передплата Українською | In English

№20, жовтень 2006

Острів скарбів житиме не за рахунок державиОстрів скарбів житиме не за рахунок держави

Поділитися:

Новий склад депутатів Кореїзької селищної ради вже розробив заходи з оздоровлення економіки селища, його благоустрою та створення умов для туристичного відпочинку не лише посезонно, а й цілий рік.

 

Канатна дорога на Ай-Петрі єдина в Європі має безопорну ділянку завдовжки 1860 метрів. Її нижня станція розташована на висоті 86 метрів над рівнем моря. Вагончики долають цей шлях зі швидкістю 6, а верхню станцію – 8 метрів за секунду.
Момент відриву від землі нагадує зліт літака: машина прибирає шасі, і ти вмить опиняєшся на висоті 120 метрів над землею.
У вагона канатної траси, як у потяга, свій гальмівній шлях, що становить 2–2,5 метра. Вага кабінки – 1,5 тонни. «Політ над прірвою» триває чверть години. Злітаючи над розкішним зеленим вбранням гірського Криму, почуваєшся тут бажаним гостем. У дорозі – одна пересадка, на середній станції. Звідси, буквально через 15 хвилин, ми дивимося на Південнобережжя з висоти пташиного польоту (1153 метри над рівнем моря).
А на фініші трохи справжнього екстриму: кут підйому тут дорівнює 45 градусам.

Тема кримського туризму не перестає хвилювати жителів півострова. Немає сумнівів, що це реальне джерело доходів, здатне зробити економіку Криму конкурентоспроможною й вивести край у розряд самоокупних. Тут сама природа – стимул до процвітання. Потрібні лише перспективна програма та чіткі орієнтири дій, визначені не десь там, нагорі, а на місцях, де люди краще знають особливості розвитку тієї або іншої галузі й добре уявляють, з чого слід почати.

 Команда депутатів вважає, що в реалізації перспективних кроків повинні взяти участь усі мешканці Кореїза. Свою думку вони висловили в листі, який мають намір направити до Верховної Ради та уряду України, адже в суперечках про успішні та невдалі курортні сезони дійшли висновку: нерозумно розпочинати літо в травні, коли море ще не прогрілося, а земля не встигла обдарувати край свіжими овочами та фруктами. Незгодні депутати і з термінами завершення відпочинку в Криму. У розпал сезону, коли ласкаве море й безліч фруктів, винограду, інжиру, горіхів і лісових ягід, півострів терміново залишають більшість відпочивальників, аби встигнути до початку навчального року. Але ж, приміром, у середземноморських країнах учні повертаються до школи в середині вересня, а закінчують навчальний рік пізніше за наших – це точний економічний розрахунок на душу населення. Селищна рада вважає, що її пропозицією зацікавляться у вищих ешелонах влади.

– У нашій програмі – здоровий глузд і наголос на резерви, – стверджує Лері Георгійович Сванідзе, депутат Кореїзької селищної ради, відома людина не тільки в Криму та Україні, а й далеко за їх межами.

Саме він відстояв у нерівному економічному бою одну з важливих споруд Криму – канатну дорогу на вершину гори Ай-Петрі. Створив здоровий діючий організм сучасного підприємства «Стартінвест», що під його керівництвом успішно проектує, будує та експлуатує канатні дороги не лише в Криму, а й по всій Україні.
 
Трасу на Ай-Петрі будували 20 років

Перший камінь у фундамент кримської канатної дороги заклали сорок років тому. Ось маловідомий факт. Коли об'єкт було представлено робочій комісії для прийняття в експлуатацію, з'ясувалося, що припустилися серйозної помилки в технічних розрахунках. Унаслідок чого канати провисали настільки, що торкалися скель. Найкоротший шлях до усунення недоліку – зруйнувати верхню частину скелі – фахівці відкинули. Вони скрупульозно перерахували заново всі параметри, і в результаті було прийнято правильне рішення.

Трасу будували 20 років. А першими пасажирами 31 грудня 1987 року стали члени приймальної комісії. У 2000-му ТОВ «Стартінвест» узяло канатну дорогу в оренду і вдихнуло в неї нове життя.

Об'єктові з таким директором, як Сванідзе, що діє за принципом «не нашкодь природі», вкотре пощастило. Він просто закоханий у Крим, це його дім, його доля.
Він постійно удосконалює власну справу. І цією рисою характеру зобов'язаний людям, які вчили його робити перші самостійні кроки в житті.

Після школи його призвали на Чорноморський флот. Служив у Севастополі. На кораблях пізнав ціну перемоги в двобої зі стихією. Море навчило Сванідзе багато чого. Він на все життя запам'ятав, як потрібні в будь-якій справі дисципліна та пунктуальність. І ніколи не давав пустих обіцянок, завжди зберігав морський вишкіл.

Люди ще пам'ятають його допитливим слюсарем 54-го оборонного заводу – одним із небагатьох, хто прагнув якнайбільше довідатися про свою професію, працював красиво. На заводі він виріс до начальника відділу постачання та збуту. Саме тоді вступив до Севастопольського приладобудівного інституту й здобув спеціальність інженера-механіка. Зустрів чудову дівчину Надію. У них дружна сім'я. Виростили і вивчили двох дітей – дочку та сина.

ТОВ «Стартінвест» Сванідзе піднімали всією родиною. У 1998–1999 роках здійснили капітальний ремонт міської пасажирської підвісної канатної дороги «Ялта – гірка». З 26 липня 2000 року підприємству передано в оренду канатну дорогу «Місхор – Ай-Петрі». На той час це був неабиякий ризик. Зношення устаткування становило більш як 50 відсотків. Дорога стала небезпечною, її навіть тимчасово закривали. Кримчани й гості півострова вже не сподівалися, що колись знову стануть її пасажирами. Фахівців катастрофічно бракувало. Не було навчального закладу з таких спеціальностей.

Перед новим директором постали 46 чоловік, що втомилися від безгрошів'я та безробіття. Припинилося будь-яке фінансування. За підприємством числилися борги й невиконані зобов'язання.

Довелося замінити практично 100 відсотків зношеного та морально застарілого устаткування. Крім того, потрібно було додаткове оснащення, удосконалення системи безпеки: автоматичне блокування, реле, сучасні засоби захисту. У системі обслуговування з'явилася нова ланка – проводжаті. З їхньої уваги та доброзичливого ставлення й починається шлях найбільшої в Європі канатної дороги до гори Ай-Петрі.

Кадри Сванідзе вирішив готувати сам. Відкрив на базі «Стартінвесту» спеціальний навчальний заклад, що готує спеціалістів для обслуговування й ремонту не лише кримських, а й канатних доріг усієї України. Відтоді навчальний комбінат щомісяця випускає по 20 фахівців – монтажників, операторів, механіків. На підприємстві успішно працює група грамотних туроператорів. Вони укладають договори співпраці з туристичними агентствами України та сусідніх держав.

До речі, нині половина з 60 українських канатних доріг діють у Криму.

«Стартінвест» створив ремонтно-монтажну дільницю, єдину в Криму та Україні. З його допомогою здійснено огляд двох пасажирських підвісних канатних доріг санаторно-курортних комплексів «Ясная поляна» й «Марат», зупинених інспекцією Держнаглядохоронпраці. Створено монтажне управління, яке зводить новітні об'єкти маятникових і крісельних канатних доріг. На підході – траси «Нікітський ботанічний сад», «Ластівчине гніздо» та «Гурзуф».

З метою розвантаження міста Ялти розробляється проект канатної дороги в 10-му мікрорайоні. У реалізації цієї ідеї активну участь беруть депутатський корпус і особисто міський голова Сергій Брайко.

