№13, липень 2015

Нові правила прямого народовладдя

Чинний Закон України «Про всеукраїнський референдум» віджив своє. Насправді це стало зрозуміло ще в день його прийняття. Але тоді, у червні 2012-го, шквал критики громадських діячів, юристів та експертів розбився об політичну волю «легітимного» та його поплічників: перекроїти Конституцію України на свій лад і узурпувати владу в державі, використавши інструмент референдуму.

Не вдаючись у подробиці, чинним законом, м’яко кажучи, не передбачено належних правових та організаційних інструментів забезпечення вільного волевиявлення народу та не враховано загальноприйнятих світових стандартів у цій сфері. У червні 2013 року Венеціанська комісія оцінила цей закон і встановила, що дозвіл виносити на референдум питання внесення змін до Конституції чи нової Конституції може порушити конституційну стабільність та законність в Україні. Крім того, комісія висловила думку, що закон про референдум не повністю відповідає міжнародним стандартам стосовно питань, які можуть бути винесені на референдум за народної ініціативи. Також Венеціанська комісія відзначила низку технічних проблем у законі про всеукраїнський референдум.

Наприкінці червня цього року група народних депутатів зареєструвала у Верховній Раді проект закону про всеукраїнський референдум, розроблений громадськими активістами. Як зазначає його співавтор – народний депутат України Світлана Заліщук, основною перевагою нового законопроекту є те, що він розроблений з урахуванням рекомендацій Європейської комісії за демократію через право (Венеціанської комісії) Ради Європи, практики проведення загальнонаціонального референдуму в Україні та зарубіжних країнах, а також загальновизнаних міжнародних стандартів проведення загальнонаціонального референдуму.

– Близько 80% цього закону – це норми, присвячені правовій процедурі, яким чином закон втілити в життя, – підкреслила народний депутат під час презентації документа.

Крім того, за словами пані Заліщук, велику увагу приділено юридичним наслідкам проведення референдуму. Вона зауважила: закон виписаний таким чином, що «не стане інструментом у чиїхось вузькополітичних інтересах, для зліплення якогось рішення «під себе».

У контексті нинішньої конституційної реформи виникає цілком слушне запитання: чи немає наміру нові правила референдуму використати для старих цілей? Автори законопроекту заспокоюють. Зокрема, співавтор проекту – Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд в інтерв’ю одному з видань зазначила, що зареєстрований законопроект про всеукраїнський референдум не має жодного відношення до конституційної реформи, яка нині проходить у державі.

– Фактично в перший день нашого перебування в статусі депутатів, коли тільки отримали тимчасові посвідчення, ми відразу оформили конституційне подання про визнання закону про всеукраїнський референдум неконституційним. Інтенсифікували роботу над підготовкою нового законопроекту. Це великий законопроект і багато часу пішло на те, щоб його розробити. Але ми зробили це дуже вчасно, бо скасування закону, в принципі, не є доброю практикою. Як правило, коли певні юридичні відносини в державі вже врегульовані, то скасування документа призводить до створення юридичного вакууму. Ми дуже хотіли, щоб була альтернатива, яку ми зможемо запропонувати, й вона була зроблена доб­росовісно й вчасно, – сказала пані Сироїд.

Серед іншого законопроектом встановлюється, що всеукраїнський референдум може проводитися щодо внесення змін до розділів І, ІІ, ХІІІ Конституції України та щодо зміни території України. Через всеукраїнський референдум за народною ініціативою також можуть скасовуватися закони України або їхні окремі положення. Крім того, з метою недопущення викривлення реального волевиявлення громадян України, законопроект виключає використання під час процесу референдуму «чорних» технологій. Також документом не допускається одночасного проведення всеукраїнського референдуму з черговими виборами Президента, народних депутатів України.

Це далеко не всі новації нового законопроекту. Аналіз його положень дає надію, що він унеможливить використання референдуму з метою узурпації державної влади та гарантуватиме реалізацію прав народу України на участь в управлінні державними справами на основі світових демократичних принципів прямого народовладдя.

Автор: Тарас РОМАНЮК

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Вчора, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Вчора, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Вчора, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Вчора, 28 березня