передплата Українською | In English

№22, листопад 2008

Проектний спосіб реформування житлово-комунальної галузі в сільському районі

Поділитися:

Два роки поспіль Синельниківська районна рада визнається переможцем Усеукраїнського конкурсу проектів та програм місцевого самоврядування. 2006 року відзначено проект «Розробка і впровадження оптимальної організаційно-виробничої структури управління житлово-комунальним господарством у сільському районі», 2007-го – «Впровадження системи управління побутовими відходами у сільському районі». Обидва проекти були спрямовані на реалізацію заходів із реформування житлово-комунальної галузі.

Синельниківський район розташований на території в 1,67 тисячі квадратних кілометрів  (5,2 відсотка від загальної території області). В районі мешкає 39,7 тисячі осіб.

Територію району перетинають дві залізниці Донбас–Кривбас та Москва–Севастополь, автомобільний шлях міжнародного значення Москва–Сімферополь. Район достатньо забезпечений внутрішніми автомобільними шляхами з асфальтовим покриттям задовільної якості.

Необхідність розробки проектів реформування житлово-комунального господарства (ЖКГ) зумовлена такими чинниками:

– складне фінансово-економічне становище підприємств ЖКГ;

– аварійність систем водопровідного та каналізаційного господарства;

– скорочення обсягу та якості житлово-комунальних послуг, які надають населенню, підприємствам та бюджетним установам;

– відсутність у більшості населених пунктів таких послуг, як обслуговування водопровідних мереж, вуличних мереж нічного освітлення, благоустрій населених пунктів і цвинтарів, утримання та впорядкування сміттєзвалищ.

Більшість населення району комунальними послугами не користується, хоча попит на обслуговування водопровідних мереж, вуличних мереж нічного освітлення, благоустрій населених пунктів і цвинтарів, утримання та впорядкування сміттєзвалищ є практично в кожному населеному пункті.

Дуже гостро стоїть проблема вивезення сміття, облаштування й легалізації сміттєзвалищ. Однак ці послуги надаються тільки в шести населених пунктах, у решті немає спецтехніки, обладнання для накопичення сміття (контейнерів), а тому мешканці складають його стихійно (у посадках, ярах, несанкціонованих сміттєзвалищах тощо). Це порушує екологічну безпеку в регіоні й суперечить чинному законодавству України.

Близько 32 відсотків населення району споживає питну воду з централізованої мережі ДМП ВКГ «Дніпро–Західний Донбас», майже 31 відсоток – із свердловин (36 одиниць). Мережі перебувають на балансі відповідних селищних рад, за винятком Василівської та Раївської сільських рад. Протяжність тільки розвідних водопровідних мереж становить понад 200 км. Загальний фізичний знос мереж оцінюється в 30–70 відсотків. Мережі й свердловини жителі населених пунктів утримують та обслуговують самотужки, залучаючи базові сільськогосподарські підприємства. А затримки з ремонтом мереж і насосного обладнання, нерегулярність обслуговування обладнання призводять до погіршення якості питної води.

Нинішня система управління ЖКГ є неефективною через відсутність контролю за організаційною, економічною та правовою сферою діяльності підприємств. Чинні тарифи на житлово-комунальні послуги не відповідають реальній собівартості послуг, а рівень їх якості та можливої кількості – нормативно-правовим документам, якими регулюються ЖКГ України. Отже, діяльність житлово-комунальних підприємств є збитковою.

На кожному з підприємств є посади начальника, головного бухгалтера та касира. Цікаво, що на їх утримання на трьох підприємствах коштів витрачається більше, ніж на персонал, що безпосередньо виконує роботу з надання комунальних послуг.

Оскільки бюджети сільських рад обмежені, вони не в змозі самостійно фінансувати місцеві комунальні підприємства – доходи від наданих послуг не покривають витрат на виробництво та утримання апарату підприємства. Якщо комунальні підприємства збільшити, розширивши їх зону обслуговування на декілька сільських рад, рівень рентабельності підвищується, але постає проблема управління підприємством і контролю за якістю наданих послуг.

Для розв’язання зазначеної проблеми Синельниківська районна рада спільно з Державною академією житлово-комунального господарства розробила «Програму реформування житлово-комунального господарства Синельниківського району на 2006–2010 роки», яку було затверджено 25 березня 2006 року. Згадані проекти стали першим етапом виконання цієї програми.

Першим проектом пропонувалося реорганізувати житлово-комунальні господарства в одне районне з кількома дільницями, здатними самостійно надавати комунальні послуги за переліком. Звичайно, перехід до такої моделі управління є тимчасовим (на 5–7 років), але він необхідний для підвищення рентабельності господарської діяльності у комунальній сфері. Наступним етапом реформування мало стати відкриття ринку комунальних послуг для підприємництва завдяки проведенню тендерів, конкурсів тощо. Реалізація проекту ускладнювалася через відсутність ринку комунальних послуг у сільській місцевості.

Для реалізації проекту в 2007 році голови райради та райдержадміністрації видали спільне розпорядження, яким затвердили склад робочої групи. А вже вона розробила графік реалізації проекту, визначила відповідальних виконавців.

Спочатку провели громадське обговорення проекту. Місцеві газети «Синельниківські вісті» та «Берег надій» опублікували низку статей на тему реформування житлово-комунальної галузі району, а потім і відгуки читачів. В Іларіонівській, Славгородській селищних та Раївській, Мар’ївській і Кислянській сільських радах протягом лютого–березня відбулися сходи громадян, на яких обговорили необхідність створення єдиного районного житлово-комунального підприємства. Окрім жителів Мар’ївської сільради, люди підтримали проект. Узявши до уваги підсумки громадського обговорення, робоча група вирішила Мар’ївську сільську раду до проекту не залучати.

Наступним кроком стала підготовка питання передачі комунального майна сільських, селищних житлово-комунальних підприємств у власність територіальних громад Синельниківського району. Члени робочої групи брали участь як у засіданнях постійних комісій, так і в сесіях сільських, селищних рад, що відбулися в середині березня 2007 року. На них практично одностайно ухвалили рішення про передачу майна у районну комунальну власність.

На сесії райради 28 березня 2007 року було прийнято майно сільських і селищних рад до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району, а також створено районне житлово-комунальне підприємство «Віра», затверджено його статут і призначено начальника.

У квітні новостворене підприємство зареєстрували у відповідних державних органах, виготовили печатку, відкрили рахунки у банківських установах та районному відділенні державного казначейства, укомплектували штат працівників. Підприємство фактично стало надавати житлово-комунальні послуги з 1 травня 2007 року. Відповідно до вимог Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг» розпочали процедуру закупівлі необхідної техніки.

Завдяки встановленню сучасних насосів для забезпечення питною водою мешканців Кислянки, Кам’януватки, Славгорода та монтажу насосів і автоматики на каналізаційно-насосній станції в Іларіоновому досягнуто економічного ефекту близько 6 тисяч гривень щомісяця. Це дало  змогу протягом року утримувати тарифи на питну воду й водовідведення. З червня 2007 року в приватному секторі селищ Іларіонове та Славгород ЖКП «Віра» організувало вивіз сміття за графіком. Спільно з населенням здійснено ремонт під’їздів та покрівель у багатоквартирних будинках Іларіонового. Значно поліпшилась якість послуг, налагоджено безперебійне цілодобове водопостачання. Нині водопровідні мережі Миролюбівської, Шевченківської та Великомихайлівської сільських рад готуються прийняти на баланс та обслуговування ЖКП «Віра». За підсумками роботи в 2007 році підприємство має позитивний баланс, вчасно сплачує податки та заробітну плату. Тільки протягом квітня поточного року завдяки використанню барової установки спільно з населенням було замінено понад 5 км водопровідних мереж, а до кінця року заплановано ще близько 20 км.

З бюджету проекту за публікацію інформаційних матеріалів у місцевій пресі із запланованих 2,5 тисячі гривень районною державною адміністрацією використано 760, із видатків райради – близько 1,1 тисячі гривень.

Заходи другого проекту були спрямовані на розв’язання таких проблем: створення системи збору та видалення твердих побутових відходів (ТПВ), утримання полігонів ТПВ, ліквідація стихійних сміттєзвалищ. Станом на 1 січня 2007 року на території Синельниківського району налічувалося 46 стихійних несанкціонованих сміттєзвалищ загальною площею майже 16,5 га, їх кількість постійно зростала. Нині ведеться робота з паспортизації 23 полігонів, але відсутність спецтехніки та чітко налагодженої системи прийому й утримання ТПВ унеможливлюють тривале функціонування полігонів. Проектом передбачалося, враховуючи наявні ресурси та напрацювання з організації видалення сміття, створити із залученням суб’єктів підприємницької діяльності саме систему управління ТПВ у сільському районі.

Реалізація проекту має важливе соціальне значення, оскільки з ліквідацією стихійних сміттєзвалищ поліпшиться санітарно-епідеміологічна ситуація в регіоні, зменшиться шкідливий вплив відходів на довкілля та здоров’я людей. Цей проект є економічно щонайефективнішим, він дає змогу перевести систему управління ТПВ спочатку на часткову, а згодом і на цілковиту самоокупність. Постачальники відходів сплачують за їх вивезення, а суб’єкти господарювання, які здійснюють видалення ТПВ (юридичні та фізичні особи), утримують сільські та селищні звалища.

Проект покликаний поліпшити санітарно-епідеміологічний стан регіону.

Проект розроблено відповідно до Закону «Про охорону навколишнього природного середовища», узгоджується обласною комплексною Програмою поводження з відходами, районною Програмою реформування житлово-комунального господарства Синельниківського району на 2006–2010 роки. Заходи проекту планується здійснити протягом поточного року.

Автор: Юрій Мартиненко

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №15/2016 №15
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Кабмін запровадив 2% мито на імпорт електроенергії з РФ — Герус Вчора, 22 жовтня

В Київській академії мистецтв викрили шахраїв. Збирали кошти на «батьківські фонди» Вчора, 22 жовтня

Ще один виробник сигарет відкликає 350 мільйонів сплаченого акцизу Вчора, 22 жовтня

СБУ затримала ексзаступника міністра економіки: підозрює у держзраді Вчора, 22 жовтня

Як Кравцов з компанією планують роздерибанити 100 млн доларів Вчора, 22 жовтня

В уряді озвучили консервативний та оптимістичний прогноз зростання ВВП у 2020 році Вчора, 22 жовтня

Євродепутат: Зеленський концентрує владу і це дуже страшно Вчора, 22 жовтня

Новини 21 жовтня: IPO Укрпошти, арешт рахунків "Укргазвидобування", місія МВФ Вчора, 22 жовтня

МЗС Німеччини проти визнання Голодомору геноцидом 21 жовтня

ЄС запустив процес ратифікації угоди про Brexit, стежить за подіями у Лондоні 21 жовтня