№8, квітень 2009

Рада як зразок професіоналізму

Згідно з Конституцією України Севастополь є містом, що має спеціальний статус, особливості здійснення місцевого самоврядування та виконавчої влади в якому повинні регламентуватися відповідним законом. Проте такого закону досі не ухвалено. Нині містом як адміністративно-територіальною одиницею, що охоплює власне Севастополь, місто Інкерман, селище Качу й 29 сіл, керують Севастопольська міська рада, депутати котрої обираються територіальною громадою, а голова – депутатами, та міська державна адміністрація, голова якої призначається Президентом України.

Окрім міської ради, у Севастополі є ще чотири районні ради (Балаклавська, Гагарінська, Ленінська, Нахімовська), одна міська рада районного підпорядкування (Інкерманська), а також селищна (Качинська) й чотири сільські ради (Андріївська, Верхньосадівська, Орлинівська, Тернівська). Є також чотири районні державні адміністрації.

Служба в радах усіх рівнів згідно зі ст. 1 Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» – це професійна, на постійній основі, діяльність, спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремі повноваження органів виконавчої влади, надані законом.

Порядок діяльності нашої районної ради, її органів і посадових осіб визначається Конституцією, законами України «Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад і сільських, селищних, міських голів», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», рішеннями Севастопольської міської та Ленінської районної в місті Севастополі рад, Регламентом й іншими законодавчими актами України.

Виконавчий апарат районної ради відповідно до чинного законодавства здійснює організаційне, правове, інформаційне, аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності районної ради, її органів, депутатів, сприяє здійсненню зв’язків із населенням, органами виконавчої влади, підприємствами та громадськими організаціями.

Прийняття на службу проводиться в нас у суворо встановленому законом порядку: оголошення в засобах масової інформації про наявні вакансії, проведення конкурсу, стажування й випробний термін. Діє інститут кадрового резерву. Ті, кого вперше приймають на службу, складають присягу. Відповідно до ст. 11 Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадова особа підписує текст присяги, який зберігається за місцем її роботи. Про складення присяги робиться запис у трудовій книжці. Новообрані голова й заступник голови складають присягу в урочистій обстановці перед депутатами на першій сесії відповідної ради.

Усі посадові особи районної ради – це компетентні працівники, що мають вищу освіту за профілем займаної посади, професійну підготовку, кваліфікацію й досвід. Згідно з розробленим і затвердженим Положенням проводиться щорічна оцінка виконання посадових обов’язків, а раз на чотири роки, відповідно до ст. 17 Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», з метою оцінки ділових і професійних якостей, а також кваліфікації посадові особи підлягають атестації.

Велику увагу в раді приділяють питанню підвищення кваліфікації співробітників виконавчого апарату. Як свідчить аналіз виконання плану-графіка в 2008 році, зроблений Севастопольським центром підвищення кваліфікації, саме посадові особи органів місцевого самоврядування виявили неабияку зацікавленість в участі у постійно діючих тематичних семінарах і професійній програмі.

Слід підкреслити, що виконавчий апарат працює стабільно. Немає плинності кадрів. За новообраних у 2006 році голови ради та його заступника решта працівників апарату залишилися на своїх робочих місцях, підтвердивши компетентність і професіоналізм. Завдяки спадкоємності двох скликань, що її забезпечили співробітники апарату, у раді ведеться чітка, безперебійна й на високому рівні робота.

Таку само характеристику на основі проведеного за останні три скликання аналізу можна дати й депутатському корпусу районної ради. У 2006 році порівняно з
2002-м кількість депутатів збільшилася на 8 осіб.

Підставою для цього стало рішення сесії від 6 січня 2006 року «Про загальний склад Ленінської районної в місті Севастополі ради 5-го скликання», а також вимоги п. 4 ст. 16 Закону «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад і сільських, селищних, міських голів».

Однак зменшилася кількість депутатів, обраних повторно (2002 р. – 18 осіб, 2006 р. – 4). Це пояснюється насамперед тим, що змінилася виборча система: в 2002 році депутати обиралися за мажоритарною (й переважно були безпартійні), а в 2006-му – за пропорційною, тобто за партійними списками. Відповідно збільшилася кількість депутатів – членів партій, а зменшилася – безпартійних.

Підвищився їхній освітній рівень: у 1998 році з 41 депутата вищу освіту мали 37, що становило 90 відсотків, у 2002-му з 41 – 38 (92,6 відсотка), а ось у 2006-му з 49 – вже 46 осіб (93,8 відсотка). Депутатський корпус значно «помолодшав»: у 1998 і 2002 роках у віці до 30 років була лише одна людина, у 2006-му – 9. Це пояснюється тим, що в партійних організаціях є молодіжні партійні відділення: у Партії регіонів – Союз молоді регіонів України; у Прогресивної соціалістичної партії України («Блок Наталії Вітренко») – «Молода гвардія»; у «Русского блока» – Молодежная организация «Русский блок». 

Щодо роду діяльності депутатів, то серед них значно збільшилася кількість приватних підприємців. І це пов’язано з тим, що Україна перебуває в перехідному  до ринкової економіки періоді.

Взаємодія депутатів усіх рівнів із активістами органів самоорганізації населення – дуже важливий аспект діяльності нашої районної ради.

Система місцевого самоврядування не може вважатися завершеною, якщо самоврядування відсутнє на низовому рівні, найбільш наближеному до населення, тобто на рівні конкретного будинку, вулиці, мікрорайону, села або селища. Органи самоорганізації населення (ОСН) – це представницькі органи, створювані жителями, для вирішення окремих питань місцевого значення в межах Конституції та законів України.

Нині в районі одержали дозвіл на створення 29 органів самоорганізації населення, із них у статусі юридичної особи – 19. Загальна кількість громадян, охоплених діяльністю ОСН,  становить понад 10 тисяч осіб.

Райрада надає регулярну методичну й консультаційну допомогу громадянам у питаннях створення вуличних, будинкових, квартальних комітетів. Проводяться збори з обрання ініціативних груп і безпосередньо органів самоорганізації населення.

Приємно констатувати: наша районна рада може бути прикладом професіоналізму, творчого ставлення й неабиякої відданості справі на благо територіальної громади.

Автор: Тетяна УЛЬЯНОВА

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Сьогодні, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Сьогодні, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Сьогодні, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Сьогодні, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Сьогодні, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Сьогодні, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Сьогодні, 28 березня

ЗМІ: Заява Макрона про відправку військ в Україну розлютила американських посадовців Вчора, 27 березня

Словенія приєднається до ініціативи Чехії із закупівлі снарядів для України Вчора, 27 березня

Естонія готова підтримати прем’єра Нідерландів на посаду генсека НАТО Вчора, 27 березня