передплата Українською | In English

№20, жовтень 2006

Практика коригує геометрію владних відносинПрактика коригує геометрію владних відносин

Поділитися:

Стосунки в трикутнику: парламент – Президент – Кабмін. Яка конфігурація:
рівносторонній, з гострими кутами?


– Наскільки рівносторонній цей трикутник, мені говорити важко. У Конституції вони більш-менш рівносторонні. Практика завжди коригує геометрію владних взаємин, – так відповів
Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на запитання журналістів під час зустрічі з колективом парламентської газети «Голос України». – Потрібно мати на увазі, що в трикутнику Президента не повинно бути. Тут має бути судова, виконавча та законодавча влади. Президент стоїть у центрі трикутника. Він – стрижень, який цементує стосунки й навколо якого формуються загальні засади діяльності.

Коаліційна угода є базою для побудови програми Кабінету Міністрів. А щодо взаємовідносин парламенту та уряду, то нині вони базуються на принципах взаємодії, взаємної відповідальності.

Народний депутат уже розуміє свою відповідальність за уряд. Закінчився такий період, коли Верховна Рада виступала в ролі опонента уряду. Тепер разом відповідаємо, це – принципово інша ситуація. З огляду на досвід демократії у світі, зокрема в європейських країнах, ми – на правильному шляху. Далі: доки на місцевому рівні не працюватиме орган місцевого самоврядування – виконком ради відповідно, доти говорити про демократію не можна. Людина відчуває демократичний устрій по тому, як до неї ставиться держава, зокрема в міліції, школі, лікарні тощо. Поки що тут нема й близько нічого того, що має бути в нормальному суспільстві. Одна з причин цього, давайте говорити відверто, що в нас ніколи – і за часів козацької доби, і за князів наших, і за радянської доби – не було демократії на території України. Багато ще треба пройти, щоб змінити владу, політику, людину. Громадянин сам має відповідати за свій вибір: якою повинна бути влада, що ним керуватиме. Я вважаю, що оцінку позитивну, але скромну, можна ставити. Проте ще потрібно багато-багато працювати.

Програма діяльності Кабінету Міністрів діятиме впродовж п'яти років. Виходячи з потреби більшого супроводу цієї програми, ми складемо план робіт на нинішню сесію, на рік і т. д. У структурі цього плану мають бути передбачені першочергові роботи. Всі органічні закони, які передбачалися Конституцією України, повинні бути прийняті.
Більше не можна працювати в правовій невизначеності, коли кожен, хто здійснює владу, продовжував діяти так, ніби правил поведінки не існує. Якби нам удалося закінчити цю роботу до середини наступної сесії, то я вважав би, що це велика функція, яка здійснена нинішнім парламентом.

Серед законів є один «ключ», котрим ми повинні відімкнути шлях до демократії. Ідеться про продовження політичної реформи, зокрема прийняття законів, що стосуються підвищення ролі та статусу органів місцевого самоврядування. А за ним паралельно йдуть зміни до Бюджетного кодексу, до податкового законодавства тощо. Інакше нічого бути не може.

А важелі впливу – це координаційна рада, це розгляд законопроектів перед початком сесійного тижня, це принцип консенсусу при підтримці законопроектів. А це означає інший рівень, якість підготовки, забезпечення якості законопроектів від Кабінету Міністрів. Суб'єкти законодавчої ініціативи (Президент, народні депутати), готуючи законопроекти, обов'язково інформують Кабінет Міністрів. Спільно проробляють можливості реалізації того, що пропонується. Це означає, що популістських проектів буде значно менше. Я хочу, щоб ми найближчим часом прийняли закон про опозицію, яка одержує важелі впливу зі свого боку, і щоб це було не просто критиканство чи популізм, а справжня критика за принципом: «Ми робили б так». Я сподіваюся, що і в парламенті опозиція не дасть змоги спочивати на лаврах будь-кому, а змусить працювати напружено.

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №1/2016 №1
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата