передплата Українською | In English

№13, липень 2009

Тендерна палата № 2?

Поділитися:

Неабияка полеміка розгорнулася довкола двох законопроектів, якими пропонується переформатувати систему оціночної діяльності в Україні, – «Про регулювання оціночної діяльності в Україні» (реєстр. №4487 від 15.05.2009 р., автор – народний депутат К. Куликов) і нової редакції Закону «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (реєстр. № 4487-1 від 25.05.2009 р., внесено народними депутатами О. Бондарем, К. Ващук, О. Плотніковим, В. Писаренком).

Державний комітет України із земельних ресурсів, Фонд державного майна України, громадські організації, що об’єднують оцінювачів, єдиним фронтом виступили проти запропонованих нововведень. Підготовлені народними депутатами законопроекти вони називають «рейдерством», яке позбавляє державні органи повноважень, передбачених законодавчими та нормативними актами різних рівнів. Ці функції, мовляв, буде передано невідомій структурі, а нинішніх фахівців – відсторонено від оціночної діяльності. Реформу у сфері ринку оцінювання всі одностайно порівнюють із корупційною схемою діяльності Тендерної палати, яку було викрито з гучним скандалом.

Начальник управління ринку та оцінки земель Держкомзему Станіслав ГОРБАТОВИЧ:

– Запропоновані законопроекти фактично запроваджують «тіньову» модель оціночної діяльності й негативно вплинуть на ринок землі та майна в Україні. Автори законопроектів (чи їх замовники) намагаються перепідпорядкувати всю галузь якійсь нікому не відомій структурі. Примітно, що це відбувається напередодні виборів. Законопроекти відверто порушують конституційні права як громадян, так і юридичних осіб. У разі позитивного голосування у Верховній Раді роботу втратять близько 10 тисяч оцінювачів, а всі їхні напрацювання буде викинуто на смітник.

Позачергове засідання Наглядової ради з питань експертної грошової оцінки земельних ділянок при Держкомземі, на якій буде розглянуто запропоновані народними депутатами законопроекти, рекомендуватиме голові Держкомзему звернутися до керівництва держави, аби запобігти руйнації галузі.

Голова ВГО «Ліга оцінювачів земель» Ірина АНТИПЕНКО:

– Щороку в країні здійснюється близько 300 тисяч операцій з оцінювання майна та землі. До послуг незалежних експертів вдаються в разі оформлення договорів купівлі-продажу, застави майна чи майнових прав, приватизації, взяття на облік майна, зокрема державного. Законопроект обмежує строк оцінювання одним місяцем, однак протягом цього часу зібрати всі документи просто неможливо, тож у галузі запанує хаос. До того ж усіх фахівців необхідно буде перенавчити, після чого вони мають отримати сертифікати та ліцензії.

Ми запропонували профільним комітетам Верховної Ради, в яких готувалися законопроекти, ввести в робочу групу фахівців із питань оцінювання, однак досі ніхто не відгукнувся на наше звернення.

Докторант Національного університету біоресурсів і природокористування України Андрій МАРТИН:

– Якщо вам потрібно купити чи продати квартиру, ви йдете до нотаріуса й посвідчуєте угоду. Після запровадження нових правил процес ускладниться, вже не буде можливості вибирати з великої кількості оцінювачів, аби оцінити квартиру. Ви дізнаєтеся, що на всю область діють, наприклад, аж три оцінювачі, до того ж усі вони дуже зайняті. Вам порекомендують прийти через місяць або… заплатити якісь 5 тисяч. І ви зголоситеся на таку пропозицію, адже вам потрібно терміново, а ваша квартира (земельна ділянка) коштує 100 тисяч. Тільки після цього з’явиться оцінювач, і ви зможете продати своє нерухоме майно. У такому само ключі відбуватимуться й інші комерційні угоди.

Формулювання законів настільки неоднозначні, що в мене виникають підстави, зокрема, для таких припущень: якщо селянин захоче передати в оренду свій земельний пай, раптом може з’ясуватися, що з орендної плати (якихось 400 гривень) він має 200 віддати оцінювачу: той має підготувати незрозуміло для чого законом передбачений звіт.

Якщо Тендерна палата була паразитом, який сидів на державних коштах, то нині вибудовується система, що «доїтиме» всю економіку України. Наслідки будуть плачевні: збитки, яких зазнають суб’єкти господарювання, громадяни та держава, становитимуть мільярди гривень. Тому потрібно на початковій стадії відкинути ідею створення Тендерної палати № 2, котра робитиме гроші з повітря.

Голова ВГО «Спілка оцінювачів землі» Світлана ЄВДОКИМЕНКО:

– Лунають закиди про недосконалість чинної системи оцінювання, про зловживання. На жаль, у всіх видах діяльності трапляються правопорушення. Недобросовісних працівників слід притягати до відповідальності, однак не руйнувати систему. Нову загальнодержавну структуру, як це пропонується в законопроекті, створити, починаючи з нуля, за 30 днів неможливо. Такі положення законопроектів у фахівців викликають лише щире здивування. Звісно, чинне законодавство потребує змін, але його цілком не перекреслиш, бо воно гармонізоване з міжнародними стандартами. Якщо наш голос не буде почуто, ми звертатимемося до Європейського суду з прав людини.

