№3, лютий 2006

Це – оригінал!

Цяточки блакитної емалі засвідчують...
Знаменита пектораль – у третій залі Музею
історичних коштовностей України. Унікальна знахідка Бориса Мозолевського ніби застигла в леті крізь століття. Вона прикріплена на стенді, вистеленому темно-синім сукном чернігівської фабрики, з допомогою стрижнів, яких не видно з жодного боку.

– Придивіться уважніше, – припрошує директор музею Людмила Строкова. – На деяких золотих квітках цієї дивовижної прикраси – цяточки блакитної емалі. Вони й засвідчують, що ми бачимо не копію, а оригінал.

Саме так, оригінал. Свого часу було виготовлено три гальванокопії: для Бориса Мозолевського, Інституту археології та музею. Уже другий рік після його капітального ремонту, за наполяганням Людмили Володимирівни, виставляється лише першотвір. "Ми маємо право дивитися не на якийсь "клон", а на справжню прикрасу", – наголошує вона. Так вважає й музейна наглядачка третьої зали Галина Чорномаз, якій поталанило день у день милуватися пектораллю.

Нікого вже не дивує, що біля неї – найбільше відвідувачів. А загалом екскурсантів не так і багато: за минулий рік музей відвідала 81 тисяча шанувальників давнини. Це менше, ніж їх бувало за такий само період у двадцятому столітті, однак, попри високі ціни (12 гривень), і нині зацікавлення музеєм неабияке.

Він розташований у Ковнірівському корпусі – одній із найяскравіших пам'яток українського бароко, яка прикрашає східну частину головної площі Києво-Печерської лаври (за вхід до неї доводиться платити окремо 10 гривень). Cвоєрідна скарбниця коштовностей має 55 тисяч (серед них – 40 тисяч скіфських) одиниць зберігання. У дев'яти залах музею виставлено понад 14 тисяч. Чи не замало? Навпаки, за світовими мірками, це дуже й дуже багато: зазвичай прийнято експонувати всього-на-всього 3–5 відсотків того, що зберігається в запасниках.

Пролог експозиції не на першому, як заведено, а на другому поверсі. Саме там, за чотирма видами захисту, розпочинається музей-сейф або ж царство золота й срібла в кордонах надійно підтримуваної сталої температури (21–22 градуси тепла). Блиск неповторних коштовностей не засліплює душу, а сповнює її величавим сяйвом вічності.

Уявіть дві постаті в різних кутках теракотової зали: ліворуч – скіф, праворуч – скіф'янка. Не треба склеплювати повік, щоб уявити їх разом. Навпаки, що ширше розплющуєш очі, то ясніше бачиш, як воїн та степова красуня, мов примари, протинають музейний простір і стають поруч. І стоятимуть саме так стільки, скільки їх захочете бачити пліч-о-пліч. Це не дивина, а таємниця. Одна з багатьох, які може розгадати кожний, хто відвідає скарбницю світового рівня й значення. А нині Музей історичних коштовностей України, в центрі котрого – не копія, а оригінал знаменитої пекторалі, готує ще одну естетичну несподіванку – першу нічну екскурсію, яку буде проведено 20 травня.

Автор: Микола БОРИСЕНКО

Архів журналу Віче

Віче №11/2016 №11
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Тактика ведення поєдинку в кікбоксингу проти різних суперників Сьогодні, 08 листопада

Трамп каже, що розглядає можливість звільнення Угорщини від санкцій Сьогодні, 08 листопада

Трамп наразі не бачить причин для зустрічі з Путіним, але хотів би провести її в Будапешті Сьогодні, 08 листопада

ЗМІ: ЄС планує створити орган для боротьби з російською дезінформацією Вчора, 07 листопада

Зеленський: РФ не змогла - і Орбан не зможе заблокувати шлях України в ЄС Вчора, 07 листопада

ЄС ухвалив рішення більше не видавати мультивізи громадянам РФ Вчора, 07 листопада

Трамп каже, що експорт російської нафти суттєво знизився після санкцій Вчора, 07 листопада

Стефанішина розповіла про "позитивні" переговори зі США щодо ракет Tomahawk Вчора, 07 листопада

Польський ексміністр вирішив залишитись в Угорщині через очікуване затримання вдома Вчора, 07 листопада

Зеленський і премʼєр Болгарії обговорили допомогу енергосистемі та оборонну співпрацю Вчора, 07 листопада