№21, листопад 2014
Поліфонічний з огляду на жанрове розмаїття, складно сконструйований благодійний проект виявився легко споживним, естетським та сучасним. А ключове слово «надра», для Донбасу традиційно ототожнюване з камінно-вугільним басейном, у контексті форуму якнайкраще співвіднеслося з багатими історичними та мистецькими глибинами регіону.
Те, що єднає
«ДонКульт» – це 80 заходів упродовж двох тижнів (безкоштовний вхід на всі події – безпрограшний prкрок, який спричинив симпатію до організаторів ще до початку форуму). Замислений як різнопрофільна демонстрація інтелектуального й духовного потенціалу Донбасу проект мав на меті створити позитивний імідж регіону, привернути увагу до охорони (рятування!) закладів культури і приватних колекцій Сходу України, яким нині загрожує мародерство (знищення!).
На концертах, літературних читаннях, виставках, виставах, під час перформансів, дискусій і лекцій викристалізувалася генеральна ідея форуму: довести, що культура – зброя не менш разюча, ніж вогнепальна. Та, на відміну від другої, перша не розділяє, а єднає людей. До слова, присутня на презентації проекту перша леді України Марина Порошенко відзначила неоцінимий внесок його організаторів у розвиток громадянського суспільства та об’єднання людей в єдину непереможну націю.
Події «ДонКульту» розвивалися у двох стратегічних площинах. Одна – згадування засобами мистецтва й літератури про видатних особистостей, котрі в різні часи творили на цій землі, ткали культурне полотно регіону. Друга – частування публіки найкращим з того, що нині творять митці Донбасу або ж митці з інших країв, які звертаються до донбаської тематики.
Імена і легенди
Суцвіття знаменитих постатей, котрих надихала на творчість ця земля, вражає. Про те, що більшість цих звучних імен мають стосунок до регіону, наперед знали далеко не всі гості форуму: Сергій Прокоф’єв, Петро Кончаловський, Борис Грінченко, Дзига Вертов, Архип Куїнджі, Володимир Сосюра, Василь Стус, Анатолій Солов’яненко, Леонід Биков, Володимир Талашко, Сергій Жадан... І це лише мала частина реєстру.
Мало хто з відвідувачів пам’ятав, що літературний псевдонім Володимира Даля був Козак Луганський (за місцем народження), що видатний творець словника чудово володів українською, писав прозу про Україну й збирав місцевий фольклор.
Два колажі Сергія Параджанова на музейних стінах (загалом у виставковому просторі проекту представлено 200 художніх творів XIX–XXI століть) нагадали про поневолення Майстра у 1970х в алчевській колонії. Режисер навіть там примудрявся створювати свої артоб’єкти. Історія одного з них – всесвітньо відома. Одного разу в тій самій колонії Параджанов видавив цвяхом на кришці зпід кефіру портрет Пушкіна. За деякий час кружальце потрапило до Фелліні, котрий виробив його срібну копію. Така медаль пізніше стала нагородою кінофестивалю в Ріміні.
Іще цікава згадка – про один з перших зразків звукової документалістики від піонера кінематографа Дзиги Вертова: фільм «Ентузіазм. Симфонія Донбасу» (1930). Про цю стрічку Чаплін відгукнувся як про найліпшу звукозорову симфонію. І саме цю стрічку Британський кіноінститут у кінорейтингу 2014 року визначив як найвидатніший документальний фільм усіх часів.
Акценти
Ця картина, ясна річ, потрапила на великий екран форуму. Інші помітні фільми програми – зразок соцреалістичного декадансу «Велике життя» Леоніда Лукова (1939), сюрреалістична стрічка «Квітка на камені» Сергія Параджанова (1962), розкадровані сучасні робітничі реалії – «Уроки української» Руслана Батицького та «День шахтаря» француза Гаеля Мокаера (2013).
Топзаходами музичнотеатрального спрямування стали свіжий альбомкнижка «Бийся за неї» Сергія Жадана та гурту «Собаки в космосі», фрагмент опери «Коріолан» у постановці Влада Троїцького, перформанс pOST bLOK, зрежисований Діаною Айше та безліч висококласних концертних виступів – академічних, джазових, авангардних.
На літературних читаннях сяяли таланти того ж таки Жадана, Володимира Рафеєнка, Ірен Роздобудько, Дмитра Лазуткіна, а синтетичні твори презентували Оксана Цимбал та Ірина Волошина із перформансом за творами Івана Світличного, а також контрабасист Марк Токар і поетка Любов Якимчук, котрі в своєму діалозі зпоміж іншого вели мову про абрикоси й терикони як символи ніжного та водночас драматичного краю.
Показ нової колекції одягу донеччанина Віктора Анісімова – довгоочікуваний, а власне колекція – парадоксальна, адже присвячена «тренікам»: дизайнер наполягає, що вони не лише є атрибутами люмпенізованогопницького середовища, а й можуть бути вельми актуальним предметом гардероба. Модний блок також запам’ятався авторськими лекціями fashionкритика Зої Звиняцьківської.
Інтелектуальним тлом «ДонКульту» слугувала дискусійна платформа за участю філософів та митців. А благодійна тема втілилися в проведенні аукціону творів мистецтва останнім вечором соковитого проекту: логічна крапка у фрагментарному огляді форуму, який на певний час змістив акцент суспільства з фронтових висот новітньої історії Донбаського краю на висоти духовні.
Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА
Архів журналу Віче
|
№11 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Данія оголосила новий пакет військової допомоги Україні на понад $210 млн
ЗМІ: Британія не хоче платити ЄС 6,75 млрд євро за приєднання до ключового оборонного фонду
Рада ЄС 13 листопада за сніданком обговорить "репараційні позики" та фінансування України
Оформлення на ПП "Дяківці" на кордоні з Румунією призупинено через удари РФ по енергетиці
ЗМІ: у Німеччині вважають, що підривачі "Північних потоків" діяли під проводом Залужного
Зеленський: Україна хоче замовити 27 систем ППО Patriot у США
Прем’єр Іспанії категорично проти запропонованого Трампом обсягу витрат на оборону
США заперечили заяву Угорщини про безстрокове звільнення від санкцій щодо енергоносіїв РФ
Фіцо проти використання росактивів на користь України
Сибіга звернувся до партнерів після чергового масованого обстрілу РФ