№7, квітень 2009

Ресурси підуть за реформамиРесурси підуть за реформами

Урахувавши досвід проблемного застосування деяких норм чинного Бюджетного кодексу на практиці, а також вимоги часу щодо вдосконалення окремих процедур у бюджетному процесі, було підготовлено системний законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу. Приймаючи його в першому читанні 18 вересня 2008 року, Верховна Рада мала на увазі, що внесення змін до Бюджетного кодексу безпосередньо вплине на реалізацію бюджетної політики вже у 2009 році. Комітету з питань бюджету було доручено підготувати законопроект до другого читання.

Проте через різні політичні обставини друге читання так і не відбулося. 26 грудня 2008 року Верховна Рада ухвалила Закон про державний бюджет, а тому стало очевидним, що бюджетний процес-2009 спиратиметься на старе бюджетне законодавство. Однак робота над законопроектом триває: пропозиції находять і досі. Комітет звернувся з проханням до наукових установ, юридичних інститутів та органів місцевої влади дати свою оцінку нормам, прийнятим у першому читанні. У квітні планується запропонувати Верховній Раді до розгляду законопроект у другому читанні.

Загалом ухвалені зміни до Бюджетного кодексу не вплинуть на ситуацію в поточному році, бо його норми наберуть чинності не раніш як 1 січня 2010 року. До того ж досі не прийняті закони про запровадження податку на нерухомість, який має надходити до місцевих бюджетів, у цілому не змінено підходу до сплати місцевих податків та зборів, ставки котрих застарілі.

На відміну від чинної редакції Бюджетного кодексу законопроект зокрема передбачає:

– розширення складу доходів місцевих бюджетів – кошика № 1 (ті, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів) – шляхом включення, зокрема, плати за окремі види ліцензій, збору за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення;

– доповнення переліку доходів місцевих бюджетів – кошика № 2 (ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів) – шляхом включення, зокрема, плати за землю, адміністративних штрафів, податку на нерухомість;

– уточнення складових бюджету розвитку місцевих бюджетів за доходами (включено 10 відсотків податку на прибуток приватних підприємств) і видатками (включено всі капітальні видатки з деталізацією за напрямами);

– упорядкування видаткових повноважень місцевих бюджетів (зокрема, до видатків, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, включено видатки на позашкільну освіту, функціонування центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів, центрів соціальних служб для молоді, утримання зоопарків, місцеві програми розвитку комунальної сфери);

– норми щодо особливостей формування бюджетів об’єднань сіл, селищ і міст, що в майбутньому створюватимуться згідно із законодавством про місцеве самоврядування, та визначення їх взаємовідносин безпосередньо з державним бюджетом.

Запропоновані зміни щодо розширення доходів місцевих бюджетів, за розрахунками Мінфіну, зумовлять збільшення їхнього обсягу загалом на 5,1 млрд. гривень. А саме:

– шляхом встановлення нового місцевого податку (податку на нерухомість) – на 2 млрд. грн.;

– за рахунок перерозподілу коштів із державного бюджету – на 2,1 млрд. грн. (плата за отримання ліцензій і сертифікатів, державну реєстрацію – 0,3 млрд. грн.; збір за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення – 0,6 млрд. грн.; 10 відсотків податку на прибуток приватних підприємств – 1,2 млрд. грн.);

– за рахунок передачі коштів із кошика № 1 до кошика № 2 – надходжень від плати за землю, адміністративних штрафів – на 1 млрд. гривень.

Розширення видаткових повноважень місцевих бюджетів потребуватиме додатково майже 5 млрд. гривень:

– 3,5 млрд. грн. – за рахунок передачі з державного бюджету видатків на утримання професійно-технічної освіти (2,5 млрд. грн.); виплату щомісячної грошової допомоги у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (0,7 млрд. грн.); оздоровлення громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (0,3 млрд. грн.);

– близько 2 млрд. грн. – за рахунок включення до видатків, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів (тобто в державному бюджеті необхідно передбачити додаткові кошти): видатків на утримання позашкільної освіти (1 млрд. грн.), центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів (0,1 млрд. грн.); виплату грошової компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги (0,1 млрд. грн.), зоопарків (0,05 млрд. грн.).

Звісно, всі перелічені нововведення є ресурсними й потребують часткового перерозподілу коштів між державним і місцевими бюджетами на користь останніх. Але відповіді на запитання, чи буде передано достатній  ресурс місцевій владі, немає.

Тож подальше реформування міжбюджетних відносин залежатиме від змін у системах державного управління, соціального захисту, податковій тощо. А невизначеність складників цих реформ спричинює труднощі в побудові досконалої бюджетної системи.

Автор: Валерій Борисов

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Сьогодні, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Сьогодні, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Сьогодні, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня