Почитати газети? Оглянути матеріальний стан сільської ради й розпочати ремонт із власного кабінету? Провести планерку, на якій усім показати, що прийшов хазяїн? З'ясувати, хто голосував за іншу кандидатуру? Викликати ревізію? Зустрітися з громадою? Поїхати в район за порадою?
Дуже важливо правильно організувати свою діяльність, щоб менше було приводів для недоброзичливих обговорень, щоб усі одразу зрозуміли: людина прийшла, як то кажуть, всерйоз і надовго служити громаді.
У нашому центрі щороку підвищують кваліфікацію за різними навчальними програмами понад 500 представників органів місцевого самоврядування. Навчання супроводжується різноплановим моніторингом запитів і пропозицій щодо організації роботи, знання основних законів України, мотивації діяльності, ставлення до територіально-адміністративної реформи, до євроатлантичної інтеграції, реалізації основ гендерної рівності тощо. Ось тут і виявляються основні проблеми щоденної роботи кожного слухача:
– відсутність навичок користування законодавчо-нормативною базою (тому особливу увагу слід звернути на вироблення повсякденної необхідності користування відповідними нормативними документами;
– необізнаність у питаннях фінансів та земельного законодавства;
– необхідність набуття не лише знань, а й навичок стосовно форм і методів взаємодії із громадськістю;
– невміння керувати своїми емоціями, вести бесіду, аргументовано схилити на свій бік співрозмовника чи й групу громадян, коректно та кваліфіковано підійти до розгляду їхніх звернень;
– неволодіння специфікою санітарно-епідеміологічної роботи, ветеринарного контролю, дотримання екологічних норм, організації благоустрою території;
– і, звісно ж, прогалини у командній роботі.
Треба наголосити також, що дуже мало сільських, селищних голів під час моделювання навчальної ситуації визначають пріоритетним завданням першого робочого дня саме осмислення плану дій для забезпечення виконання своїх передвиборних обіцянок. Тобто не формального перспективного плану роботи ради, а визначення тих завдань, які були стрижневими в передвиборній програмі, завдяки чому виборці віддали перевагу саме тобі, а не комусь іншому. У цьому сенсі пріоритетними функціями в роботі керівника ради мають бути ретельний аналіз, прогнозування, планування, контроль. Як свідчить практика, вони часто вважають, що це робота секретаря ради. Закон, звичайно, визначає посадові обов'язки нечисленних працівників сільської ради, але він-таки визначає й комплекс функцій, повноважень у рамках компетенції кожної ради. І на голову ради тут покладається найбільша відповідальність. Тим паче у зв'язку з дією Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", внесеними до нього змінами посада сільського, селищного, міського голови стає привабливішою. Нині головне, щоб ситуацією не скористалися сумнівні, а то й непорядні претенденти на таку відповідальну виборну посаду. Але це вже залежить від виборців.
Нині економічні, суспільні та політичні події в Україні, на жаль, мало сприяють ретельному вивченню, добору, підготовці й, нарешті, обранню кадрів на посади сільських, селищних і міських голів. Характерно, що під час підвищення кваліфікації цієї категорії посадових осіб виявилася закономірність: адаптація сільського голови, вперше обраного на посаду, триває не менше, а то й більш як рік. Непоправно затягується процес усвідомлення керівником мети існування своєї посади, комплексу завдань, які потрібно здійснити в ім'я гідного життя громади, вміння в рамках своєї компетенції здійснювати владні функції; нарешті, правильно підібрати форми, методи й засоби для забезпечення своєї успішної діяльності.
Автор: Тетяна ДМИТРЕНКО