№21, листопад 2008

Іноді гроші надто дорого коштуютьІноді гроші надто дорого коштують

Підсумком жовтня стало ухвалення Верховною Радою узгодженого Закону «Про першочергові заходи стосовно запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» у другому читанні та в цілому. Парламент не підтримав пропозиції стосовно перенесення на 1 січня 2011 року збільшення мінімальної заробітної плати до рівня прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Не підтримали депутати й виділення коштів на позачергові вибори.

Для відновлення фінансової стабільності передбачається створити стабілізаційний фонд за рахунок понадпланових надходжень від приватизації державного майна в 2008 році та надходжень цих коштів у повному обсязі в 2009 році, а також цільового розміщення державних цінних паперів.

Кошти фонду виділятимуть для: надання кредитів для погашення, рефінансування та обслуговування кредитів, одержаних вітчизняними банківськими установами й суб’єктами господарювання в іноземних кредиторів до 15 вересня 2008 року; кредитування інвестиційних проектів загальнодержавного значення на термін до 10 років; надання кредитів на завершення будівництва житла, яке здійснюється із залученням іпотечних кредитів і обов’язковою умовою якого є співфінансування з боку банків та забудовників; розвитку внутрішнього попиту на товари, що виробляються українськими товаровиробниками для експорту й стосовно яких спостерігається погіршення світової кон’юнктури.

Завдяки прийняттю антикризового закону Верховною Радою Міжнародний валютний фонд таки виділив Україні «стабілізаційну» позику в 16,5 млрд. доларів США. На яких саме умовах Кабмін бере кредит, поки що невідомо, проте низка електронних ЗМІ опублікували текст Меморандуму про економічну й фінансову політику, підготовлений урядом та місією МВФ.

Наведені нижче тези цього документа дають уявлення про те, чого варто очікувати громадянам найближчими роками.

Документ констатує стабілізацію внутрішньої ситуації завдяки забезпеченню ліквідності банківської системи та запровадженню тимчасового обмеження на дострокове зняття строкових депозитів. Водночас після врахування запланованих потужних заходів і надходжень усе ще має місце залишковий розрив фінансування, що становить 17 млрд. доларів США.

Далі в документі йдеться про програмні цілі, зокрема спрямованість на розв’язання проблем фінансового сектору шляхом забезпечення належної підтримки ліквідності та розширення обсягу гарантування депозитів, зміцнення системи заходів для розв’язання проблем із банками, боргами населення та сектору підприємств.

Програма полегшить процес пристосування до потенційно великих зовнішніх шоків.

Документ окреслює очікування щодо відновлення економіки, яке повинно розпочатися у другій половині 2009 року, а повернення до темпів зростання (5—6 відсотків) — до середини 2010-го. 

Стратегія економічних перетворень полягатиме в тому, щоб 2009 року обмежити зростання мінімальної і середньої зарплати та пенсії в бюджетній сфері не більше індексу інфляції. Це передбачатиме: збереження незмінного рівня окладу першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки оплати праці працівників бюджетних установ протягом грудня 2008 — січня 2009 року; відтермінування запланованого приведення у відповідність мінімальної заробітної плати й значно вищого прожиткового мінімуму; перегляд орієнтованих на минулі періоди умов індексації різноманітних соціальних трансферів.

Аби забезпечити фінансову стабільність НАК «Нафтогаз», до кінця 2011 року буде зрівняно ціни на газ внутрішнього видобутку та на імпортований газ. Дотування ціни на імпортований газ, що споживається тепловими комунальними підприємствами, скорочуватиметься шляхом щоквартального коригування тарифів і припиниться до 1 липня 2010 року.

Перелік антикризових заходів, намічених урядом у цитованому документі, наштовхує на думку про потребу міцного законодавчого ґрунту, а це означає, що парламент має якомога швидше «перехворіти» й відновити системну діяльність. Що зупинятися на антикризовому законі неможливо, свідчить хоча б така больова точка, як загроза безробіття.

Ми попросили народних депутатів України спрогнозувати тенденції на найближчий період і прокоментувати ідею скорочення чисельності державного апарату на 20 відсотків.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Конгрес США хоче дозволити конфіскацію активів РФ та змусити Байдена розширити санкції – посол Вчора, 18 квітня

Партія проукраїнського прем’єра виграла вибори у Хорватії, дещо втративши позиції Вчора, 18 квітня

Глава Міноборони Німеччини: Україна все ще може перемогти у війні проти РФ Вчора, 18 квітня

Саміт ЄС підтримав термінову доставку засобів ППО в Україну Вчора, 18 квітня

Новий проєкт допомоги США, Берлін шукає ППО Україні, війська РФ йдуть з Карабаху: новини дня Вчора, 18 квітня

Байден підтримав пропозицію Джонсона щодо фінансування України Вчора, 18 квітня

Зеленський – лідерам ЄС: Наше небо і небо сусідів заслуговує на однакову безпеку Вчора, 18 квітня

Столтенберг закликає членів НАТО давати зброю Україні замість витрачати 2% ВВП на оборону 17 квітня

Столтенберг анонсував засідання Ради Україна-НАТО 19 квітня 17 квітня

Столтенберг підтверджує: у НАТО достатньо систем ППО, аби передати частину Україні 17 квітня