передплата Українською | In English

№11, червень 2009

Боротьба за повноваження

Поділитися:

Бути місцевому самоврядуванню в Україні чи не бути? Таке майже гамлетівське питання постало нині перед органами місцевої влади, й однозначної відповіді на нього досі немає: на всіх рівнях точиться конкурентна боротьба за повноваження й бюджетне фінансування. Перемагає, звісно, сильніший, тому й посилюються тенденції до централізації влади.

У становище бідних родичів потрапили органи низової ланки місцевого самоврядування, зокрема районні в містах ради. Якщо ще кілька років тому в Україні їх було 118, то нині залишилося 80. Цивілізований світ рухається у зворотному напрямку:  приміром, у Парижі та Стокгольмі наразі посилюють районний рівень самоврядування. А в нас цей інститут влади, всупереч європейським традиціям, нещадно нищиться, бо взаємини районних і міських рад (міських голів) мають почасти конфліктний характер. Основна причина – у відсутності чіткого законодавчого розмежування повноважень між районною в місті та міською владою.

Найлегше відстежити міжусобну вакханалію на прикладі столиці, де Київський міський голова тягне на себе ковдру зусібіч, залишаючи районам  крихти з колись широких повноважень. Районна влада вже давно не має жодного впливу на установи охорони здоров’я, не здійснює розподілу квартир, на районні плечі лягли навіть субвенції на комунальне господарство. Щодалі – то більше: надбавки вчителям, іншим категоріям працівників тепер мусять виплачуватися з районного, а не з міського бюджету.

У січні цього року Київрада ухвалила рішення, згідно з яким дозволи на перепланування квартир має оформляти Головархітектура КМДА, хоча досі цим опікувалися райдержадміністрації. Тож не дивно, що люди змушені займати чергу звечора, аби здати документи: протягом року в кожному з 10 районів столиці видавали близько 500 дозволів на перепланування. Інше управління КМДА перебрало на себе функцію визначення місць розташування в мікрорайонах перукарень, майстерень, магазинів тощо.

Міська влада Києва впродовж останніх років створила чимало комунальних підприємств у різних галузях, аби централізувати виконання всіх робіт, віддати в одні руки проведення тендерів і, звісно, розпорядження коштами. У підсумку зникли районні програми з благоустрою, а з’явилися загальноміські, щоправда, якість їх виконання викликає дедалі більше нарікань у городян.

– За програмою «Твій дім, твоє подвір’я» ми планували заасфальтувати 80 дворів, – розповідає голова Солом’янської районної в м. Києві ради Іван Сидоров, – а міські служби виконали роботи лише в 17 дворах. Позаяк не скрізь дотримувалися технологій, не використовували необхідних механізмів і машин, уже за кілька місяців ці двори матимуть занедбаний вигляд. Люди лають районну владу й за неякісні дитячі майданчики. Уся критика спрямовується на нас, хоча райадміністрація не має жодного стосунку до виконання цих робіт.

І. Сидоров вважає, що місцеве самоврядування буде ефективним лише тоді, коли влада максимально наблизиться до громадян та їхніх потреб, матиме повноваження й відповідальність перед людьми. Про тісну взаємодію з Київським міським головою годі й казати, адже востаннє Л. Черновецький зустрічався з керівниками районів у червні 2006 року.

Голови районних у м. Харкові рад скаржаться, що мають повноваження лише «у вигляді особистих указівок мера чи секретаря міської ради, рішення міськради чи її виконкому». Мовляв, якщо проходить місячник із благоустрою міста, районна влада отримує на цей період «повноваження» прибирати територію, до того ж без фінансування.

– Нині всі 9 районів Харкова дотаційні, – розповідає голова Червонозаводської райради Микола ГнІденко. – А раніше ми перевиконували плани з наповнення бюджету на десятки мільйонів гривень. Зароблені кошти використовували на ремонт будинків, дитячих садків, об’єктів соцкультпобуту. Однак депутати міськради, коли запахло грошима, забрали їх собі, залишивши нас і без коштів, і без стимулів до роботи.

На переконання М. Гніденка, слід відмовитися від політики централізації влади, що йде врозріз із Хартією про місцеве самоврядування, ратифікованою Україною.

