передплата Українською | In English

№3, лютий 2012

Постійні комісії рад – важлива складова місцевого самоврядування

Поділитися:

Як свідчить статистика, під час виборів 2010 року до 12088 місцевих рад було обрано понад
225,6 тис. депутатів, зокрема депутатський корпус Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад налічує 3030 осіб.
Важливою складовою роботи обласних рад є діяльність постійних комісій. Відповідно до статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вони є робочими органами, до їх складу обирають депутатів для вивчення, попереднього розгляду й підготовки питань, що належать до відання ради.
У законі визначаються також правовий статус, порядок організації та діяльності постійних комісій.

Поточна робота цих органів обласних рад є визначальною ознакою демократичної, правової держави, в якій створюються умови для розвитку повноцінного місцевого самоврядування. Адже саме в постійних комісіях опрацьовуються проекти рішень і програм, готуються депутатські запити і звернення, формується політичний аспект багатьох проблем, розв’язання яких покладається на територіальні громади.

Фахівцями Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування апарату Верховної Ради України вивчено та узагальнено практику роботи постійних комісій Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад шостого скликання за перший рік їх діяльності.

З початку поточного скликання відбулося 3997 засідань постійних комісій обласних рад, із них у виїзному режимі – 98. В середньому на одну постійну комісію припадає 13 засідань. Торік за результатами розглянутих питань на засіданнях постійних комісій підготовлено понад 21 тисячу висновків і рекомендацій.

На обласному рівні застосовують різні підходи до формування постійних комісій. Скажімо, у складі Луганської і Херсонської обласних рад створено і діє по 7 постійних комісій, у Житомирській обласній і Севастопольській міській – по 8, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Сумській обласній – по 9, Миколаївській обласній і Київській міській – по 10, Волинській, Запорізькій, Івано-Франківській, Рівненській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській – по 11, Закарпатській, Кіровоградській, Тернопільській, Харківській – по 12, Полтавській – 13, Донецькій, Львівській – по 14, Дніпропетровській – 15, Одеській – 19, Вінницькій – 21, Київській – 22.

Наведені дані свідчать, що кожна рада під час формування постійних комісій обирала власні шляхи забезпечення їх ефективної діяльності, функціональної спрямованості, порядку організації поточної роботи. Головне в цій справі – налаштованість на конструктивну роботу, розв’язання цілого комплексу гострих проблем соціально-економічного розвитку регіонів.

Створюючи постійну комісію певного напряму, обласні ради визначають пріоритети в поточній роботі. Традиційними є комісії з питань бюджету, місцевого самоврядування, з питань регулювання певних сфер суспільних відносин (земельних, транспорту, будівництва, житлово-комунального господарства), з питань соціального та культурного розвитку, регламенту та депутатської діяльності.

У деяких обласних радах створені і діють постійні комісії, які покликані розглядати певну низку регіональних проблем з урахуванням місцевих особливостей чи специфіки.

Так, Львівська обласна рада створила постійну комісію з питань євроінтеграції, транскордонного співробітництва та зв’язків з українцями за кордоном, Одеська – з питань соціальної політики та демографії, Донецька – з питань розвитку малого і середнього бізнесу, створення нових робочих місць, Київська – з питань паливно-енергетичного забезпечення і впровадження енергозбережних технологій. Комісії з питань підготовки та проведення Євро-2012 створено в Київській та Харківській обласних радах.

Реальним показником діяльності постійних комісій є розгляд за дорученням відповідної ради або за власною ініціативою проектів програм соціально-економічного й культурного розвитку, місцевого кошторису, звітів про виконання програм і бюджету, вивчення питань про стан та розвиток відповідних галузей господарського комплексу і соціально-культурного будівництва, розробка проектів рішень ради та підготовка висновків з цих питань.

Протягом першого року роботи засідання постійних комісій відбувалися з різною періодичністю за визначенням регламенту відповідної ради та положенням про постійні комісії.

Постійні комісії Хмельницької обласної ради провели в середньому по 5 засідань; Чернігівської – 6,8; Луганської і Полтавської – по 7,4; Рівненської – 7,7; Житомирської – 8,3; Київської міської – 8,9; Донецької – 9; Дніпропетровської – 9,2; Київської і Чернівецької – по 9,6; Волинської – 9,9; Верховної Ради Автономної Республіки Крим – 11, Закарпатської облради – 11,1; Вінницької – 11,5; Кіровоградської і Черкаської – по 11,8; Миколаївської і Херсонської – по 12; Івано-Франківської – 12,7; Одеської – 13,3; Сумської – 13,8; Харківської – 15,7; Запорізької – 16,2.

За оперативними даними, з початку скликання постійні комісії обласних рад провели 98 виїзних засідань. Зокрема, постійні комісії Полтавської обласної ради працювали у виїзному режимі 12 разів. Вінницької – 11; Миколаївської – 10; Черкаської – 9; Чернігівської – 8; Луганської, Сумської – по 6; Запорізької, Херсонської – по 5; Івано-Франківської – 4; Дніпропетровської, Донецької, Одеської – по 3; Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Закарпатської облради, Рівненської, Тернопільської, Чернівецької – по 2; Волинської, Кіровоградської обласних, Севастопольської міської – по 1.

Як свідчить наведений аналіз, засідання у виїзному режимі провели лише 30,5 відсотка постійних комісій обласних рад .

За результатами вивчення й розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Саме з такого положення починається частина 10 статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Пріоритетну роль відіграють висновки і рекомендації постійних комісій з бюджетно-фінансової тематики, приватизації та вдосконалення управління спільною власністю територіальних громад, земельних питань, раціонального використання природних ресурсів тощо.

