№10, травень 2005

Державний кошторис спрямувати на розвиток

Міністерство фінансів думає, що воно живе
на Марсі, бо відірване від людей


– Є похибка в методиці розрахунку місцевих бюджетів. Тому сьогодні в одних бюджетах фактично йде перевиконання 150 відсотків, а інші ледве дотягують до нормативної бази, яка встановлена за пропозиціями Міністерства фінансів.

Можу сказати: проблема 2005 року нам нагально показала, що Міністерство фінансів думає, що воно живе на Марсі, бо відірване від людей. Чому? Тому що все, про що казав Анатолій Аркадійович, нам не треба представляти як якийсь подарунок з боку Мінфіну, якісь розрахунки. Немає в нас ніяких 46 відсотків місцевих бюджетів по відношенню до загального фонду, до державного бюджету, у нас є 41,2.

Якщо обраховувати капітальні трансферти з державного бюджету, субсидії, субвенції, то, безперечно, це буде 45 відсотків, про які веде мову уряд. Але до цих грошей місцеві бюджети не мають жодного стосунку. Рівень оплати по захищених статтях видатків становить 86,5 відсотка.

Є ще одна проблема 2005 року, коли Міністерство фінансів замість 1 мільярда 400 підтверджує нам 300 мільйонів, говорячи про видатки на оплату праці. А ми з вами говоримо про захищеність. Бо ніхто з нас не має права скоротити видатки на медикаменти, харчування, енергоносії, комунальні послуги, на оплату праці з нарахуванням. Це все захищені статті видатків. Тому зміни до закону про бюджет 2005 року ми розглядатимемо в розрізі захищених видатків, а не тільки фонду оплати праці.

Маємо недостатність коштів, і це слід розглядати в розрізі кожного бюджету. Ми розуміємо, що є проблема з виплатами по Пенсійному фонду, недостатність становить 2,7 мільярда гривень на кінець року. І треба внести пропозиції щодо змін до закону про Державну податкову адміністрацію й записати, щоб адмініструвався цей податок з доходів фізичних осіб. Державна політика має бути спрямована на те, що доходи громадян – це є благо для народу. Інакше неможливо легалізувати економіку, накопичувати кошти до Пенсійного фонду. Треба перевести статус цього податку, а він у нас – страховий внесок насправді, щоб і люди розуміли, що це не гроші, які ми збираємо у вигляді податків, що це – заощадження громадян, котрі на випадок пенсії отримають ці гроші у своє розпорядження.

Стосовно бюджету 2006 року. Неправильно розрахована формула. Бо взяли базу 2002–2003 років, абсолютно не співставні бази. Ми змінили прибутковий податок з громадян на податок на доходи громадян. Там ставка прогресивна, тут – пропорційна, зовсім різні показники.

Ще одне питання. Недопланування видатків. Можна говорити, чому нині скорочується кількість шкіл, наприклад, в тій-таки Житомирській області, 28 шкіл планувалося закрити після того, як було прийнято рішення Верховною Радою. Уже й Президент дає телеграми: "Не скорочуйте школи". А вони не можуть по-іншому, бо в них не вистачає не доходів, а призначень. Тобто немає запланованих видатків. Ось у цьому величезна проблема.

Орієнтовно в місцевих бюджетах сьогодні не вистачає від 17,5 до 53 відсотків коштів. У середньому ми порахували: десь треба робити збільшення видатків на місцеві бюджети до 40 відсотків. Давайте залишимо на державних головних розпорядниках кошти на виплату заробітної плати, хай вони займаються державною політикою, відпрацюванням нормативних актів, а всі програми в повному обсязі прямим ходом – на місцеві бюджети. З розрахунками, з грошима, з коштами, з призначеннями. І тоді державні чиновники не відволікатимуться на тендери, на всі інші речі. Це робитиме місцева влада, як це відповідає Хартії про місцеве самоврядування й державній політиці про передачу функцій державним місцевим органам влади.