Із 1990-х років тягнеться епопея з ліквідації районів у Вінниці. Органи районної влади відстояли в судових інстанціях своє право на існування, дійшовши до Верховного Суду. Проте знадобилося ще два роки, щоб міська влада виконала його рішення. Увесь цей час працівники апаратів райрад не отримували заробітної плати. Нині наступ на повноваження районів посилився. Головний козир у руках міськадміністрації – кошти: бюджет усіх райрад Вінниці становить лише 1,2 млн. гривень, а бюджет міста перевищує 800 млн.

– У 2006 році депутати міськради позбавили районну владу права власності на адміністративні приміщення. Очолювана мною райрада нині перебуває в п’яти судових процесах – з приводу повноважень та адмінприміщень, – скаржиться голова Замостянської районної в м. Вінниці ради Альбіна АмелІна-Плахотнюк. – Конфлікт посилюється партійним протистоянням між мером і головами рад. У підсумку страждають мешканці нашого міста. Звісно, що при нагоді вони висловляться за ліквідацію районних рад, які нічого не вирішують.

Аби уникнути владного протистояння на місцевому рівні, Донецький міський голова Олександр Лук’ЯнЧенко радить ухвалювати статути територіальних громад, де були б задекларовані всі повноваження органів самоврядування.

– У Донецьку завдяки такому документові дотримується паритет інтересів міста та районів, – ділиться він досвідом. – Так, оскільки не всі райони мають рівні можливості для наповнення бюджету, із міського стабілізаційного фонду спрямовуємо кошти на підтримання їхньої життєдіяльності, розподіляючи видатки залежно від кількості мешканців у кожному районі. Однак не повинно складатися враження, що лише мери винні в руйнації вертикалі влади в деяких містах, адже всупереч здоровому глузду міські бюджети формуються не знизу догори, а навпаки. Тому ділитися з районами деколи просто нічим.

На брак повноважень і коштів не нарікає голова Шевченківської районної в м. Чернівцях ради Михайло Пазюк:

– У нас районна влада з міською не конкуренти, а партнери. Ми наділені і відповідальністю, і грошима: бюджет району становить понад 60 млн. гривень. Щоправда, й у Чернівцях серед депутатів міськради є гарячі голови, які хочуть ліквідувати райони. Місто ніби й невелике (лише 260 тисяч мешканців), однак за територією більше за Львів. Тож без районних органів влади чернівчанам було б непереливки, бо інколи треба витратити цілий день, щоб дістатися центру.

Віце-президент Асоціації міст України з виконавчої роботи Мирослав ПІтцик береться в рамках асоціації сприяти залагодженню наявних конфліктів між мерами та райрадами.

– Сподіваюся, у кожному випадку окремо врешті-решт вийдемо на компромісне рішення, розв’язавши конфлікти. Однак до цієї проблеми треба підходити системно, а тому намагатимемося внести зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Слід законодавчо закріпити функції місцевих органів влади та джерела надходжень до районних бюджетів, визначити сферу спільних повноважень районних і міських рад. Усі ці питання могла б вирішити адміністративно-територіальна реформа. Проте на її здійснення можна сподіватися лише в далекій перспективі.

Аби ефективніше відстоювати права районних у містах рад, Асоціація міст України заповзялася посилити роботу відповідної секції у своєму складі, маючи намір найближчим часом залучити якомога більше нових членів. Свідченням того, що інститути громадянського суспільства нарощують вплив у країні, є нещодавнє ухвалення Закону «Про асоціації органів місцевого самоврядування», який розширює права таких об’єднань.

Автор: Юрій ПОТАШНІЙ

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Останні новини

Росія не постачає ті обсяги газу, які потрібні Європі зараз — Зеркаль Сьогодні, 13 червня

Новини вихідних: Магістральні газопроводи без наглядової ради, південнокорейська компанія планує будівництво заводу в Україні Сьогодні, 13 червня

Україна готова говорити про компенсації через "Північний потік-2" - Кулеба Сьогодні, 13 червня

Зеленський підписав закон, яким змінюються правила кредитування для мешканців зони АТО/ООС Сьогодні, 13 червня

Зеленський створив делегацію для переговорів з ЄС щодо скасування ввізного мита Вчора, 12 червня

У Зеленського спростовують "теорію змови" про велику угоду США та РФ 11 червня

Офіс президента: Україна зробила все необхідне для отримання ПДЧ в НАТО 11 червня

ЄБРР надасть кредит українському газовому трейдеру 11 червня

Посли G7 похвалили уряд через зміни у ПриватБанку 10 червня

Посол ЄС розкритикував дії України на ринку електроенергії 10 червня