№7, квітень 2013

Закон про місцевий референдум: доопрацювати (не)можливо

Перспективи урядового законопроекту про місцевий референдум, ухваленого в першому читанні ще в квітні 2011 року, обговорили учасники нещодавнього «круглого столу» в Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради України. Експерти наголосили: окрім істотного доопрацювання цього нормативного акта народним депутатам слід зосередити зусилля на забезпеченні децентралізації влади й посиленні повноважень місцевого самоврядування. Адже необхідні гроші чи ресурси законом про референдум не заміниш.

Демократію – на місця

Голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Давид ЖВАНІЯ нагадав, що в листопаді 2012 року Верховна Рада прийняла закон про всеукраїнський референдум. Відповідно до прикінцевих положень базовий закон про всеукраїнський і місцеві плебісцити, ухвалений 1991-го, визнано таким, що втратив чинність. Як наслідок питання організації та порядку проведення місцевих референдумів нині законодавчо не визначені.

– Територіальні громади позбавлені важливого інструменту прямої демократії, ефективного засобу контролю за діяльністю місцевої влади, – наголосив Д. Жванія. – Наприклад, громади не можуть віршувати питання стосовно дострокового припинення повноважень сільських, селищних, міських голів і відповідних місцевих рад, реорганізації або ліквідації діючих комунальних, дошкільних, навчальних закладів тощо.

Нині профільний комітет створив робочу групу для підготовки до другого читання проекту закону про місцевий референдум. Вона розпочне свою роботу після включення документа до порядку денного сесії.

– Чітке законодавче врегулювання питання місцевого референдуму стане запобіжником неадекватних рішень владних органів. З другого боку, це унеможливить непродумане й часте використання плебісциту з метою політичних спекуляцій, що в підсумку може привести до фактичного блокування нормальної життєдіяльності громадян, – наголосив Давид Жванія.

– Питання побудови місцевої демократії є безумовним пріоритетом і для роботи Конституційної Асамблеї, і для роботи Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства при Президентові України. І, звичайно, ми працювали над цим під час підготовки концепції реформи місцевого самоврядування, – зауважила радник Президента України – керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації адміністрації Президента України Марина СТАВНІЙЧУК.

Вона запропонувала членам Комітету долучитися, зокрема в рамках згаданих органів, до вдосконалення чинного законодавства на основі європейських стандартів. Водночас Марина Іванівна звернула увагу на досить низький рівень активності громадян у системі місцевої демократії, незнання чи неусвідомлення ними інструментів упливу на державну політику, вирішення місцевих питань, відсутність якісної політичної культури, в тому числі, й серед представників владних структур.

 

Чи може місцевий інтерес переважити загальнонародний?

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян Володимир БОНДАРЕНКО зазначив: за роки незалежності в Україні відбулося близько 150 місцевих референдумів. На його думку, право ініціювати такі заходи доцільно надати громадянам, громадським організаціям і політичним партіям. Володимир Бондаренко вважає за необхідне передусім регламентувати призначення референдуму, формулювання запитань, котрі виноситимуться на нього та імплементацію результатів волевиявлення місцевої громади.

Радник Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні Денис КОВРИЖЕНКО певен, що суб’єктом місцевого референдуму має бути не ініціативна група (це поняття, на його переконання, надто «розмите»), а інституціоналізовані прибічники чи противники певного питання – наприклад, партії. Також він зазначив: дуже серйозного доопрацювання потребують питання ведення агітації та фінансування референдуму, зокрема, використання виборчого фонду. Пан Коврижено припустив, що доцільніше було б підготувати нову редакцію проекту закону. Окрім того експерт вважає 40 днів замалим строком для організації плебісциту.

Президент Інституту виборчого права Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ закликав відмовитися від спрощеного уявлення, що всеукраїнський референдум – аналог виборів, а місцевий референдум – аналог всеукраїнського.

– Відповідно до Конституції України природа місцевого самоврядування відрізняється від природи державної влади. Адже більшість рішень місцевої влади – рішення розпорядчого, а не нормативного характеру, – наголосив він. – Місцевий референдум може мати три результати: «так», «ні» і «громада вирішила не вирішувати цього питання, а віддати його уповноваженим органам місцевого самоврядування».

– Конституція говорить, що місцеве самоврядування розв’язує питання місцевого значення. Але які це питання? Можливо, ми вирішуватимемо питання замість центральних органів виконавчої влади? Приміром, чи може місцевий референдум заборонити будівництво атомної електростанції, яку хоче будувати держава? Чи може місцевий інтерес переважити загальнонародний?
Як вирішувати такі спірні питання? – цікавився Юрій Ключковський.