Так, постійна комісія Луганської обласної ради з питань комунальної власності і використання природних ресурсів протягом року розглянула 135 подань на розробку вугільних родовищ, підземних вод, газу. Депутати підтримали 6 подань на отримання гірничих відводів для розробки родовищ корисних копалин.

Постійна комісія Миколаївської обласної ради з питань екології, охорони навколишнього середовища та використання природних ресурсів створила постійно діючу робочу групу з питань оперативного реагування на факти несанкціонованого користування надрами на території області.

На спільному засіданні постійних комісій Івано-Франківської, Львівської, Тернопільської обласних рад, що відбулося у с. Михальче Городенківського району (травень 2011 року), обговорено перспективи видобутку сланцевого газу на території трьох регіонів та заходи з попередження можливих негативних наслідків для довкілля під час його видобування. Визначено спільні завдання та заходи щодо збереження природних екосистем і розвитку туризму у Дністровському каньйоні.

У широкому спектрі тематичної спрямованості обговорених на засіданнях постійних комісій питань вирізняються регіональні програми. На контролі обласних рад чимало таких рішень. Зокрема, в Херсонській обласній раді 69 програм, Хмельницькій – 65, проте слід зазначити, що частина з них не фінансується в належних обсягах.

Тематика виїзних та спільних засідань деяких постійних комісій заслуговує на увагу. Так, у вересні 2011 року члени постійної комісії Волинської обласної ради з питань духовності, релігій, освіти і науки, культури, засобів масової інформації на виїзному засіданні не лише ознайомилися з пам’ятками історії, містобудування та архітектури в Луцькому, Ківерцівському, Локачинському районах, містах Володимирі-Волинському й Луцьку, а й вивчили стан туристичних об’єктів, вирішили проблемні питання охорони культурної спадщини.

А ось депутати Запорізької обласної ради виїзні засідання профільної комісії провели в м. Токмак і Токмацькому районі (червень 2011 р.) та в обласній клінічній дитячій лікарні (жовтень 2011 р.), де обговорили стан організації надання медичної допомоги населенню. Це дало змогу докладно розглянути актуальні проблеми медичної галузі, хід її реформування, забезпечити тісніше спілкування з представниками територіальних громад і регіонів.

Члени постійної комісії Кіровоградської обласної ради з питань освіти, науки, культури, туризму, спорту, у справах сім’ї, молодіжної політики на виїзному засіданні обговорили стан виконання обласної програми оздоровлення і відпочинку дітей, молоді, сімей з дітьми на 2007–2013 роки.

Позитивні напрацювання має і постійна комісія з питань міжрегіонального й транскордонного співробітництва Чернігівської обласної ради. У травні 2011 року її члени вивчили перспективи транскордонного співробітництва безпосередньо у Ріпкинському районі на кордоні України й Білорусі. За результатами вивчення цього питання підготовлено рекомендації з поліпшення інфраструктури митного поста «Нові Яриловичі».

Постійна комісія Київської обласної ради з питань регламенту, депутатської етики, забезпечення діяльності депутатів ініціювала ухвалення рішення «Про відзначення 80-річчя утворення Київської області», яким 2011 рік оголошено роком підготовки до ювілею регіону.

Кіровоградська обласна рада на одному із останніх пленарних засідань розглянула питання «Про роботу постійних комісій Кіровоградської обласної ради шостого скликання». За ініціативою депутатів організовано щомісячний прийом населення краю головами постійних комісій.

Звичайно, й цьогоріч перед обласними радами стоять цілком конкретні завдання з удосконалення поточної роботи постійних комісій. Тож насамперед слід спланувати їхню роботу на рік і продовжити практику звітів голів комісій. На пленарних засіданнях рад варто передбачити розгляд питання про роботу постійних комісій. У разі потреби бажано оптимізувати перелік постійних комісій, їх кількість, функціональну спрямованість, порядок організації роботи і персональний склад, налагодити системність діяльності, внести корективи в періодичність їх засідань, у тому числі виїзних.

Не менш важливим, на наш погляд, є забезпечення дієвого контролю за виконанням рішень ради та участю депутатів у поточній роботі постійних комісій, уточнення обов’язків депутатів – членів постійних комісій стосовно відповідальності за стан справ у закріплених районах і містах області. Звичайно, треба всебічно сприяти створенню атмосфери гласності й відкритості в поточній роботі постійних комісій.

У депутатському корпусі обласних рад сконцентровано потужний потенціал фахівців народного господарства, людей з багатим практичним досвідом, тож не виникає жодних сумнівів у тому, що постійні комісії здатні і в подальшій роботі задіяти чимало невикористаних резервів.

Автори: Григорій СКОПНЕНКО, Олексій НЕСКОРОМНИЙ, Ольга МІКРЮКОВА

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №12/2015 №12
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

США запевнили Україну в санкціях проти компаній, які прокладатимуть Nord Stream 2 Сьогодні, 14 грудня

Київ очікує кроків Варшави щодо українських місць пам’яті в Польщі Сьогодні, 14 грудня

Комітет Палати представників затвердив статті звинувачення у справі імпічменту Трампа Вчора, 13 грудня

"Нафтогаз" планує у 2020 роцi cтворити бiржу для торгiвлi газом Вчора, 13 грудня

Швейцарія продовжила на рік замороження активів Януковича Вчора, 13 грудня

Влада планує змінити порядок надання монетизованих пільг на комуналку Вчора, 13 грудня

Нафтогаз та Газпром ведуть перемовини у Відні — ЗМІ Вчора, 13 грудня

Україна і Молдова підписали меморандум щодо постачання газу Вчора, 13 грудня

Німецький міністр звинуватив Путіна в спробі виправдати вбивство в Берліні Вчора, 13 грудня

Реструктуризація "зеленого" тарифу: Мiнекоенерго не пiдтримує запропонований нардепами сценарiй Вчора, 13 грудня