№21, листопад 2008

Міцніше за «баранку» тримайтесь, водіїМіцніше за «баранку» тримайтесь, водії

Як відомо, 16 листопада набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення дорожнього руху». Безперечно, цей документ викликав помітний інтерес української громади.
Адже йдеться про значне посилення відповідальності всіх без винятку суб’єктів дорожнього руху.
Прокоментувати новації прийнятого законодавства редакція попросила першого заступника начальника Департаменту ДАІ МВС України генерал-майора міліції Сергія ЛевЧенка:

— Скажу відверто, прийняття такого закону ми очікували не один рік. Адже свого часу лібералізація парламентом вітчизняного законодавства у сфері дорожнього руху призвела до правового нігілізму і, як результат, різко збільшилася кількість трагедій на автошляхах держави. Для прикладу, тільки за 9 місяців нинішнього року зареєстровано понад 230 тисяч дорожньо-транспортних пригод, у яких 5758 осіб загинули, а кількість травмованих сягнула майже 50 тисяч. Тож хочеться висловити впевненість, що зміни до чинного законодавства обов’язково позитивно вплинуть на дисципліну водіїв, а відтак значно спаде рівень аварійності на автошляхах.

Щодо новацій прийнятого законодавства насамперед виокремлю обов’язкову фіксацію порушень Правил дорожнього руху автоматичними приладами, які установлять у певних місцях на вулицях та шляхах і в режимі «он-лайн» передаватимуть  результати відеоспостереження в центр опрацювання.

Ці дані про порушення роздруковуватимуть і надсилатимуть тільки власникові транспортного засобу, а не тим, хто в той момент перебував за кермом. Зазначу, що на період установлення особи та з’ясування причин керування нею автомобілем виконання постанови про накладення адміністративного стягнення призупиняється.

Відповідатимуть за керування транспортними засобами й особи, які перебувають у стані не тільки алкогольного, а й наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що зменшують їхню увагу.

Віднині передбачається відповідальність за користування водієм під час руху автомобіля засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дають змогу вести перемови без допомоги рук.

Важливо й те, що адміністративні стягнення за порушення Правил дорожнього руху доповнюються такими видами покарання, як громадські роботи або тимчасове вилучення талона про проходження державного технічного огляду чи ліцензійної картки.

Автоінспектор матиме право тимчасово затримувати транспортний засіб шляхом блокування або доставлятиме його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, у тому числі за допомогою спеціального автомобіля-евакуатора, у разі порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів, правил перевезення пасажирів під час надання їм послуг з перевезення пасажирів, порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових пристроїв, керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння тощо, а також правил паркування транспортних засобів та коли особи мають заборгованість зі сплати штрафних санкцій за порушення правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, до сплати ними зазначеної заборгованості.

Якщо водієм учинено порушення, за яке може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами, поновлюється можливість тимчасового вилучення працівниками ДАІ посвідчення водія до набрання законної сили постанови у справі про адміністративне правопорушення, але не більш ніж на три місяці з моменту такого вилучення. При цьому порушникові видається тимчасовий дозвіл на право керування транспортними засобами.

Ще одна новація: із Закону України «Про дорожній рух» вилучено норму щодо самопідготовки водіїв механічних транспортних засобів, тобто так званий екстерн. Тепер отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії громадянин, який досяг визначеного віку та не має медичних протипоказань, може тільки пройшовши курс навчання за відповідними програмами.

Передбачено, що підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів здійснюватиметься в акредитованих закладах незалежно від форм власності та підпорядкування, які за результатами атестації отримали відповідний дозвіл. На Державтоінспекцію покладаються обов’язки здійснення державного контролю за додержанням такими навчальними закладами вимог законодавства у цій сфері у порядку, визначеному відповідною постановою Кабінету Міністрів.

До речі, новим законодавством передбачено, що посвідчення водія транспортного засобу матиме установлений термін дії, який визначатиметься Кабінетом Міністрів.

Хотів би зосередити увагу читачів лише на деяких штрафних санкціях за порушення Правил дорожнього руху. Зокрема, віднині штраф за перевищення швидкості руху більш як на 20 км/год становитиме від 255 до 340 гривень, а більш як на 50 км/год — від 510 до 680 гривень.

За порушення правил перевезення пасажирів недисциплінованому водієві доведеться сплатити від 170 до 340 гривень штрафу.

Що стосується любителів «хмільних рейсів», то за керування транспортним засобом  водієм  у  стані  сп’яніння  передбачено  накладення  штрафу  від  2550  до 3400 гривень або позбавлення права керування транспортними засобами на термін від одного до двох років. За таке порушення передбачено і громадські роботи строком від 40 до 50 годин або адміністративний арешт, що становить від 7 до 10 діб.

За повторного протягом року вчинення схожого правопорушення водії позбавляються права керування транспортними засобами на строк від 2 до 3 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без нього або їм доведеться попрацювати на громадських роботах строком від 50 до 60 годин чи перебувати під адміністративним арештом строком від 10 до 15 діб.

Якщо водія-п’яницю затримають за кермом двічі протягом року, то за таку «хроніку» його позбавлять права керування транспортними засобами на строк до 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу. Гроші чарколюбу повернуть, але невідомо, скільки виручать за його автомобіль на торгах.

Залишення водіями транспортних засобів чи іншими учасниками дорожнього руху місця дорожньо-транспортної пригоди, до якої вони причетні, тягне за собою накладення штрафу від 255 до 306 гривень. Передбачені також громадські роботи строком від 30 до 40 годин. Можливий і адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб.

Порушення, що призвело до створення аварійної обстановки та підтверджене фактичними даними (поясненнями особи, яка  притягається до адміністративної відповідальності, свідків, показань технічних приладів та засобів фото- й відеоспостереження), тягне за собою накладення штрафу від 340 до 680 гривень або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років. Також водія-порушника можуть у примусовій формі залучити до виконання громадських робіт строком від 40 до 60 годин.

Штраф від 340 до 425 гривень або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 6 місяців до 1 року чекають на водіїв у разі порушень Правил дорожнього руху, що спричинили пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.

Як бачимо, відповідальність за нехтування вимог Правил дорожнього руху стає адекватною допущеному порушенню. І це цілком справедливо.

 

Підготував Віктор КОРНІЮК.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата