№22, листопад 2008

Держава має забезпечити місцеве самоврядування в повному обсязі

Керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування апарату Верховної Ради України Віктор Граб найбільшою проблемою місцевого самоврядування вважає недосконале законодавство, що не цілком забезпечує функціонування цього інституту в його класичному розумінні:

— Передусім я маю на увазі Закон «Про місцеве самоврядування в Україні». Свого часу документ вважався одним із найкращих на теренах СНД. Та політичні обставини змінювалися — до закону також вносили поправки й доповнення. Однак нікому не спало на думку прийняти закон про територіально-адміністративний устрій України. А це, власне, та база, на якій будується місцеве самоврядування. Тому й досі ми користуємося положенням, затвердженим Указом Президії Верховної Ради України 1981 року — «у тій частині, що не суперечить Конституції України».

У радянські часи склалася система, якою визнавалися такі адміністративно-територіальні одиниці: село, селище, місто, селище міського типу, район, район у місті, область, Кримська АРСР. Припинив існування СРСР, виникла незалежна держава Україна, значною мірою сформувалася система місцевого самоврядування. Однак, за Конституцією, питання територіального устрою вирішується лише законом, а закону такого немає. Тричі вносилися на розгляд Верховної Ради відповідні законопроекти й тричі були відхилені. Одним законопроектом пропонувалося в цілому залишити існуючу систему адміністративно-територіального устрою. Другий передбачав визначати поняття району, міста, села залежно від чисельності населення. Цей механічний підхід також не був підтриманий.

Через відсутність закону, про який ідеться, органи місцевого самоврядування стикаються з безліччю непростих проблем. Перша: якщо село, селище, місто — це передусім населені пункти, то що таке адміністративно-територіальна одиниця: межі населеного пункту по забудові чи межі з прилеглими землями? Наразі ніхто на це запитання однозначної відповіді не дає. Від ухваленого варіанта залежатиме, який орган місцевої влади розпоряджатиметься навколишніми землями.

Друга проблема. Конституція та закон дають змогу територіальним громадам сіл і селищ об’єднуватися в одну. Але як називається така адміністративно-територіальна одиниця? Ані в Конституції, ані тим паче в законі цього немає.

Третя проблема — система, за якою відбуваються місцеві вибори. Під час останньої виборчої кампанії до місцевих органів влади сільські й селищні голови обиралися фактично за мажоритарною системою, а ради — за пропорційною, тобто за партійними списками, як і до парламенту України. Чи відповідає така система інтересам місцевої громади? Досвід засвідчує — ні. Про це говорять і представники органів місцевого самоврядування, і науковці, і народні депутати України. Замість того, щоб перейматися господарськими питаннями, місцеві ради перетворилися на майданчики для політичних суперечок.

Останні вибори до місцевих органів влади відбулися 2006 року. Від того часу в апараті Верховної Ради опрацьовано та передано на розгляд парламенту 598 подань від місцевих рад про дострокове припинення повноважень сільських, селищних і міських голів. Чимало з цих подань юридично обгрунтовані: наприклад, обвинувальний вирок набрав законної сили, припинення головою громадянства України, його смерть тощо. Однак найчастіше причина таких подань — політична боротьба партійних осередків на місцях.

Часто трапляється й так, що сесія ухвалила рішення про дострокове припинення повноважень голови, скажімо, ще два роки тому, але до цього часу неможливо призначити позачергові вибори, бо рішення місцевої ради оскаржується в суді. Але за нинішнього стану судочинства в Україні на розумний термін розгляду справи в суді годі сподіватися. При цьому орган місцевого самоврядування фактично паралізовано — порушуються законні права громади.

Наступні вибори до органів місцевого самоврядування слід було б проводити, вдосконаливши виборчу систему. Науковці мають певні напрацювання у цій царині. Коли йдеться про пропорційну систему, усі уявляють собі вибори за партійними списками, бо так голосували в Україні. Якщо ж проаналізувати досвід інших держав, то можна віднайти близько сотні різних моделей пропорційної системи проведення виборів. Практикується, приміром, висунення кандидатів громадськими організаціями чи за місцем проживання тощо.

Нині депутати місцевих рад насправді не залежать від своїх виборців. Але ж місцева рада — не політичний орган, як Верховна Рада! Однак і тут депутати змушені виконувати партійні забаганки: отримали команду блокувати сесію — блокують, отримали команду відправити міського голову у відставку — проводять таке рішення через сесію.

І, мабуть, найважливіша проблема — фінансування органів місцевого самоврядування. У класичній схемі згаданий інститут державної влади ґрунтується на правовій, організаційній і матеріально-фінансовій самостійності в межах повноважень, визначених законом. Лише тоді, коли це забезпечується, можна казати про повноцінне функціонування органу місцевого самоврядування. На сьогодні фінансової незалежності ради не мають, хоча ситуація дещо й поліпшується.

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Сікорський: Краще пустити заморожені кошти РФ на зброю для України, а не її відбудову Сьогодні, 19 березня

ЗМІ: Президент Румунії затвердив майбутнє навчання українських пілотів на F-16 в країні Вчора, 18 березня

Міністри країн ЄС погодили 5 млрд євро для допомоги Україні зброєю на 2024 рік Вчора, 18 березня

Шмигаль назвав п’ять ключових секторів України як майбутнього члена ЄС Вчора, 18 березня

Кабмін затвердив план реформ, за виконання яких Україна отримає 50 млрд від ЄС Вчора, 18 березня

Шмигаль підтвердив бажання України почати переговори з ЄС у першому півріччі Вчора, 18 березня

ЗМІ: Британія радить Україні тримати оборону на сході і зосередитися на ударах по Криму 17 березня

Макрон пояснив, як він прийшов до ідеї щодо іноземних військ в Україні 17 березня

Макрон: Приїду в Україну з конкретними пропозиціями і рішеннями 17 березня

"Радіо Свобода": Угорщина знову скаржиться державам ЄС на "утиски угорців" в Україні 16 березня