№5, березень 2012

Що робити з «матрьошками»?

Так звані матрьошки – це складні територіальні утворення, що залишилися нам у спадок від радянської адміністративно-територіальньої системи, коли в складі одних територіальних громад перебувають інші, які є самостійними суб'єктами місцевого самоврядування. Ці складні територіальні утворення наявні в 14 областях України, Автономній Республіці Крим і місті Севастополі. Однак кількість таких «матрьошок» у масштабах країни незначна – лише 1,5 відсотка всіх громад. От і виходить, що питання, яке турбує пересічних громадян, у високих столичних кабінетах здавалося незначним і не вирішувалося вже 20 років.
Вихід із ситуації в Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, який провів слухання щодо її вирішення, бачать або в об'єднанні територіальних громад, або в їх виокремленні зі складу інших територіальних громад із відповідним розмежуванням територій, коли кожна громада обирає власні представницькі органи. Як учинити в конкретному випадку, вирішуватимуть громадяни на місцевому референдумі.

У чому полягає проблема, проілюструємо на конкретному прикладі. У межах території міста Луганська, окрім Луганської, діють Олександрівська й Щастинська міські ради, а також Ювілейна селищна рада та чотири районні в місті Луганську. Фактично в складі територіальної громади, яка об’єднує жителів усіх населених пунктів і обирає Луганського міського голову та Луганську міську раду, діють інші територіальні громади, котрі одночасно обирають відповідних голів та депутатів рад.

Як зазначають у профільному комітеті, відповідно до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», Луганська, Олександрівська, Щастинська міські та Ювілейна селищна ради мають однакові повноваження, які одночасно реалізуються на одній території. Так, інтереси жителів Олександрівська представляють Олександрівська, Луганська міські та Артемівська районна в місті Луганську ради, а також два міські голови (Олександрівський і Луганський) та голова Артемівської ради.

Як наслідок – неузгодженість дій та конфлікт компетенцій кількох місцевих рад та їхніх виконавчих органів. Окрім того, така система призводить до виникнення правових колізій стосовно визначення права на комунальну власність, зокрема, в процесі землевідведення, надання в оренду комунального майна, правомірності інших актів органів місцевого самоврядування, які стосуються соціально-економічного розвитку відповідних утворень тощо.

Інший приклад – у межах території міста Ірпінь Київської області, окрім Ірпінської міської ради, діють Ворзельська, Гостомельська та Коцюбинська селищні ради. Тож у складі територіальної громади, що об'єднує жителів названих населених пунктів і обирає Ірпінського міського голову та Ірпінську міську раду, діють інші територіальні громади, які одночасно обирають відповідних голів та депутатів селищних рад.

Заступник голови Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Віктор Сінченко акцентував увагу учасників слухань на тому, що нині на території нашої держави в підпорядкуванні 88 міст перебувають 36 міст, 207 селищ міського типу, 128 селищ та 190 сіл, у яких діють 40 сільських, 119 селищних і 35 міських рад. Народний депутат вважає, що головним чинником, який стримує вирішення цього питання, є відсутність закону про адміністративно-територіальний устрій.

У чому полягала причина створення «матрьошок», розповів керівник Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук. Зокрема, згідно з постановою Всеукраїнського центрального виконавчого комітету приєднання до конкретного міста певної сільради чи району на початку 1930-х років на Донбасі мотивувалося «зміцненням сільськогосподарської бази основних промислових районів». Він також наголосив, що наявність складних утворень – це лише частина великої проблеми, яка полягає в надзвичайній подрібненості територіальних громад. Так, найменша з них (населення лише
74 особи) має 15 депутатів.

За наслідками слухань голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Олександр Омельченко запропонував створити робочу групу, яка з участю представників Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів, громадських організацій, а також міських голів розробить рекомендації органам влади для врегулювання питання складних територіальних утворень. У разі потреби робоча група проведе виїзне засідання, щоб проаналізувати ситуацію на місцях і надати різні варіанти розв’язання проблеми для конкретної територіальної громади.

Також голова комітету зауважив, що 10 січня 2012 року до порядку денного десятої сесії Верховної Ради шостого скликання було внесено урядовий проект закону «Про об'єднання територіальних громад», метою якого є створення правових умов для укрупнення територіальних громад. Олександр Омельченко підкреслив, що цей законодавчий акт грунтовно розглянуть у комітеті та із залученням громадськості – на засіданні «круглого столу».  

Олексій СИЩУК.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата