№23, грудень 2013

Давід ЖВАНІЯ: «Реформу місцевого самоврядування можна реалізувати до кінця 2017 року»Давід ЖВАНІЯ: «Реформу місцевого самоврядування можна реалізувати до кінця 2017 року»

Напередодні Дня місцевого самоврядування Голова Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розповів журналові «Віче» про перспективи довгоочікуваної реформи.

– Нині найактуальнішим питанням для місцевої влади є доля Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. 22 жовтня після майже 11 тисяч громадських обговорень проекту серед територіальних громад Прем’єр­міністр Микола Азаров надіслав главі держави проект указу Президента про її затвердження. Яке ваше ставлення до цього документа, чи брав профільний комітет участь у підготовці та обговоренні концепції?

– Можу сказати, що це буде, без перебільшення, перша повноцінна реформа в Україні за часів незалежності, яка зачепить фактично всі сфери нашого життя. Її метою є вдосконалення якості та доступності публічних послуг на місцевому рівні, які надаються населенню органами місцевого самоврядування. Вона полягатиме в децентралізації – передачі владних повноважень органам місцевого самоврядування у величезній кількості питань, із яких складається щоденне життя українців: від будівництва лікарні до, скажімо, висловлення недовіри чиновникам. Щоб максимально врахувати позицію місцевих громад, підготовчий етап передбачав ґрунтовне обговорення документа на місцях.

Реформа ґрунтуватиметься на новій законодавчій базі для всієї системи місцевого самоврядування, що потребуватиме внесення змін до Конституції України. Нині Конституційна асамблея провела величезну роботу в цьому напрямі.

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування є профільним органом у Верховній Раді з опрацювання цих питань. Комітет братиме безпосередню участь у розгляді та доопрацюванні законопроектів, які нині розробляє Мінрегіонбуд. Так, ми очікуємо внесення до Верховної Ради нової редакції законів «Про органи самоорганізації населення», «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання», «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в України», «Про місцеві ініціативи», «Про громадські слухання». Щойно ці законопроекти потраплять на розгляд парламенту, наш комітет розгляне їх із залученням широкого кола експертів і профільних асоціацій.

Наразі члени більшості територіальних громад України не можуть скористатися своїми правами на практиці, адже для цього відсутні відповідні організаційно­правові механізми, які слід закріпити в статутах територіальних громад та інших місцевих нормативно­правових актах. Звичайно, існують різноманітні положення про громадські слухання, місцеву ініціативу та загальні збори громадян. Але практика їх використання свідчить: ці процедури ускладнені й містять значні дискримінаційні обмеження, що не відповідають як нормам чинного законодавства, так і європейським принципам місцевої демократії.

– Чи відомі бодай приблизні часові рамки проведення реформи? Коли слід очікувати плану заходів із реалізації Концепції реформування, внесення до Верховної Ради та прийняття відповідних законів?

– Реалізація реформи складатиметься з кількох етапів, які прописані в концепції. Очікуємо, що Президент до кінця цього року підпише указ про Концепцію реформування місцевого самоврядування. Тоді є всі шанси, що вона буде реалізована до кінця 2017 року. Переконаний, що це реальний термін. Реформа «перезріла», ми не маємо її затягувати на десятиліття.

– Ви бачите якісь ризики, що можуть завадити її реалізації?

– Це надзвичайно важлива реформа для нашого суспільства, й вона має бути не лише ретельно підготовлена, а й належно реалізована на місцях. Ви ж розумієте, що реформа пов’язана з перерозподілом владних повноважень, тому може сподобатися далеко не всім. У зв'язку з цим доведеться побороти багато управлінських стереотипів.

На моє переконання, надати імпульс реформі та координувати її впровадження має Адміністрація Президента, а не Кабінет Міністрів. У свою чергу, представники органів місцевого самоврядування повинні бути підготовлені до реформи. Важливий момент: слід думати не лише про зміну системи організації місцевої влади, а через широку інформаційну кампанію навчити людей користуватися інструментами впливу на владу.

– Як ставитеся до думки, що ця комплексна реформа найближчим часом не зрушить з місця, адже в 2015 році – президентська виборча кампанія, а отже, нестабільна політична ситуація?

– Ця реформа є стратегічним проектом і, можливо, одним із головних проектів за часів нинішнього президентства Віктора Януковича. Вона реалізовуватиметься не одномоментно, а поступово, протягом кількох років. Переконаний: її успіх не залежатиме від ситуативних подій, навіть таких, як президентські вибори.

– Які законодавчі акти стосовно місцевого самоврядування, що перебувають на розгляді профільного комітету, мають перспективу бути ухваленими в наступні місяці? Зокрема, як оцінюєте якість законодавчих ініціатив про місцевий референдум?

– Багато з важливих законопроектів, що нині на розгляді в комітеті, стають заручниками політичного протистояння в парламенті. Можна по­різному це оцінювати, проте наразі це об’єктивна причина, з якої важливі проекти законів не ухвалюють вчасно. Так, протягом року постійно переносили голосування про призначення позачергових місцевих виборів, унаслідок чого місцеві громади не можуть обрати місцевої влади.

Комітетом проведена ґрунтовна робота, аби розробити професійний якісний законопроект про місцевий референдум. До проекту закону, ухваленого в першому читанні, надійшло багато експертних зауважень,
зокрема під час організованих комітетом «круглих столів», консультацій. Нині над законодавчим актом (реєстр. № 0867) продовжує працювати робоча група, яка готує його до розгляду в другому читанні. Упевнений, що нев­довзі документ буде винесено для голосування в сесійній залі. Головне, що ми представимо зручний і зрозумілий закон, який стане ефективним інструментом реалізації місцевого самоврядування. 

Розмову вів Олексій ЛУЦЬКИЙ.
Фото Миколи БІЛОКОПИТОВА.

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Парламент Греції не зміг оголосити вотум недовіри уряду Сьогодні, 29 березня

Молдова не підтверджує дані про проліт ракет своєю територією під час удару РФ по Україні Сьогодні, 29 березня

Прем’єр Бельгії: Деякі євродепутати поширювали роспропаганду за гроші Сьогодні, 29 березня

1 млн снарядів навесні, новий пакет зброї з Німеччини, переговори з урядом Польщі: новини дня Сьогодні, 29 березня

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня