№19, жовтень 2011

Від пропаганди до «піару»,

або За яких умов ярмарок вакансій перетвориться на ярмарок попиту?

У зв’язку з поступовим переходом Збройних Сил України на контрактну основу дедалі частіше постає питання вдосконалення рекламних кампаній в інтересах національної оборони.

Під час молодіжного ярмарку вакансій в Одесі, на якому було представлено більш як 60 організацій та підприємств регіону, я мав змогу поспілкуватися з працівниками 172-го територіального центру комплектування військовослужбовцями за контрактом Одеського обласного військового комісаріату, що вже не перший рік беруть участь у таких заходах.

Його начальник підполковник Станіслав Михайлов розповів, що ефективного інформування молоді про перспективи військової служби за контрактом досягають у взаємодії з центрами зайнятості населення.

За останні три роки центр дібрав і зарахував на військову службу за контрактом понад 800 новобранців. Лише 2011 року дібрано 188 осіб, із них 129 уже уклали контракти, ще 34 – готові до відправлення в навчальні військові частини (центри) Міноборони України.

Це переважно вихідці із сільської місцевості, які мають професійно-технічну освіту. Серед них 46 відсотків – призовники, котрі не проходили строкової військової служби, 27 відсотків – військовозобов’язані. А решта – жінки...

– Останнім часом почастішали випадки, коли до лав збройних сил ідуть люди з вищою освітою, – розповідає заступник начальника 172-го територіального центру комплектування Одеського обласного військового комісаріату майор Павло Маковецький. – Півроку тому до нас звернувся хлопець, який закінчив Національний університет «Одеська юридична академія», але не міг працевлаштуватися. Нині він служить у війську й мріє стати військовим юристом.

Як бачимо, служба в армії цілком може конкурувати на ринку праці. То що заважає збільшенню кількості контрактників у військах?

Виявляється, сьогодні дуже важливо на рівні чотирьох міністерств (освіти, внутрішніх справ, охорони здоров’я та оборони) домовитися щодо довідок та інших документів, які кандидати в контрактники й ті, хто вступає до вищих військових навчальних закладів, змушені особисто і за власні кошти збирати в різних установах.

Подеколи перед фізично здоровими й добре розвинутими хлопцями з бідних родин постає проблема оплати проїзду до вищого навчального закладу та проживання в чужому місті під час вступної кампанії.

Варто й міським службам Одеси лояльніше ставитися до розміщення біг-бордів із рекламою контрактної служби. Міністерство оборони забезпечує територіальні центри комплектування відповідними плакатами в необхідній кількості. Ще донедавна частину армійських рекламних щитів розміщували безкоштовно, тепер за все треба платити. Невже підвищення престижу армії та заохочення молоді на військову службу за контрактом – це питання лише військових?

На думку майора Павла Маковецького, зацікавленість мають виявляти й ЗМІ.

– Завдяки тісній співпраці журналістів і військових майбутні контрактники можуть отримати ґрунтовні відповіді на цікаві для них запитання, зателефонувати безпосередньо до студії під час проанонсованих прямих ефірів, організованих на радіо і телебаченні, – пояснює мій співрозмовник.

Проте часто-густо рейтингові мас-медіа готові активно співпрацювати лише на правах реклами. А в кошторисі військового відомства гроші на це не передбачено.

– Коли свого часу у збройних силах створювали центри комплектування, то за приклад брали найкращі вербувальні центри європейських держав, – розповідає Павло Маковецький. – А там передбачено чималі кошти на рекламування в ЗМІ військової служби за контрактом. Навіть викуповується ефірний час на рейтингових телеканалах...

Цікавим, наприклад, є досвід рекламування військової служби у Франції. Цим займається служба інформації й громадських зв’язків, у якій є підрозділи, що спеціалізуються на проведенні заходів інформаційно-рекламного спрямування через певні засоби телерадіомовлення, друковані видання й Інтернет. В органах керування видів ЗС також створено відповідні структури (центр документації сухопутних військ, інформаційне бюро військово-повітряних сил, бюро документації і обліку військово-морського флоту), на які разом з іншими функціями покладено завдання з рекламування військової служби.

Серед друкованих видань, що висвітлюють проблеми оборони країни, будівництва збройних сил і проходження військової служби, – щомісячники «Армія сьогодні», «Національна оборона», а також щоквартальний журнал «Армія й оборона», які розповсюджуються не тільки у Франції, а й за кордоном.

Головним об’єктом військово-рекламного впливу тут є молодь, робота з якою ведеться за принципом: що швидше вдасться встановити довірчі, партнерські відносини з юнаками, то більше шансів залучити їх на добровільну військову службу.

Поряд із традиційними впроваджуються й нові види PR-кампаній. Так, у муніципалітетах свого часу був заснований і набув розвитку інститут кореспондентів з питань військової інформації. За їхньої участі та за підтримки держави у Франції створено декілька короткометражних фільмів, які висвітлюють діяльність місцевих органів влади й міністерств у сфері підготовки молоді до військової служби. Зокрема, інформують, куди треба звертатися по допомогу в разі виникнення проблем у навчанні, опануванні військової справи тощо.

Тому, на думку Павла Маковецького, задум створення територіальних центрів комплектування себе виправдовує, й уже є певні результати. Проте новобранців потрібно ще «виплекати».

Адже не таємниця, що навіть у європейських арміях, де контрактники мають непогану зарплатню та неабиякі соціальні гарантії, також існує проблема новобранців. Тому гостра потреба сьогодення – Державна програма підвищення престижу та покращання іміджу збройних сил, складовою якої буде рекламування й пропагування на центральних державних телерадіоканалах, шпальтах газет і на базі регіональних медіа-центрів Міноборони України служби за контрактом та в резерві. Як, до речі, це робиться в багатьох цивілізованих державах. І саме за таких умов ярмарок вакансій матиме всі шанси перетворитися на ярмарок попиту.

Автор: Євген ТИЩУК

Архів журналу Віче

Віче №7/2016 №7
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Зеленський: участь США в зустрічі "коаліції рішучих" – це сигнал від Трампа Сьогодні, 11 липня

Зеленський: є ідея, щоб послом у США був Умєров – і це вплине на уряд Сьогодні, 11 липня

Зеленський про нові санкції США та ЄС проти Росії: думаю, ми дуже близькі Сьогодні, 11 липня

Мерц: Німеччина готова придбати у США Patriot для України Вчора, 10 липня

"Це тероризм": Зеленський розповів про атаку РФ на Київ і закликав посилити ППО Вчора, 10 липня

Глава Єврокомісії оголосила про створення фонду відновлення України Вчора, 10 липня

Мерц закликав Україну не звертати зі шляху реформ, йдучи до ЄС Вчора, 10 липня

Дональд Туск: відновлення України неможливе без її перемоги у війні Вчора, 10 липня

Президентка Єврокомісії на URC оголосила про 4 млрд євро допомоги бюджету України Вчора, 10 липня

Україна отримала 1 млрд євро від ЄС за рахунок доходів з росактивів Вчора, 10 липня