 

Дивися в корінь

Директор Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» Віктор КРАВЧЕНКО підкреслив, що в Європі практика місцевих референдумів не є поширеною. Наприклад, у Нідерландах чи Великій Британії вони практично не використовуються. З 1990 по 2010 рік в Німеччині проведено 269, а в Росії – лише 100 місцевих плебісцитів.

На думку пана Кравченка, вельми важливо класифікувати місцеві референдуми – обов’язкові, консультативні тощо. Він також звернув увагу на потребу врегулювання предмета місцевого референдуму. Чи можуть виноситися на голосування регуляторні акти у сфері господарської діяльності або питання зі встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги чи накладання вето на рішення органів місцевого самоврядування?..

– Ми намагаємося законом про місцевий референдум розв’язати ­проблеми, які мають зовсім інші причини, – наголосила народний депутат України Інна ­БОГОСЛОВСЬКА. – Неефективне управління на державному та місцевому рівнях пов’язане з недосконалим адміністративно-територіальним устроєм, ­нерозмежованими функціями державної влади й місцевого самоврядування. Поки ми не вирішимо фундаментальних проблем, ніколи не матимемо повнокровного, забезпеченого ресурсами місцевого самоврядування. Лише тоді в нас з’являться кошти на створення фонду для проведення місцевого референдуму.

– Я не прихильник того, аби чекати нового проекту закону про місцевий референдум, нового розгляду в першому читанні в Комітеті й відтермінування його прийняття на півроку або рік, – зауважив Голова профільного Комітету у Верховній Раді VI скликання Олександр ­ОМЕЛЬЧЕНКО. – Ми повинні створити умови, щоб закон був дієвий, відповідав інтересам органів місцевого самоврядування та громад. На мою думку, парламент може до кінця нинішньої сесії проголосувати за документ в цілому.

Експерт Лабораторії законодавчих ініціатив Олександр ­ЗАСЛАВСЬКИЙ розповів про результати фокус-груп та експертних опитувань у регіонах України. Вони засвідчили: багато проблемних питань, ­зокрема процедурного характеру, може вирішити ухвалення Верховною Радою єдиного Виборчого кодексу. Пан Заславський вважає, що 50-відсотковий кворум здатний узагалі унеможливити проведення референдумів, тому цю планку слід знизити. Наприклад, 2007 року в місцевому референдумі в Івано-Франківській області взяли участь лише 29 відсотків виборців, а в Білій Церкві – 25.

 

Ніхто не любить конкурентів?..

Першого заступника голови Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України Валерія КАРПУНЦОВА здивував той факт, що на обговорення урядового законопроекту не прийшов жоден представник уряду. Він також наголосив: у проекті закону недостатньо врегульовано питання імплементації рішень місцевого референдуму.
В. Карпунцов вважає за необхідне готувати якісний проект нормативного акта до першого читання, позаяк усунути всі наявні недоліки під час другого читання неможливо.

– Референдум постає альтернативою прийняття рішень представницькими органами місцевого самоврядування, – заявив доцент кафедри права і законотворчого процесу Національної академії державного управління при Президентові України Віктор МЕЛЬНИЧЕНКО. – І саме через це є велике небажання давати в руки громаді такий інструмент. Ніхто не любить конкурентів.

– Чому цей законопроект так довго пролежав [без розгляду. – Ред.]? Тому що не було бажання змінювати що-небудь до другого читання. Профільний Комітет, до його честі, прийняв «соломонове рішення»: краще сховати цей документ «під сукно», ніж він буде ухвалений у редакції першого читання, – пояснив секретар Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Руслан КНЯЗЕВИЧ. – Присутні на обговоренні члени Комітету обов’язково внесуть пропозиції учасників «круглого столу» у вигляді поправок до урядового законопроекту. Але, чи є політична воля й бажання щось міняти до другого читання, я не знаю. Більше того, не знаю, як ми можемо, зважаючи на 116 статтю «Строки подання пропозицій і поправок до законопроекту, який готується до другого читання» Закону «Про Регламент Верховної Ради України», змінювати концептуальні речі?..

Підсумовуючи сказане, Голова Комітету Давид ЖВАНІЯ запропонував не драматизувати ситуацію, бо прийняття закону не означає, що наступного дня в кожному селі відбудеться з десяток місцевих референдумів.

– Цей законопроект має стояти на захисті прав місцевих громад.
І ми добре усвідомлюємо, що до сесійної зали він не повинен потрапити недоопрацьованим. Маємо для цього весь необхідний інструментарій, – наголосив парламентарій.

Олексій СИЩУК.

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Прем’єр Бельгії: Деякі євродепутати поширювали роспропаганду за гроші Сьогодні, 29 березня

1 млн снарядів навесні, новий пакет зброї з Німеччини, переговори з урядом Польщі: новини дня Сьогодні, 29 березня

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Вчора, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Вчора, 28 березня