№5, березень 2013
Унікальну модель учнівського самоврядування під назвою «Республіка «Success» було створено 2000 року в школі № 3 міста Севастополя. Не випадково самоврядування дістало таку назву: гасло нашої школи – «Strive to success», що в перекладі з англійської означає: «Прагни успіху».
Керуючись принципом Джеррі Макклейна «Найкращий приклад лідерства – це лідерство на прикладі», навчальний заклад визначив своєю метою виховання сильних і впевнених лідерів XXI століття, які сміло підходять до рішення поставлених завдань і прагнуть втілити свої творчі проекти в життя. Етапом у «фаховій» підготовці таких дітей було створення цілком нового шкільного органу влади. Модель учнівського самоврядування СШ № 3 ще в 2000 році стала переможцем всеукраїнського конкурсу. Новаторські педагогічні методики поєднуються із традиційною практикою навчальних закладів Америки та Європи. Ця чудова ідея відразу ж знайшла відгук у серцях дітей і педагогів. Уже дванадцять років (шість із яких я перебуваю в самоврядуванні) колектив учнів вибудовує модель власного шкільного уряду, що підкоряється законам справедливості, демократії та рівності, і голос кожного враховується, береться до уваги.
Самоврядування створене дітьми й для дітей. Ініціативу підтримала директор СШ № 3 Тетяна Олексіївна Живодуєва. Керівником і ідейним натхненником нашого парламенту стала заступник директора з навчально-виховної роботи Емілія Павлівна Горських. Саме вона допомогла нам довести цю структуру до серйозного рівня та розробити модель функціонування ради лідерів. Найвищим органом учнівського самоврядування є Загальношкільна учнівська конференція, що складається з Ради учнівського самоврядування («Ради лідерів») і президента школи, який обирається на два роки. Вибори президента школи – це окрема соціально значуща традиція. Відповідно до шкільного Статуту президентом може стати будь-який учень 9–11 класів, що здобуде більшість голосів під час ділової гри «Президент учнівського самоврядування». Наше голосування відбувається таємно, згідно з усіма правилами традиційних виборів. Лічильна комісія складається з представників шкільного парламенту. Відбуваються також дебати з опонентами, передвиборні кампанії. Кожний кандидат у президенти повинен мати передвиборну програму. Після підрахунку голосів і виявлення лідера на День народження школи проходить інавгурація президента. За всю історію існування учнівського самоврядування школи № 3 «Радою лідерів» успішно керували шість президентів.
«Рада лідерів» керує роботою центрів учнівського самоврядування. Центри – це підрозділи, які розподіляють конкретні обов'язки відповідно до своїх функцій. До них належать:
– Центр «Молодіжні лідери», основна мета якого – організація соціально-громадської роботи, співпраця з Радою ветеранів, участь у соцпроектах «Ми – севастопольці» та «Юні севастопольці». Перемогою центру «Молодіжні лідери» я вважаю щорічну участь у акції «Милосердя». Школа організує добровільне збирання гуманітарної допомоги та пожертвувань для школи-інтернату. У рамках акції учні також беруть активну участь у благодійному концерті для дітей-сиріт;
– Інтелектуальний центр відповідає за шкільне наукове товариство «Унікум», керівником якого є заслужений учитель України й заступник директора з наукової роботи Анжела Михайлівна Євгущенко. «Унікум» – окрема функціональна одиниця зі своїм статутом і президентом. Мета товариства – написання науково-дослідних робіт для міського конкурсу «Молодь у науці й творчості» та заохочення неординарного підходу до дослідницької діяльності. Інтелектуальний центр займається також організацією «Євроклубу» й клубу шанувальників англійської мови «Red Bus»;
– Центр «Творча ініціатива» – це серце нашої школи. Він організує фестивалі, свята й суспільні заходи. Завдяки йому відбуваються виставки, концерти, літературні вечори. Однією з найуспішніших новацій, на мою думку, був новорічний ярмарок дитячого hand-made у холі школи наприкінці грудня. Кожний витвір, що сподобався тому або іншому учневі, здобував голос. А найкреативніший з-поміж них визначили шляхом чесного конкурсу;
– Інформаційний центр – це очі й вуха школи № 3. Як повноцінний ЗМІ та навіть інтернет-ресурс, він стоїть на чолі шкільного сайта, газети «Успех» («Success») і альманаху «Впечатление». У такого авангардного ЗМІ вже є свої постійні автори, які пишуть статті російською, українською, англійською, французькою, німецькою та іспанською мовами;
– Екологічний центр виступає як Greenpeace, відповідаючи за функціонування екопатруля «Екоград» і щорічний конкурс «Красу та затишок – шкільному подвір’ю». Центр спонукає учнів доглядати за пришкільними територіями, з любов'ю ставитися до зелених насаджень;
– Центр «Дисципліна і порядок» стежить за дотриманням шкільних правил і представлений старостатом і активістами. Він організує чергування у школі, перевіряє дотримання дрес-коду та пунктуальність. Щорічно під його керівництвом проводиться «Тиждень правового виховання»;
– Центр «Життєва сила» орієнтується на фізичне виховання, організацію спартакіад. Його пріоритети – військово-патріотична діяльність і туристсько-краєзнавчі дисципліни.
Кожний центр є підшефним лідера учнівського самоврядування. Відповідальний за центр призначається шляхом відкритого голосування, що відбувається на одному із засідань шкільного парламенту. В організації структури шкільного самоврядування дотримано всі принципи справжнього, дорослого, парламенту, а саме: вибори, засідання, центри – комітети і програми. Це формує майбутніх політичних і соціальних лідерів, людей із активною громадянською позицією. Головна мета самоврядування – подолати байдужість, сприяти тому, щоб кожний учень був частиною громадського життя школи, проявив себе. Різноманітні центри спеціально створено для реалізації творчого потенціалу всіх дітей.
«Республіка «Success» представлена в міському парламенті учнівської молоді двома офіційними особами – президентом і його заступником.
Робота в самоврядуванні допомогла мені виробити риси, потрібні лідерові, навчитися грамотно озвучувати власні ідеї й нести відповідальність. На мою думку, відповідальність – це риса, що вирізняє професіонала. Ми прагнемо успіху, а він, у свою чергу, любить тих, хто вміє працювати заради його досягнення. Таку істину подарувала нам школа, таку істину вона даруватиме й наступним поколінням своїх випускників.
Автор: Анастасія САМОЙЛЕНКО
Архів журналу Віче
№3 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Як доглядати за татуюванням
Сікорський: Краще пустити заморожені кошти РФ на зброю для України, а не її відбудову
ЗМІ: Президент Румунії затвердив майбутнє навчання українських пілотів на F-16 в країні
Міністри країн ЄС погодили 5 млрд євро для допомоги Україні зброєю на 2024 рік
Шмигаль назвав п’ять ключових секторів України як майбутнього члена ЄС
Кабмін затвердив план реформ, за виконання яких Україна отримає 50 млрд від ЄС
Шмигаль підтвердив бажання України почати переговори з ЄС у першому півріччі
ЗМІ: Британія радить Україні тримати оборону на сході і зосередитися на ударах по Криму
Макрон пояснив, як він прийшов до ідеї щодо іноземних військ в Україні
Макрон: Приїду в Україну з конкретними пропозиціями і рішеннями