передплата Українською | In English

№13, липень 2015

Нові правила прямого народовладдя

Чинний Закон України «Про всеукраїнський референдум» віджив своє. Насправді це стало зрозуміло ще в день його прийняття. Але тоді, у червні 2012-го, шквал критики громадських діячів, юристів та експертів розбився об політичну волю «легітимного» та його поплічників: перекроїти Конституцію України на свій лад і узурпувати владу в державі, використавши інструмент референдуму.

Не вдаючись у подробиці, чинним законом, м’яко кажучи, не передбачено належних правових та організаційних інструментів забезпечення вільного волевиявлення народу та не враховано загальноприйнятих світових стандартів у цій сфері. У червні 2013 року Венеціанська комісія оцінила цей закон і встановила, що дозвіл виносити на референдум питання внесення змін до Конституції чи нової Конституції може порушити конституційну стабільність та законність в Україні. Крім того, комісія висловила думку, що закон про референдум не повністю відповідає міжнародним стандартам стосовно питань, які можуть бути винесені на референдум за народної ініціативи. Також Венеціанська комісія відзначила низку технічних проблем у законі про всеукраїнський референдум.

Наприкінці червня цього року група народних депутатів зареєструвала у Верховній Раді проект закону про всеукраїнський референдум, розроблений громадськими активістами. Як зазначає його співавтор – народний депутат України Світлана Заліщук, основною перевагою нового законопроекту є те, що він розроблений з урахуванням рекомендацій Європейської комісії за демократію через право (Венеціанської комісії) Ради Європи, практики проведення загальнонаціонального референдуму в Україні та зарубіжних країнах, а також загальновизнаних міжнародних стандартів проведення загальнонаціонального референдуму.

– Близько 80% цього закону – це норми, присвячені правовій процедурі, яким чином закон втілити в життя, – підкреслила народний депутат під час презентації документа.

Крім того, за словами пані Заліщук, велику увагу приділено юридичним наслідкам проведення референдуму. Вона зауважила: закон виписаний таким чином, що «не стане інструментом у чиїхось вузькополітичних інтересах, для зліплення якогось рішення «під себе».

У контексті нинішньої конституційної реформи виникає цілком слушне запитання: чи немає наміру нові правила референдуму використати для старих цілей? Автори законопроекту заспокоюють. Зокрема, співавтор проекту – Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд в інтерв’ю одному з видань зазначила, що зареєстрований законопроект про всеукраїнський референдум не має жодного відношення до конституційної реформи, яка нині проходить у державі.

– Фактично в перший день нашого перебування в статусі депутатів, коли тільки отримали тимчасові посвідчення, ми відразу оформили конституційне подання про визнання закону про всеукраїнський референдум неконституційним. Інтенсифікували роботу над підготовкою нового законопроекту. Це великий законопроект і багато часу пішло на те, щоб його розробити. Але ми зробили це дуже вчасно, бо скасування закону, в принципі, не є доброю практикою. Як правило, коли певні юридичні відносини в державі вже врегульовані, то скасування документа призводить до створення юридичного вакууму. Ми дуже хотіли, щоб була альтернатива, яку ми зможемо запропонувати, й вона була зроблена доб­росовісно й вчасно, – сказала пані Сироїд.

Серед іншого законопроектом встановлюється, що всеукраїнський референдум може проводитися щодо внесення змін до розділів І, ІІ, ХІІІ Конституції України та щодо зміни території України. Через всеукраїнський референдум за народною ініціативою також можуть скасовуватися закони України або їхні окремі положення. Крім того, з метою недопущення викривлення реального волевиявлення громадян України, законопроект виключає використання під час процесу референдуму «чорних» технологій. Також документом не допускається одночасного проведення всеукраїнського референдуму з черговими виборами Президента, народних депутатів України.

Це далеко не всі новації нового законопроекту. Аналіз його положень дає надію, що він унеможливить використання референдуму з метою узурпації державної влади та гарантуватиме реалізацію прав народу України на участь в управлінні державними справами на основі світових демократичних принципів прямого народовладдя.

Автор: Тарас РОМАНЮК

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Журнал Віче

Віче №15/2016 №15
серпень 2016
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рахункова палата позитивно оцінила роботу корпоративного блоку Фонду держмайна 17 листопада

Тупнула ніжкою Вікторія Сюмар: Не кажіть про „Віче”, бо буде скандал. Ср, 28 грудня 2016

Усіх застерігає Вікторія Сюмар Ср, 28 грудня 2016

Шлях до нації: словенська модель постсоціалістичного суспільного розвитку Ср, 28 грудня 2016

Привітання Голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Сергія Власенка та членів Комітету з Днем місцевого самоврядування Вт, 13 грудня 2016

ВИЇЗНИЙ СЕМІНАР-ТРЕНІНГ «ІНТЕРНЕТНІ ЗМІ: специфіка, контент, просування. Чт, 08 грудня 2016

Ігор ШЕМОЧЕК: «Я дістав гранату й розігнув один вусик. Я тримав її на той випадок, якщо зустріну не тих...» Пн, 14 листопада 2016

Пр деякі попередні оцінки діяльності Адміністрації Президента США Д.Трампа Пн, 14 листопада 2016

Луганське обласне телебачення веде репортаж з Сєверодонецька… Наталя Дніпренко та Андрій Куликов під егідою Укртелерадіопресінституту провели лекції та майстер-класи для місцевих журналістів Пт, 04 листопада 2016

М18 – це активна молодь Вт, 01 листопада 2016