№7, квітень 2009
Урахувавши досвід проблемного застосування деяких норм чинного Бюджетного кодексу на практиці, а також вимоги часу щодо вдосконалення окремих процедур у бюджетному процесі, було підготовлено системний законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу. Приймаючи його в першому читанні 18 вересня 2008 року, Верховна Рада мала на увазі, що внесення змін до Бюджетного кодексу безпосередньо вплине на реалізацію бюджетної політики вже у 2009 році. Комітету з питань бюджету було доручено підготувати законопроект до другого читання.
Проте через різні політичні обставини друге читання так і не відбулося. 26 грудня 2008 року Верховна Рада ухвалила Закон про державний бюджет, а тому стало очевидним, що бюджетний процес-2009 спиратиметься на старе бюджетне законодавство. Однак робота над законопроектом триває: пропозиції находять і досі. Комітет звернувся з проханням до наукових установ, юридичних інститутів та органів місцевої влади дати свою оцінку нормам, прийнятим у першому читанні. У квітні планується запропонувати Верховній Раді до розгляду законопроект у другому читанні.
Загалом ухвалені зміни до Бюджетного кодексу не вплинуть на ситуацію в поточному році, бо його норми наберуть чинності не раніш як 1 січня 2010 року. До того ж досі не прийняті закони про запровадження податку на нерухомість, який має надходити до місцевих бюджетів, у цілому не змінено підходу до сплати місцевих податків та зборів, ставки котрих застарілі.
На відміну від чинної редакції Бюджетного кодексу законопроект зокрема передбачає:
– розширення складу доходів місцевих бюджетів – кошика № 1 (ті, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів) – шляхом включення, зокрема, плати за окремі види ліцензій, збору за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення;
– доповнення переліку доходів місцевих бюджетів – кошика № 2 (ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів) – шляхом включення, зокрема, плати за землю, адміністративних штрафів, податку на нерухомість;
– уточнення складових бюджету розвитку місцевих бюджетів за доходами (включено 10 відсотків податку на прибуток приватних підприємств) і видатками (включено всі капітальні видатки з деталізацією за напрямами);
– упорядкування видаткових повноважень місцевих бюджетів (зокрема, до видатків, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, включено видатки на позашкільну освіту, функціонування центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів, центрів соціальних служб для молоді, утримання зоопарків, місцеві програми розвитку комунальної сфери);
– норми щодо особливостей формування бюджетів об’єднань сіл, селищ і міст, що в майбутньому створюватимуться згідно із законодавством про місцеве самоврядування, та визначення їх взаємовідносин безпосередньо з державним бюджетом.
Запропоновані зміни щодо розширення доходів місцевих бюджетів, за розрахунками Мінфіну, зумовлять збільшення їхнього обсягу загалом на 5,1 млрд. гривень. А саме:
– шляхом встановлення нового місцевого податку (податку на нерухомість) – на 2 млрд. грн.;
– за рахунок перерозподілу коштів із державного бюджету – на 2,1 млрд. грн. (плата за отримання ліцензій і сертифікатів, державну реєстрацію – 0,3 млрд. грн.; збір за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення – 0,6 млрд. грн.; 10 відсотків податку на прибуток приватних підприємств – 1,2 млрд. грн.);
– за рахунок передачі коштів із кошика № 1 до кошика № 2 – надходжень від плати за землю, адміністративних штрафів – на 1 млрд. гривень.
Розширення видаткових повноважень місцевих бюджетів потребуватиме додатково майже 5 млрд. гривень:
– 3,5 млрд. грн. – за рахунок передачі з державного бюджету видатків на утримання професійно-технічної освіти (2,5 млрд. грн.); виплату щомісячної грошової допомоги у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (0,7 млрд. грн.); оздоровлення громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (0,3 млрд. грн.);
– близько 2 млрд. грн. – за рахунок включення до видатків, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів (тобто в державному бюджеті необхідно передбачити додаткові кошти): видатків на утримання позашкільної освіти (1 млрд. грн.), центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів (0,1 млрд. грн.); виплату грошової компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги (0,1 млрд. грн.), зоопарків (0,05 млрд. грн.).
Звісно, всі перелічені нововведення є ресурсними й потребують часткового перерозподілу коштів між державним і місцевими бюджетами на користь останніх. Але відповіді на запитання, чи буде передано достатній ресурс місцевій владі, немає.
Тож подальше реформування міжбюджетних відносин залежатиме від змін у системах державного управління, соціального захисту, податковій тощо. А невизначеність складників цих реформ спричинює труднощі в побудові досконалої бюджетної системи.
Автор: Валерій Борисов
Архів журналу Віче
|
№12 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
В Болгарії на тлі масових протестів подав у відставку уряд
WSJ: пропозиція США повернути РФ у світову економіку викликає суперечки з Європою
Трамп каже, що його розмова з євролідерами щодо України проходила в "жорстких тонах"
Палата представників схвалила оборонний бюджет США із допомогою для України
Єврокомісарка Кос "не хвилюється" через блокування Угорщиною руху України до ЄС
Зеленський розповів про переговори зі США щодо відбудови України
Axios: Україна передала США відповідь на "мирний план"
Зеленський: цей тиждень може дати новини для закінчення кровопролиття
Посли ЄС узгодили повну відмову від газу РФ до кінця 2027 року
Зеленський прокоментував чутки про тиск США щодо відступу з Донеччини задля "мирної угоди"