№22, листопад 2006

Особливий статус для особливої мети

Із прийняттям закону про молодіжне кредитування житла люди знатимуть чіткі правила гри, зможуть планувати наперед своє життя

Закону, який регулював би молодіжне кредитування житла, нині немає. Програма діє вже вісім років, і мені здається нелогічною і незрозумілою відсутність такого закону. Через це у нас постає багато проблем із забезпечення програми.

Одна з них – нестабільність нормативних актів, які нині регулюють діяльність Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву. Останнім часом умови отримання молодіжних кредитів змінювалися: вводили нові критерії, застосовували бальну систему. Людина планує отримати пільговий кредит на житло, стає на облік за певних умов, а потім з'ясовується, що через півроку прийняли якесь положення і вони змінилися. Претендент виявляється відкинутим у черзі. Бо, приміром, не має статусу молодого вченого чи не є молодим спортсменом (а цим категоріям позичальників нині надають перевагу). Якщо це просто молода родина з дітьми, то її відсувають у черзі, бо змінили правила гри.

А от закон не так легко змінити. Адже його докладно розробляють і приймають не дві особи в керівництві Кабміну чи фонду, а більшість народних депутатів з різних фракцій. Із прийняттям закону люди знатимуть чіткі правила гри, зможуть планувати наперед своє життя. В одному нормативному акті, а не в різних інструкціях і положеннях буде викладено зрозумілу схему отримання житла: як діяти, куди звертатися, як формується черговість, у який спосіб здійснюватимуть контроль. Усе це буде зведено в одному документі.

Законопроект вводить також багато новацій, яких досі не було в діяльності фонду. Нині діють дві схеми: пільгові довгострокові кредити і програма часткової компенсації відсотків комерційних банків. Перевага чомусь надається саме програмі часткової компенсації. Тобто на кредити грошей виділяють дуже мало, а цьогоріч – ще менше порівняно з попередніми роками. Хоча для більшості молодих родин, які тільки стають на ноги і не є дуже заможними, краще отримувати пільгове кредитування від держави. Адже коштів для погашення відсотків комерційних банків у них немає. Цього року програма часткової компенсації забуксувала через те, що з бюджету виділили недостатньо коштів для її покриття і багато людей залишилися сам на сам з банками. За програмою часткової компенсації держава бере на себе зобов'язання покрити частину відсотків за кредитом. А коли грошей немає, держава не відшкодовує відсотки. Виходить, що молоді сім'ї змушені сплачувати гроші, на що не розраховували. Крім того, житло перебуває під заставою у банку і в разі невчасних виплат його можна втратити.

Я не бачу особливого сенсу в програмі часткової компенсації для молоді. Звичайно, з точки зору банків це вигідно. Вони отримують прибуток і, безперечно, зацікавлені у такій програмі. Для держави і громадян, вважаю, вигідніше, краще, простіше й безпечніше державне фінансування напряму. А допомагати комерційним банкам заробляти гроші – не є завданням фонду.

У законопроекті вводиться поняття кредитів, тобто держава безпосередньо працює з молоддю, а не залучає посередників. Значно збільшується фінансування, і це передбачається прямою нормою в тексті закону. На програму державного пільгового кредитування планується виділити не менш як 0,5 відсотка від загальних видатків державного бюджету – більш як 700 мільйонів гривень. Для порівняння: і в чинному бюджеті, і в бюджеті наступного року на програму виділяють близько 120–130 мільйонів гривень. Тобто новим законопроектом передбачається майже семиразове збільшення обсягів коштів, які спрямовуватимуть на програму молодіжного кредитування. цю цифру ми взяли не зі стелі, не тому, що вона красива. Є розрахунки, що ґрунтуються на кількості сімей, які взято на квартирний облік, прогнозних обсягах фінансування державної програми забезпечення молоді житлом до 2012 року, яку потрібно виконувати, і на розрахунковій вартості квадратного метра житла.

Ми дуже звужуємо, сподіваюся, закриваємо поле діяльності для можливих зловживань. На жаль, були випадки, коли люди, вочевидь забезпечені житлом, але наближені до когось, мали змогу отримати дуже вигідні пільгові кредити. Тоді як ті, хто справді їх потребував, безнадійно сподівалися. Законом установлено, що черговість, яку веде фонд, чітко забезпечується і залежно від часу, коли людина стає на облік, рухається у черзі. Не може бути такого, що претендент простояв півроку в черзі й отримав квартиру, а інші по вісім років значаться у тих самих списках і – безрезультатно. Ми чітко встановлюємо, що перевага надається сім'ям з дітьми.

Адже основна ідея створення фонду – поліпшення демографічної ситуації в Україні. Нині її нівельовано. Буває так, що молоді вчені, молоді спортсмени отримують по 8 балів у рейтингах, тоді як сім'я з дитиною отримує один бал. Я не проти учених і спортсменів, та передусім необхідно заохочувати сім'ї з дітьми.

Також у законопроекті наголошено, що сім'я чи громадянин може отримати кредит або субсидію лише один раз. Нині чіткої заборони немає. І не раз було, що людина отримувала і кредит, і часткову компенсацію.

 Спостережна рада фонду формується з 11 представників: п'ятеро – з Кабміну, один – член профільного Комітету Верховної Ради України, і ще п'ять – представники молодіжних громадських організацій (їх обиратимуть на з'їздах молодіжних організацій). Отже, процес надання кредитів молоді контролюватиме сама молодь, а не чиновники, які самі себе призначають і самі себе контролюють. Через це і виникають підозри, іноді безпідставні, а іноді цілком справедливі, у махінаціях і корупції. Щоб у майбутньому позбутися цього, в законі закріплюється обов'язкове інформування громадськості через сайти, ЗМІ про діяльність фонду і право громадських молодіжних організацій впливати на роботу фонду. Ми прагнемо зробити діяльність фонду гласною і демократичною, наскільки це можливо.

Автор: Євген ФІЛІНДАШ

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Прем’єр Бельгії: Деякі євродепутати поширювали роспропаганду за гроші Сьогодні, 29 березня

1 млн снарядів навесні, новий пакет зброї з Німеччини, переговори з урядом Польщі: новини дня Сьогодні, 29 березня

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Вчора, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Вчора, 28 березня