один із кандидатів на посаду міського голови подав скаргу до суду на іншого – нині чинного голову Миколу Приступу – нібито за використання під час виборчої кампанії адміністративного ресурсу.

Міському суду всі наведені факти видалися дріб'язковими, а тому в позові вилучити останнього із списків кандидатів було відмовлено. Проте обласний апеляційний суд мав іншу думку: адмінресурс був, Приступу від виборчих перегонів відсторонили.

Телеграми та листи із проханням захистити і відновити кандидата у списках від прихильників міського голови оперативно полетіли до найвищих органів і посадових осіб держави, зворотної реакції не спостерігалося. Може, через те, що в постанові суду зазначено: рішення є остаточним і оскарженню не підлягає.

Такий вердикт вносив серйозні зміни в розстановку передвиборних сил, а Миколу Приступу взагалі позбавляв будь-яких шансів. Ось тут і почалося непередбачуване.

За законом, обласна територіальна виборча комісія має передати бюлетені для голосування міській. І їх, справді, відповідно до акта, передали. А вже міськвиборчком на своєму засіданні повинен був прийняти рішення про те, щоб відправити бюлетені на дільниці.

Та цього не сталося. Комісія не змогла зібрати кворуму для прийняття рішення. Із п'ятнадцяти її членів на засідання з'являлися лише сім. А решта? Одні похворіли, а інші написали заяви про вихід із складу комісії.

Це, так би мовити, перший пункт "інструкції зі зриву виборів". Його "батьки" вдало подолали. І чекали пункту другого?

Тепер це називають не "по понятіях", а "по мотивах"

Голова міськвиборчкому Валентина Шепурева в листі на ім'я міського голови Миколи Приступи повідомила, що готові виконувати свої повноваження лише семеро членів комісії, а це ставить під загрозу вибори. Звісно, просила терміново внести зміни до складу комісії, щоб вона була правомочна.

На це секретар міськради Михайло Василишин пише: "У зв'язку з тим, що до звернення територіальної виборчої комісії не додано мотивованого рішення комісії, підстав для розгляду по суті вашого звернення немає".

Інструкція працює

Обласна ТВК, зрозумівши "всю мотивацію", попередила про це ЦВК. Згодом звернулася до Центрвиборчкому із проханням дозволити міській комісії все-таки видати бюлетені. Завважте, йшлося не про підрахунки, протоколи, можливі фальсифікації, а лише про те, щоб передати бюлетені на дільниці.

Із ЦВК повідомили, що рішення про видачу бюлетенів може приймати не менш як дві третини складу комісії. Пункт третій!

Міськвиборчком знову зібрався і склав протокол із "вмотивованими підставами", який передали до міськради. Відповідь міського секретаря і цього разу була лаконічна: підстав для внесення змін до складу міської виборчої комісії немає. Це вже четвертий пункт!

Далі все повторювалося з дивовижною монотонністю і впертістю: одні наполягали, інші – не розуміли чи не бажали розуміти, чого ж від них вимагають. Результат був такий, як і очікували: вибори до Хмельницької міської ради та міського голови не відбулися.

Якщо хтось запалює зорі, значить це комусь потрібно...

Вибори зірвано, винні невинні

Якісь таємничі сили кулуарно домовлялися, вирішували, кого "поставити" на "мерську" посаду, а кого не допустити, придумували карколомні ходи щодо здійснення цих планів, а хмельницький електорат весь час наївно думав, що саме він обиратиме для себе міського голову, вирішуватиме подальшу долю самоврядної громади.

На чатах стояла буква закону, і формально ніхто нічого не порушив. Обласна ТВК, яка мала б забезпечити проведення виборів, не могла знехтувати забороною ЦВК. А міська комісія не могла заборонити ні хворіти, ні лягати в лікарню тим членам міськвиборчкому, які не хотіли брати участі в її роботі.

Міська влада, на думку самого Миколи Приступи, теж зробила все за законом. Адже, як було сказано на післявиборній прес-конференції міського голови, всі зобов'язання з фінансового, транспортного, комп'ютерного та іншого забезпечення виборчої кампанії влада виконала...

Обласна влада взагалі відмовчалась: жодних пояснень і втручань, як, зрештою, і вимагає закон. У цілому на Хмельниччині вибори відбулися. Народних депутатів України та депутатів обласної ради обрано.

Інструментарій нагострено!

Той факт, що хмельничан позбавили права обирати й до обласної ради, взагалі якось замовчується. Лише громадянська партія "Пора" спробувала висловити протест проти всього, що сталося, виставивши свої намети та голодувальників на площі. Зрозуміти її активістів можна. Адже вони розраховували саме на міський електорат, а в результаті – жодного голосу і жодної можливості пройти до обласної ради.

Нові вибори стосуватимуться тільки міської ради та міського голови. Не треба бути фахівцем у гаданні чи політичному прогнозуванні, щоб передбачити: на нові перегони, нові агітки, нові мітинги й зустрічі з кандидатами, за різними оцінками, доведеться ще раз витратити від 700 тисяч до 3–5 мільйонів гривень.

Але мене, бідного електорального пішака, вже ніхто не запитує, чи хочу я цих виборів і нових витрат. А що таке право пішака? Це тільки в шаховій грі для нього діють такі само закони, як і для головних фігур. У житті, як переконалися мешканці Хмельницького, законами рухають якісь невидимі сили, котрим закон – справа десята, а "понятія" якось ближчі. От і виходить, що я лише маю право не мати права.

І ще одне: де гарантія, що й наступні вибори до міськради і міського голови не підкосять здоров'я міськвиборчкому в повному складі? А раптом члени цієї комісії знову вирішать усім "хуралом" скласти із себе повноваження в день виборів чи тоді, коли треба протокол підписувати. Інструментарій зриву виборів уже відпрацьовано, нагострено... І повторення вже пройденого матиме той самий результат. Це щось схоже на довічне "мерство" й депутатство у Хмельницькому. Нове слово у виборчій практиці й науці обходити закони?

Автор: Ірина КОЗАК

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Сьогодні, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Сьогодні, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Сьогодні, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Сьогодні, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Сьогодні, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Сьогодні, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Сьогодні, 28 березня

ЗМІ: Заява Макрона про відправку військ в Україну розлютила американських посадовців Вчора, 27 березня

Словенія приєднається до ініціативи Чехії із закупівлі снарядів для України Вчора, 27 березня

Естонія готова підтримати прем’єра Нідерландів на посаду генсека НАТО Вчора, 27 березня