№15, серпень 2007

Робота парламенту – продуктивнаРобота парламенту – продуктивна

З виступу Голови Верховної Ради України Олександра Мороза на закритті третьої сесії Верховної Ради України п’ятого скликання 27 червня 2007 року

Про статистику

Передбачалося протягом нинішньої сесії розглянути 610 питань. Вони були внесені до порядку денного. Цей план виконано. Прийнято рішення стосовно 630 проектів законів. Схвалено в першому читанні 97 законопроектів, 330 – відхилено і знято з розгляду, в тому числі 197 проектів вважаються відкликаними.

Робота парламенту характеризується як продуктивна. Але мова йде не так про кількість, як про якість роботи над проектами.

Більш як 80 відсотків усіх законопроектів у сесійному залі прийнято кількістю понад 300 і 400 голосів.

Про другий етап
політичної реформи

Положення законопроектів спрямовані на вдосконалення механізму функціонування державної влади, мають забезпечити належну реалізацію конституційного принципу поділу влади, системи стримування і противаг, притаманних організації влади в парламентсько-президентських республіках. У цій частині пропонується:

– завершити механізм забезпечення безперервності функціонування парламенту України, щоб ні в кого не виникало спокуси пояснювати, з яких і до яких пір може працювати парламент;

– створити ефективну систему виконавчої влади. Передбачено одноканальне формування Кабінету Міністрів, бо двоканальне приносить нікому не потрібне напруження і суперечить логіці парламентсько-президентської форми правління;

– уточнити конституційний механізм взаємодії у владному трикутнику Президент–парламент–уряд;

– унеможливити політичне блокування діяльності парламентської урядової більшості з боку Президента. Приведено у відповідність до усталеної конституційної практики європейських держав процедуру подолання вето Президента. Уточнено правовий статус Президента, виключені абстрактні повноваження, а повноваження, притаманні виконавчій владі, передані Кабінету Міністрів, приведено до європейських стандартів обсяг гарантій недоторканності Президента.

Окремо хотів би наголосити на тому, що в проекті визначено обсяг депутатської недоторканності, яка поширюється лише на випадки, коли можливе покарання у вигляді обмеження свободи депутата. У всіх інших правовідносинах депутат виступає так само, як і будь-який громадянин держави. Я вважаю, що це якраз відповідь на ті всі політичні спекуляції, котрі ми чуємо раз по раз у цьому відношенні.

Поза всяким сумнівом, ми повинні були б цей принцип застосувати і до інших суб’єктів влади, які користуються статусом недоторканності. Це стосується і суддів, і самого Президента, й інших посадовців.

У законопроекті пропонується оптимізувати систему судоустрою та судочинства, створено умови для інтеграції України в систему міжнародного судового захисту через визнання і виконання рішень судових органів, які не належать до системи судів України.

Закладено передумови для реалізації народом України права на здійснення судової влади через інститут присяжних, посилено вимоги до кандидатів на посади суддів.

Посилено гарантії незалежності судової гілки влади. Передбачено порядок призначення на адміністративні посади в судах безпосередньо органами суддівського самоврядування, уточнено обсяг недоторканності суддів та порядок притягнення їх у відповідних випадках до кримінальної відповідальності.

Передбачається уточнити компетенцію Конституційного Суду з огляду на неспроможність судом забезпечити розгляд відповідних справ. Уповноваження щодо тлумачення законів покладено на парламент України, а зусилля Конституційного Суду спрямовуються виключно на вирішення питань конституційності відповідних актів та тлумачення Конституції.

Пропонується уточнити повноваження прокуратури з урахуванням рекомендацій Ради Європи, оптимізувати повноваження Вищої Ради юстиції.

Проектом пропонується надати можливість утворення районним та обласним радам власних виконавчих органів та виконання ними відповідних місцевих бюджетів, здійснення управління комунальним майном. Органам самоврядування обласного та районного рівнів слід безпосередньо реалізувати  власні рішеня.

Для реального наповнення місцевих бюджетів передбачається визначити законом мінімальну частку від податків і зборів, які спрямовуються на формування їхніх доходів.

Пропонується привести у відповідність терміни повноважень депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим та сільських, селищних, міських голів з терміном повноважень народних депутатів, себто п’ять років.

Далі. Потрібно виключити позасудовий механізм зупинення актів місцевого самоврядування.

І, нарешті, створити передумови для оптимізації адміністративно-територіального устрою у країні.

У проекті враховані консультації, які ми проводили з представниками органів місцевої влади.

Хочу підкреслити, що це повністю відповідає документу, меморандуму, який ми підписали у 2003 році разом із Президентом і керівниками фракцій чи політичних партій – соціалістичної, комуністичної, БЮТ і «Нашої України». Це саме те, що відповідає потребам суспільства, і я задоволений тим, що уряд підтримує саме такі підходи.

Проте вважаю корисним, щоб фахівці різного рівня, громадськість, спеціалісти Венеціанської комісії висловили свої міркування щодо змісту підготовлених змін. Щоб ні в кого не виникало спокуси вкидати на референдум під час можливих виборів (якщо таке трапиться), «кота в мішку», а потім звинувачувати інших у тому, що, бачите, Конституція чи зміни до Конституції писалися «на коліні».

Широке обговорення проекту змін буде абсолютно корисним для суспільства, для влади, для парламенту, який збереться розглядати це питання в остаточному варіанті.

Добре було б, щоб Венеціанська комісія також висловилася з цього приводу. Щоб ще раз офіційно підтвердила свої пропозиції стосовно статусу імперативного мандата.

А ще ми хочемо, щоб у дискусії про Конституцію взяли участь представники опозиції. Бо коаліція над проектом працювала і його знає. А якщо дострокові вибори і відбулися б, то збільшення чисельності складу цієї ж коаліції відбулося б швидко, він швидко прийняв би зміни до Конституції. Однак треба, щоб і опозиція попрацювала над цим документом, висловила свої міркування.

Бажаю всім відпочити, щоб вистачило сил під час наступної сесії, яка має розпочатися за календарним планом 4 вересня цього року, відповідно до статті 83 Конституції України.

Ще раз бажаю всім добра, успіхів і готовності до роботи у парламенті під час четвертої сесії. Спасибі.

 

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Дуда: Інциденти з ракетами РФ у повітряному просторі НАТО загрожують ширшою війною Сьогодні, 26 квітня

У Польщі хочуть змінити правила прихистку для українців із простроченими документами Сьогодні, 26 квітня

Зеленський назвав "Рамштайну" життєво важливі пріоритети для успіху України Сьогодні, 26 квітня

В ЄС погрожують ухилянтам, очікування від допомоги США, "атака" дронів на Білорусь: новини дня Сьогодні, 26 квітня

Туск назвав дату перестановок в уряді у зв'язку з європейськими виборами Сьогодні, 26 квітня

У Польщі кажуть, що готові допомогти Україні повернути чоловіків призовного віку Вчора, 25 квітня

Глава МЗС Польщі: Росія бреше про польські плани анексувати частину України Вчора, 25 квітня

Євродепутати просять владу Австрії вплинути на Raiffeisen щодо його бізнесу в Росії Вчора, 25 квітня

Макрон захищає свою позицію про створення "стратегічної двозначності" для Росії Вчора, 25 квітня

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Вчора, 25 квітня