І ще одна проблема: ми енергетично залежна держава. Тому значна частина коштів має бути спрямована на програми енергозбереження. Основні фонди замортизовані, вони мають нульову вартість. Тому є нагальна потреба доходи від приватизації спрямувати на видатки розвитку. Мушу сказати: будь-яке вкладання коштів в економіку – 10 мільярдів чи 20 – однозначно дає перерозподіл коштів у державний бюджет і місцевий у розмірі 30 відсотків.

Що стосується процесу прийняття рішень.

Уряд не надав до закону про бюджет жодного нормативного акта, як ми просили, наприклад, щодо податку на нерухомість як джерела для здійснення житлово-комунальної реформи. У Бюджетному комітеті багато пропозицій регіонів. Ми обробляємо їх, узагальнюємо й намагаємося зробити все, щоб на наступний рік місцеве самоврядування отримало максимальний ресурс.

Нам потрібно приблизно 10,5 мільярда, щоб передати цей ресурс місцевим бюджетам.

У школах запитують, за що купити крейду

– Якщо буде прийнято бюджет, проект якого отримали території, 2006 року ми матимемо заборгованість у заробітній платі. Не зможемо розраховуватися за електроенергію, не йтиметься про забезпечення ані медикаментами, ані харчовими продуктами бюджетних установ.

Рівне має у видатках своїх 99 відсотків на заробітну плату.

Дніпропетровськ, якщо буде враховано ці показники, які на сьогодні є, скорочує 7 міських лікарень і 4,5 тисячі працівників.

Острог має розрахункових видатків 5,2 мільйона; 5,3 у нього на сьогодні становить лише заробітна плата.

Лубни повинні будуть скоротити 70 працівників охорони здоров'я.

Кривий Ріг уже на сьогодні має у видатках 1 гривню на ліжко-місце на медикаменти. На 2006 рік передбачається 60–70 копійок. На, скажімо, харчування дітей перших класів – 2 гривні 19 копійок, а закладається – 40–50 копійок, бо все інше вони спрямовують на заробітну плату.

На жаль, на сьогодні не видано жодної гривні середньострокових позичок, з 1 грудня заборонено надавати короткотермінові позички. Люди ставлять запитання: "Як і чим виплатити заробітну плату?". Жодного шкільного автобуса, жодного комп'ютера, планованих на 2005 рік, не отримала жодна територія.

Лише четверту частину від виплат на єдину тарифну сітку на сьогодні перераховано до місцевих бюджетів. Ми маємо середину жовтня.

Для газифікації отримано 432 мільйони, спрямовано на території аж 52 мільйони – це 12 відсотків.
Якщо ми в останній рік роботи депутатського корпусу четвертого скликання залишимо місцеві бюджети в тому стані, який є нині, не знаю, як вони працюватимуть 2006 року. З усією відповідальністю заявляю: такого важкого бюджету ще не було.

Я наполягатиму, щоб нарешті було створено робочу групу. У нас є всі розрахунки в розрізі 12 тисяч 700 бюджетів. Ми порахували охорону здоров'я, освіту, культуру та спорт. У нас залишається соціальний захист.

Видатки, які ми порахували, становлять 95 відсотків у загальних видатках місцевих бюджетів.

10,7 мільярда – це той ресурс, який повинен бути наданий додатково місцевим бюджетам на фінансування в 2006 році. А треба врахувати і створення виконавчих комітетів при всіх рівнях рад. Скажіть, за рахунок чого вони виконуватимуть свої функції? Тож якщо Верховна Рада вже сказала "а", то хай скаже і "я": треба ще підкріпити фінансово органи місцевого самоврядування.

І другий пріоритет. Ми наполягатимемо, щоб на підтримку АПК цьогоріч спрямували, як це було зазначено в Бюджетній резолюції 2004 року, в Бюджетній резолюції 2005 року, не менш ніж 10 відсотків. На сьогодні закладена сума вдвічі менша. Якщо 2006-й названо роком села, це теж має бути позначено бюджетом.

Автори: Людмила СУПРУН,

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня