№21, листопад 2011

Звуки «Мо…» в епоху глухих

Перетнувши торік ювілейний бар’єр із заведеною в таких випадках парадною гучністю, Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість» полегшено зітхнув. На 41-му витку він, якому насправді ніколи особливо й не личив глянцевий дух червоних доріжок, знову опинився на первісних рейках лабораторності.

Нині цей мурашник професіоналів не заморочувався щодо запрошення великокаліберних зірок, оренди дорогого палацу для відкриття-закриття. По-перше, фінансові передумови сприяли: грошей на проведення форуму, на відміну від року минулого (близько мільйона доларів), набралося вдвічі менше. По-друге, найлогічнішим у післяювілейний рік є занурення в робочий формат, у процес аналізу дебютів. Не забуваймо: найвагоміший український МКФ виріс із дводенного фестивалю-огляду студентських фільмів, що народився у 1960-ті в Київському інституті театрального мистецтва.

КМКФ «Молодість» – за рейтингом Міжнародної федерації асоціацій кінопродюсерів (FIAPF), один із 12 найавторитетніших кінофестивалів світу – зібрав цього разу митців із 50 країн. У різних розділах конкурсу («Студентські фільми», «Перші короткометражні стрічки», «Перші повнометражні ігрові фільми», «Українська панорама») змагалися понад 80 творів. Загалом розмаїта програма фестивалю складалася з більш як 200 стрічок.

Про

Серед позаконкурсних програм КМКФ – «Польська школа анімації», «Польське документальне кіно», «Нове російське кіно», «Скандинавська панорама», French Connection, «Німецька хвиля», «Фестиваль фестивалів», ретроспектива фільмів Сандрін Боннер, «In Memoriam: Клод Шаброль»… Уперше на фестивалі –
спеціальна програма «Звуки Молодості»: «Маня. Історія працівниці тютюнової фабрики» з Полою Неґрі в супроводі Вроцлавського камерного оркестру; мультимедійний перформанс «Портрети»; «Жертвопринесення» Андрія Тарковського у супроводі New Era Orchestra; шедевр українського німого кінематографа «Два дні»
з саундтреком Dj U-Ra.

Традиційно «Молодість» не лише відкриває нові імена, а й показує, що є найхарактернішим для кінематографа саме на цьому часовому відрізку. У масиві стрічок, дібраних для КМКФ, спостерігався нахил у бік мультимедійності, технологічної просунутості, полістилічності, синтетичності жанрів та засобів виразності. Укупі із змістовним наповненням визріло щось таке, для чого напрошується термін «нео-неореалізм».

Неймовірні, на перший погляд, теми насправді виявляються такими, що валяються під ногами. За доби глухих, коли кожен чує лише себе, молоді режисери вслухаються в життя інших. Взаємна інтеграція кінореальності та реальності реальної часом така глибока, що навіть око досвідченого глядача, перманентно обтяжуване численними переглядами, не помічає відмінності між першою та другою. Кіно «нео-нео…» – це безмірна територія околиць, бензоколонок, психушок, степових автобанів, суїциду, приреченості, підступних сусідів, мудрих трунарів, неконтрольованих підлітків, хватких дівчаток із робітничих кварталів… А ще –
добро- чи злоякісних учинків, які каталізують героїв. І обов’язково – алогічності, що панує над усім.

Про

Головне міжнародне журі очолила Оксана Забужко.

З-поміж небагатьох світових кінематографічних світил, що відвідали цього року «Молодість», був польський режисер Єжі Гофман із своєю новою картиною «Варшавська битва».

Увагу глядачів привернули спеціальні події фестивалю: «Ходорковський» Сиріла Туші, «Неясна звістка про кінець світу» Юрая Якубіско, «Аріранґ» Кім Кі-Дука, «Звільнення» Вацлава Гавела та багато інших.

У реєстрі режисерів-конкурсантів побільшало жіночих імен. Ці пані препарують піддослідний матеріал не манікюрними ножицями, а радше мисливськими ножами. На екранному тілі суспільства – суцільні колоті рани. Мілан Кундера якось зазначив, що якби війни вели жінки, нині на земній кулі не залишилося б жодної людини. Жіноча войовничість у контексті сучасної режисури іншого порядку: вона спрямована не на руйнацію, а на творення – новітнього, різноликого кіно, що не знає кайданів та умовностей.

Утім, незважаючи на стать авторів, воно крокує знайомим шляхом витискання болю болем. По-іншому й не можна.

Людство виснажене путтю від апокаліпсису, що не стався 2000-го, до якоїсь чергової планетарної деструкції, наміченої на 2012-й. Людство складає собі довжелезний панегірик, а кінотворці в цій історії виступають передовим загоном. Не відстає й глядач: він із маніакальною регулярністю ходить у темний зал кінотеатру, щоб тужити, скиглити, страждати донесхочу. Щоб тремтіти на кульмінаціях саспенсу. Щоб у компанії собі подібних переживати «примітивний», але віками перевірений катарсис.

Розв’язка конкурсної інтриги фестивалю – присудження гран-прі картині «Подих» австрійця Карла Марковіча. У фільмі — вичерпний набір актуальних атрибутів: молодий герой-правопорушник, його маргіналізована самота, ритуальне бюро, зазирання в очі Танатоса, зрештою, очищення.

…Для вирощування та споживання плодів мистецтва скорбота – стан більш живильний, аніж радість.

Про

1993 року КМКФ «Молодість» отримав статус міжнародного — відповідно до стандартів FIAPF. На фестивалі вперше показали свої твори знані тепер режисери: Том Тиквер, Фред Келемен, Франсуа Озон, Андраш Монорі, Денис Євстигнєєв, Олексій Балабанов, Стівен Долдрі. Після отримання на «Молодості» путівки у велике плавання, учасники київського форуму одержували «Золоту пальмову гілку» (як це було з Брюно Дюмоном) та «Оскар» (як
у випадку Алена Берлінера).

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Сьогодні, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Сьогодні, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Сьогодні, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Сьогодні, 28 березня

ЗМІ: Заява Макрона про відправку військ в Україну розлютила американських посадовців Вчора, 27 березня

Словенія приєднається до ініціативи Чехії із закупівлі снарядів для України Вчора, 27 березня

Естонія готова підтримати прем’єра Нідерландів на посаду генсека НАТО Вчора, 27 березня

Реєстр збитків від агресії РФ визначив дату початку роботи та пріоритетних постраждалих  Вчора, 27 березня

У Польщі заявили, що близькі до угоди з Україною щодо агропродукції Вчора, 27 березня

Глава МЗС Швеції: НАТО має створити більше стратегічних труднощів для Росії Вчора, 27 березня