Заступник голови Фонду державного майна України Олександр ПОТІМКОВ:

– Це вже третя спроба через законодавчу ініціативу зруйнувати оціночну систему в Україні. І в усіх трьох випадках на захист законності ставала професійна громадськість спільно з державними регуляторами ринку. Тож закиди про те, що Фонд держмайна та Держкомзем захищають лише свої повноваження, не витримують критики.

Статті законопроектів навіть не варто піддавати детальному розгляду з фахового погляду. Висновок і без того очевидний: ці документи не можна поліпшити, бо їхня концепція в принципі неприйнятна. Єдиною метою законопроектів, на наш погляд, є створення корупційної схеми й побудова черги на всі операції, котрими тепер має зайнятися якийсь міфічний орган.

Народний депутат України Кирило КУЛИКОВ, автор законопроекту «Про регулювання оціночної діяльності в Україні»:

– На сьогодні функції державного регулювання оціночної діяльності розпорошені між Фондом держмайна та Держкомземом. Значна частина норм дублюється, інтереси громадян не враховуються, сфера діяльності корумпована. Чимало недоліків виявлено в роботі наглядових рад з питань оціночної діяльності, система підготовки оцінювачів неефективна.

Мета поданого мною законопроекту – створити ефективні правові засади оціночної діяльності, забезпечити баланс державного та громадського регулювання й контролю, гармонізувати взаємодію державних органів, організацій оцінювачів і громадськості, зокрема за допомогою окремого центрального органу виконавчої влади.

Ці та інші заходи, передбачені законопроектом, дадуть змогу створити ефективний запобіжник крадіжкам народного добра. Ідеться передусім про системоутворювальні підприємства – такі, як «Криворіжсталь», «Київміськбуд», «Київенергохолдинг», «Міжнародні авіалінії України», Криворізький залізорудний комбінат, хокейний клуб «Сокіл», Нікопольський завод феросплавів і сотні інших.

Я завжди був, є і залишаюся послідовним прихильником публічного, відкритого й прозорого процесу підготовки законопроектів. Неодноразово запрошував представників організацій оцінювачів до участі в робочій групі з підготовки цього законопроекту. Користуючись нагодою, роблю це ще раз.

Народний депутат України Олександр БОНДАР, ініціатор нової редакції Закону «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні»:

– Завдяки прийняттю законів «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (2001 р.) і «Про оцінку земель» (2003 р.) створено засади професійної оціночної діяльності як великої, суспільно значущої ланки ринкової економіки України.

Незважаючи на великий позитивний поштовх, який був наданий професійній оціночній діяльності, накопичено низку проблемних питань, які, вочевидь, потребують вирішення шляхом удосконалення механізмів регулювання цієї діяльності, аби забезпечити достовірність та об’єктивність незалежної оцінки.

Законопроектом передбачається запровадити єдиний механізм сертифікації суб’єктів оціночної діяльності та набуття професійної кваліфікації оцінювачів, що унеможливить здійснення некваліфікованої оцінки, забезпечить дотримання міжнародних стандартів оцінювання. Буде об’єднано повноваження з державного регулювання, що їх покладено на Фонд держмайна та Держкомзем. Це усуне міжвідомчі неузгодженості, дасть змогу запровадити єдині методичні підходи й стандарти визначення вартості нерухомості на всіх ринках. Посилюється відповідальність саморегулівних організацій за якість роботи. Аж до позбавлення їх цього статусу за невиконання вимог закону.

Прийняття законопроекту максимально наблизить українське законодавство з питань оцінки та оціночної діяльності до законодавства розвинених країн, сприятиме глибшому впровадженню в практику міжнародних правил оцінювання, забезпечить визначення справедливої ринкової вартості майна й посилить координацію діяльності органів державної влади в цих питаннях.

Автор: Юрій ПОТАШНІЙ

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Україна чекає на офіційне вибачення прем’єра Словаччини через жарт про Закарпаття Вчора, 03 березня

Ексміністру вручили підозру у викраденні керівника "Нафтогазвидобування" – джерело Вчора, 03 березня

"Немає Європи без України": в Мішеля помітили продовження політики Туска Вчора, 03 березня

Зеленський: будівництво газопроводу в обхід України - питання безпеки всієї Європи Вчора, 03 березня

Посли ЄС продовжили санкції проти оточення Януковича, Арбузов і Табачник виключені зі списку Вчора, 03 березня

Новини 2 березня: запаси вугілля повертаються в норму, інвесторам дали податкові пільги  Вчора, 03 березня

Перегляд програми МВФ для України можуть перенести на 3-4 квартал – прогноз Bank of America 02 березня

Україна в 2020 році стала третім найбільшим постачальником курятини в ЄС 02 березня

Уряд хоче боротися з нелегальними АЗС "на місцях" 02 березня

Радник Зеленського: Очікуємо, що отримаємо в цьому році транш МВФ 02 березня