Колектив «Стартінвесту» збільшився майже вдвічі. На підприємстві діє спеціальна програма соціального захисту. Лері Георгійович Сванідзе чітко знає: якщо люди живуть погано, вони не можуть добре працювати.

У фахівців «Стартінвесту» пристойна зарплата, яку виплачують вчасно. Усіх співробітників за рахунок підприємства возять на роботу й додому, надають путівки в санаторії, годують обідами (80 відсотків дотації). Тут створена могутня профспілкова організація.

Трьом фахівцям оплачують навчання у вищих технічних вузах, а двоє на таких само умовах навчаються в юридичному університеті. Директор і сам зацікавлений у професійному зростанні (закінчив аспірантуру Європейського університету й став кандидатом технічних наук, у 2004-му – Національну академію державного управління при Президентові України).

Лері Георгійович Сванідзе – почесний професор економіки і бізнесу Міжнародного слов'янського університету, лауреат почесної нагороди «Свята Софія» за особистий внесок у відродження духовності, національної науки і культури, міжнародної нагороди «Золотий Меркурій» за особистий внесок в оздоровлення економіки та розвиток інтеграційних процесів, яку йому присудили в Оксфорді.

Два роки тому він удостоєний міжнародної нагороди імені королеви Вікторії – «За виявлені честь, гідність і доблесть».

На батьківщині його працю відзначено дипломами й нагородами переможця регіонального етапу Всеукраїнського конкурсу якості продукції «100 кращих підприємств України 2004 року» в Автономній Республіці Крим, лауреата всеукраїнських конкурсів якості продукції «100 кращих підприємств України» 2004 і 2005 років та ін.

Погодьтеся, сьогодні не так часто побачиш у кабінеті директора на видному місці схему керування підприємством, а тим паче перелік заходів з охорони праці й техніки безпеки.

Підсумок – це тільки початок

Як і слід було сподіватися, організм унікальної інженерної споруди працює чітко й ритмічно. Його контролюють не тільки висококласні фахівці, а ще й автоматика, що унеможливлює будь-які прорахунки. Щоб прийняти пасажирів о 10-й годині ранку, зміна заступає на вахту о 7-й.

«Стартінвест» сьогодні готовий надавати послуги з проектування, будівництва, обслуговування й демонтажу канатних доріг у Криму та Україні загалом. Виконує індивідуальні замовлення. Треба сказати, що прецеденти в Криму вже є: з'явилися приватні канатні дороги, що підтверджують ідею екологічно чистого транспорту на півострові. Тільки у великій Ялті плановано запустити ще п'ять канатних доріг.

Що ж, парижани вправі пишатися Ейфелевою вежею, афіняни – Акрополем, а кримчани – канатною дорогою.

Може, тому Сванідзе в постійному пошуку. От і зараз намагається налагодити зимовий відпочинок у Криму. «Не можна жити від літа до літа, проїдати гроші й впадати в істерику», – пояснює директор.

На його робочому столі – проект нової крісельної 920-метрової траси 27-го кілометра на Ай-Петрі. Навіть якщо до кінця вересня, припустімо, не випаде сніг, його за допомогою нових технологій неважко викликати.

Це той випадок, коли очі бояться, а руки роблять. Не можна миритися із ситуацією, коли лижники Криму, Одеси, Донецька й інших сусідніх регіонів їдуть на лижню в далеке зарубіжжя, а зовсім поруч у горах – зима, але коло підніжжя – плюсова температура й можна купатися в морі. За великим рахунком це рідкісне явище, таких місць мало.
Депутати Кореїза вже чимало зробили для того, щоб привабити туристів у рідний край. Відремонтували дороги, упорядкували місхорський парк. Вони знають, як перетворити Південнобережжя на цілорічний курорт. А це – один зі шляхів до повного оздоровлення економіки Криму.

Автор: Лучія ПУЗИКОВА

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №1/2016 №1
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата